Koppakking redelijk goed zélf te vervangen?

Gestart door BoudewijnB, 30-03-2009 18:42:12

Vorige topic - Volgende topic

BoudewijnB

Beste mede-roffelaars,

Ik heb behorlijk pech met mn 855 T5 '94.
Half jaar geleden Lpi in laten bouwen á €2600,- en nu:

-Olie-lekkage
-koelvloeistof lekkage
-lekke koppakking

Na diagnose blijkt dat de beide krukas keeringen eruit gedrukt zijn, en een nokaskeering en
de koppakking lekt.
Daarbij komt ook nog dat mijn radiateur opgeblazen is, dus lekt.

Bij de plaatselijke Volvo garage hier, vragen ze €2000,- voor de keeringen, koppakking en distributieriem te vervangen.
Dit is naar mijn mening al erg scherp geprijsd, maar het is op dit moment eventjes een te grote slok geld om te missen, daarom vraag ik me af of ik dit alles niet zelf kan doen...
Heeft iemand mischien tips, een handleiding of manual hiervoor?

Bdankt,

Boudewijn

thuur

Met zoveel lekkages vind ik de 'lekke koppakking' diagnose wel straf. Hoe zeker is dat?

Keerringen: is de carterontluchting vervangen bij LPi inbouw?

Radiators gaan wel eens lek, das gewoon toevallig lijkt me.

Gr ;)

UserID6342

Stuur Dennis850estate eens een PBtje, wellicht dat hij het goedkoper kan...

Ludo

Citaat van: thuur op 30-03-2009 19:15:29

toevallig?, na +13 jaar?.

;D

BoudewijnB

Mijn vermoeden was dat de radiator was gaan scheuren(op 2 plekken) door de te hoge koelvloeistof druk.
Als te temperatuur steeg naar net boven het midden van mn metertje, begint hij al te borrelen en gooit vloeistof uit mijn overdrukklep in mn dop en dus uit de radiator. Ik ben er van overtuigd dat de kopakking lek is en wanneer het blok ook maar een beetje warm word, gaat de pakking al helemaaaal lekken, dus blaast mijn compressie en turbo mijn kvs alle kanten uit!.
Citaat van: thuur op 30-03-2009 19:15:29
Met zoveel lekkages vind ik de 'lekke koppakking' diagnose wel straf. Hoe zeker is dat?

Keerringen: is de carterontluchting vervangen bij LPi inbouw?

Gr ;)
Ja is bij lpi inbouw vervangen.

Thnks voor de hulp!
Boudewijn

reneetje

Vervang nu eerst eens de radiator en een nieuw expansie vaatje met bijbehoorend nieuwe (groene) doppie.

Die moet je toch zowiezo vervangen.

Mocht dit de oplossing zijn , stort jij dan 100 euro op de rekening van de eigenaar van dit forum?

Probeer het eens .....
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

thuur

Met stip op nummer 1 van koelwaterproblemen is de dop op het reservoir inderdaad. En de radiators gaan allemaal een keer lekken. De plastic zijkanten zitten gewoon geklemd, vroeg of laat slaat de metaalmoeheid toe en is het gedaan met de radiator.

Een lekke koppakking betekent dat het water wordt 'meeverbrand' in de motor en dus "verdwijnt" of in de olie terecht komt.

Sludge onder de olievuldop? Keiharde koelwaterslangen?

Gr 8)

BoudewijnB

Citaat van: reneetje op 30-03-2009 22:59:30
Vervang nu eerst eens de radiator en een nieuw expansie vaatje met bijbehoorend nieuwe (groene) doppie.

Ik ben dan bang dat ik mijn nieuwe radiateur lek ga drukken met deze waterdruk!
Citaat van: thuur op 30-03-2009 23:46:59
Met stip op nummer 1 van koelwaterproblemen is de dop op het reservoir inderdaad. En de radiators gaan allemaal een keer lekken. De plastic zijkanten zitten gewoon geklemd, vroeg of laat slaat de metaalmoeheid toe en is het gedaan met de radiator.

Een lekke koppakking betekent dat het water wordt 'meeverbrand' in de motor en dus "verdwijnt" of in de olie terecht komt.

Als het niet de koppakking zou zijn..... hoe kan de waterdruk dan zo extreem hoog worden, en waaaaarom gaat hij al koken bij 60 gradenC???

wel sludge, maar slangen zijn normaal.

Heeft anders mischien iemand hier tijd, zin, mogelijkheid om een second opinion vast te stellen??? tegen vergoeding?

Bedankt voor het meedenken!!!

Boudewijn

reneetje

Citaat van: BoudewijnB op 31-03-2009 10:23:36

Ik ben dan bang dat ik mijn nieuwe radiateur lek ga drukken met deze waterdruk!
Citaat van: thuur op 30-03-2009 23:46:59

Als het niet de koppakking zou zijn..... hoe kan de waterdruk dan zo extreem hoog worden, en waaaaarom gaat hij al koken bij 60 gradenC???

wel sludge, maar slangen zijn normaal.

Heeft anders mischien iemand hier tijd, zin, mogelijkheid om een second opinion vast te stellen??? tegen vergoeding?

Bedankt voor het meedenken!!!

Boudewijn

Met een goede dop van het expansie vat  verlaag je het kookpunt ,een dop die niet goed meer is geeft al snel een oververhit koelsysteem en  dat kan als gevolg hebben dat je radiator de geest geeft.

Tijd, zin, mogelijkheid om een second opinion vast te stellen , heb ik al gedaan en hoef er niks voor te hebben hoor , alhoewel.... ;)

Mocht dit de oplossing zijn , stort jij dan 100 euro op de rekening van de eigenaar van dit forum?

Probeer het eens .....

Welke kleur heeft jouw dop van te vaatje bdw ?  ???
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

klaas

Water onder hoge druk heeft een hogere kook temperatuur dan bij lage druk. (In de bergen kookt water bijv al bij 90 graden, en bij 1,2 bar zal het wel iets als 110 graden worden) Dus bij 60 graden koken lijkt me onwaarschijnlijk, waarom denk je dit?
Water bij je olie -> sludge op de oliedop & als je aansteker onder je peilstok (waar beetje olie aanzit) houdt, dan knettert en knispert dat door het verdampende water.
Als je een lekke koppakking hebt dan komt er een hele berg witte rook uit je uitlaat, die zoetig ruikt (naar koelvloeistof).

Is je thermostaat nog wel goed (Met stip op nummer 2 thuur?) ? Als die altijd dicht blijft krijg je idd hele hoge druk in je koelsysteem... Waardoor idd je koppakking eraan kan gaan & ook je radiator kan barsten.

Wout309t

Het kookt ook niet, maar de dop 'opent' gewoon sneller omdat hij simpelweg lek is... Tenminste, in 99% van de gevallen is dat het punt.
Niks natuurkundigs aan. ;)
2011 V70 2.0T R-Design MT

thuur

Als de thermostaat niet goed is blijft het water meestal wel in het systeem. Maar evengoed een onderdeel wat bij de bosjes sneuvelt als er forse weersveranderingen zijn (of eerder, maar dan valt het pas op).

De radiator kan ook nog (deels) verstopt zitten bedenk ik me net. Als dezelfde hoeveelheid water door een nauwere doorgang moet wordt de druk ook hoger. Denk maar dit bord:

Gr ;)

Ludo

Citaat van: thuur op 31-03-2009 15:43:09
De radiator kan ook nog (deels) verstopt zitten bedenk ik me net. Als dezelfde hoeveelheid water door een nauwere doorgang moet wordt de druk ook hoger. Denk maar dit bord:

http://www.dgzoetermeer.doopsgezind.nl/vcgz/pictures/verkeersborden/waarschuwing%20wegversmalling.gif

dat bedoelde ik eerder ook al.
na +13 jaar is die kans, eerder regel dan toeval. 

;)

BoudewijnB

[/quote]

Met een goede dop van het expansie vat  verlaag je het kookpunt ,een dop die niet goed meer is geeft al snel een oververhit koelsysteem en  dat kan als gevolg hebben dat je radiator de geest geeft.

Tijd, zin, mogelijkheid om een second opinion vast te stellen , heb ik al gedaan en hoef er niks voor te hebben hoor , alhoewel.... ;)

Probeer het eens .....

Welke kleur heeft jouw dop van te vaatje bdw ?  ???
[/quote]
Ik had een groene dop, maar die heb ik pas maar vervangen voor een bruine, omdat die een overdruk ventiel heeft. Ik dacht: als ie tóch ergens zijn druk kwijt moet, dan maar bij de dop.
Maar dat is dus niet zo juist??
Wat kost een nieuwe radiateur welniet?

thnks

Boudewijn