Stationair Jojo toerental en inhouden + foutcodes.

Gestart door Scooby Doo, 17-03-2009 20:59:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Scooby Doo

Bij m'n V70 R AWD (MY '00) met de electronische gasklep had ik een tijdje terug het gevoel dat de motor lichtjes trilde sinds het reviseren van de versnellingsbak.

Heb dat ook aan de beste man verteld, maar volgens hem kon het daar niets mee te maken hebben.

Ik heb er ook met iemand over gesproken die ook zo'n 265 PK exemplaartje gehad heeft, en die dacht dat ik misschien nu dingen opmerkte die er al langer waren (sensortjes gevoeliger - op alles meer letten), en heb er verder ook niet te veel achter gezocht.

Enkele dagen later viel aan het rode licht het toerental effe terug tot ongeveer 600 om dan terug op te veren. Enkele straten verder viel het vermogen plots terug, en begon hij wat in te houden.

Toen besloten om de bougies maar eens te vervangen, deze hadden blijkbaar toch wel hun beste tijd gezien. Na het monteren van 5 nieuwe, was het probleem verergerd. Bij starten sprong hij naar 1400 rpm, om dan terug te vallen naar 600, op te veren naar 1300, terug te vallen ... tot hij na enkel seconden netjes 1000 rpm liep. Effe tegen het gaspedaal tikken resulteerde in hetzelfde scenario.  :eusa_wall:

Alles een beetje nageken, de auto eens laten echt warmdraaien, eneen profritje gemaakt. Resultaat was dat bij het tikken tegen het gaspedaal ht jojo effect er niet meer was, maar vanaf 3200 rpm de auto amper nog vermogen leverde.
Aan het rode licht in D effe tegen het gaspedaal tikken resulteerde wel in het jojo effect.

Uiteindelijk van pure miserie de R bij de garage schuin over m'n vader binnengebracht om hem enkel eens uit te lezen. LMM en bobijntjes vervangen kan ik goedkoper zelf. :eusa_shifty:

Aan de lijst van  fouten die hij gaf rees hen het vermoeden dat de electronische gasklep de boosdoener is (heb die in de zomer 2007 vervangen en heeft sindsdien ongeveer 18000 KM gereden). :o

Ik zal hieronder de aangestrepte codes en status vermelden:

ECM-902A : Communicatie met gasklepeenheid - Signaal ontbreekt   /  Storingscode is actief
ECM-903F : Gasklepstand - Signaal te laag   /  Storingscode is actief
ECM-904C : Gasklepstand (TP) sensor 1 & 2  - Onjuist signaal   /  Storingscode is actief
ECM-912A : Communicatie met de motorregeleenheid - Signaal ontbreekt   / Storingscode is actief
ECM-E000 : Communicatie met de releenheid - Interne storing   / Storingscode is niet actief.

Wie o wie kan me hier iets meer zinnigs over vertellen??  :eusa_pray:

Wel heb ik sinds het uitlezen gevonden dat er een sensortje losgekomen was op de plastic buis die onder aan de ETS zit (ondertussen terug vastgeklikt), en dat er een intercoolerleiding los was (spanbandje niet aangedraaid  :eusa_wall:).
Deze prulletjes zijn ondertussen verholpen, maar het ding blijft dezelfde kuren verkopen.

Alvast bedankt voor het meedenken

Kenny
Puppy Power!!!

MICHEL306