Welk moment voor lichtmetalen velgen?

Gestart door Lampje, 03-04-2009 20:14:48

Vorige topic - Volgende topic

Lampje

Ik heb 5 gaats aluminium velgen en wil ze vanavond gaan monteren. Ze zullen vast met een andere Nm-waarde vastgezet moeten worden dan mijn stalen velgen.

Wie weet hoeveel?

mehn

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Lampje

Is dat dan afhankelijk van het type moer?

Van het Mondeo-forum geplukt:

"Het is heel simpel. bouten/moeren die een konische aansluiting hebben moeten op staal 100, en alu 90. bouten met platte aansluiting moeten op staal 120 (is er bijna niet) en op alu 110.

De konische bouten/moeren vreten een beetje in het metaal wat je vastzet, en hoeven derhalve minder strak."

Mooi dat het altijd zo simpel is bij die mannen ;D

Nou, de volgende vraag dan maar: kan ik die konische bouten überhaupt wel op lichtmetalenvelgen gebruiken????

thuur

Je zult wel moeten. Er zijn standaard geen andere leverbaar en hoe wil je anders de velgen centreren..

Ik zet ze zelf op zo'n 125Nm nadat ik met rammelende lichtmetalo's ben thuisgekomen :-X

Gr 8)

razorx

Citaat van: thuur op 03-04-2009 23:15:45
Je zult wel moeten. Er zijn standaard geen andere leverbaar en hoe wil je anders de velgen centreren..

Ik zet ze zelf op zo'n 125Nm nadat ik met rammelende lichtmetalo's ben thuisgekomen :-X

Gr 8)
Of 110Nm en na zo'n 500km 125Nm

thuur

Citaat van: razorx op 03-04-2009 23:27:15
Of 110Nm en na zo'n 500km 125Nm

En je vrouw helpt je daaraan herinneren?

Gr :eusa_think:

Eugene

120nm voor straatgebruik, 140nm voor circuit.

If it's not blown, it sucks...

elianmars

300Nm wordt gedaan door de bandenboer met luchttol. Leuk om dan de slotbouten los te krijgen  :eusa_wall: :eusa_wall:

HanV70

Mijn Antlia velgen hebben volgens mij een STALEN KERN in het alluminium, ik heb nog geen sporen van invreten van mijn konische wielmoeren tot nu toe  kunnen ontdekken. Zet ze altijd vast met 110 nm, nog nimmer problemen gehad. Ik weet niet of het systeem van STALEN KERNEN ook in de andere typen VOLVOVELGEN ZIT.

matrixxv70R

werk zelf bij volvo dealer in nijmegn en daar is het standaard voor lichtmetaal 140nm!

-D©©©L-

Citaat van: matrixxv70R op 04-04-2009 00:40:05
werk zelf bij volvo dealer in nijmegn en daar is het standaard voor lichtmetaal 140nm!

Voor de nieuwere types idd wel ja.

Lampje

OK,

Bedankt allemaal.

Ik ga vanochtend 125 Nm proberen.

Even met staalwol de naven oppoetsen en ik kan er weer 3 seizoenen tegenaan.

Eugene

Citaat van: elianmars op 04-04-2009 00:19:35
300Nm wordt gedaan door de bandenboer met luchttol. Leuk om dan de slotbouten los te krijgen  :eusa_wall: :eusa_wall:

Als het geen 600nm is ;)

If it's not blown, it sucks...

Lampje

Ik heb de banden met de minste loodjes vooraan gedaan. Turanza's (gewoon 15" hoor, niks speciaals) op 2.5 bar, jongens wat een verschil ten opzichte van winterbandjes zeg, wat een comfort!

Geen trillingen, heb max. even 170 geblazen, alles voelt solide. Daarna nog even met de momentsleutel alle bouten nagelopen en er was er maar eentje een tikje losgelopen (of was ik zelf vergeten).

Direct even de banden ingespoten met siliconenspray en ze glimmen weer als een honden*u* in de spreekwoordelijke manenschijn ;D

De banden van de aanhanger gelijk ook maar even gewisseld voor een paar die gebalanceerd waren, dat scheelt ook weer wat getril.

Nieuwe Bridgestone Turanza's V91, met lichtmetalen velgen voor 225€ per wiel was ik klaar, incl. bezorgkosten, monteren. ventielen etc. Toch maar niet de Nokians gedaan, dan kan altijd volgend jaar nog.

M a r c

Citaat van: Eugene op 04-04-2009 00:15:47
120nm voor straatgebruik, 140nm voor circuit.

En dan nog effe natrekken na 5 rondjes.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl