distributie met of zonder waterpomp

Gestart door sappie, 06-04-2009 17:41:17

Vorige topic - Volgende topic

mehn

Wat doe je als je bij jezelf of een kennis een riem  zou wisselen.
Graag alleen ja of nee geen discusies als je quot

naam                            werkervaring                                                             pomp wissel ja/nee

V70 classic                  14 jr. monteur licht/zwaar voertuigen                                       ja
Dirk342                       20 jr. monteur licht/zwaar voertuigen                                       ja
mehn                          13 jr. productieplanner/chef logistiek                               nee/ja/nee/ja/etc.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

850classic

Ik laat mijn distr riem/multiriem altijd bij een dealer doen.
Waarom:garantie op breken van de riem  valt dan onder garantie.
Is mij wel wat waard.

Haenzel

naam                            werkervaring                                                             pomp wissel ja/nee

V70 classic                  14 jr. monteur licht/zwaar voertuigen                                       ja
Dirk342                       20 jr. monteur licht/zwaar voertuigen                                       ja
mehn                          13 jr. productieplanner/chef logistiek                               nee/ja/nee/ja/etc.
Haenzel                      21 jr. risk-management  ;)                                                     nee

Alle gekheid op een stokje, km-stand lijkt mij een factor die je mee moet nemen in dit onderzoekje...
Schrap mij maar weer van de lijst  ;D

V70 classic

km stand dat begrijp ik niet.
We zeggen allemaal dat onze roffels de beurten op tijd krijgen.
Dus is de km stand niet relevant.
Immers die riem en pomp komen steed terug met dezelfde interval.
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

Haenzel

Tenzij de riem 10 jaar of ouder is en de km-stand 108.000.....om maar een voorbeeld te noemen..

UserID6342

Je bedoelt denk ik het volgende (correct me if i'm wrong); je koopt een auto bijv op stand 253711, je legt er een nieuwe riem en spanners omheen (voor de zekerheid) en dan ben je dus weer aan de beurt of over 75000 km of over 120000 km echter in het boekje staat bijv. bij kilometerstand 253711 + 75000 = 328711  (dus je kijkt bij de beurt van 330000 kilometer) geen riemwissel voorgeschreven ?   Maar de intervalsduur van de riemwissel blijft wel gelijk, alleen de kilometerstanden volgens het onderhoudsboekje niet meer.  Is dat het gene wat je bedoelt ? 

Misschien een beetje rottig uitgelegt zo, maar ik denk wel dat je snapt wat ik bedoel.

Haenzel

Wat ik schetste was praktijk bij mijn V70. Deze had onlangs 108.000km gelopen en was 10 jaar oud. Bij mij is wel de riem met spanner vervangen maar niet de waterpomp.....Ook is 1e of 2e wissel van invloed..

RRRRR_Ramon

We komen er vast niet uit zo, maar ik heb wel gezien dat ook de waterpompen veranderen (verbeteren??) in de loop der jaren.

Tijdens mijn distributiewissel (met waterpomp) bij de Groene in Goes was er nog iemand die de distributie deed. We hadden dus beiden een V70 diesel (TDI en 2.5D) met 2 oude waterpompen en 2 nieuwe waterpompen. Niet 1 van de aanwezige pompen waren gelijk. Varieërend van een gietaluminiumwaaier, een uit metaal gestanste waaier en 2 soorten kunststofwaaiers. 2 ervan waren origineel Volvo delen, 1 was een VAG product en 1 was een aftermarket.

Overigens heb ik toen bij een (onlogische) kilometerstand van 340.000 de pomp, de rollen, een redelijk belangrijke bout en de spanner vervangen. Gewoon omdat ik "zekerheid" wilde hebben over de volledige inhoud onder de distributiekap van de auto en omdat het mij goed uitkwam om het tijdens de sleuteldag bij de Groene te doen.

Het blijft een gevoel.....  ;)
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

elianmars

RRRRR_Ramon

🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

-D©©©L-

Ludo

UserID6342

Citaat van: Haenzel op 07-04-2009 21:00:54
Wat ik schetste was praktijk bij mijn V70. Deze had onlangs 108.000km gelopen en was 10 jaar oud. Bij mij is wel de riem met spanner vervangen maar niet de waterpomp.....Ook is 1e of 2e wissel van invloed..
;D Dat verhaaltje van mij dus ook.  Zo heb ik het bij die van mij gedaan, met ook die kilometerstanden uiteraard dan wel incl. alle spanrollen, waterpomp, distri + multiriem.  Alles ineens vern. zodat je zeker weet dat dat in ieder geval goed zit. ;D

Ludo

Citaat van: Dirk342 op 08-04-2009 08:02:12
Alles ineens vern. zodat je zeker weet dat dat in ieder geval goed zit. ;D

daar gaat het nu net bijna 4 pagina's over.  :eusa_doh:
nieuw is geen garantie dat het wél (altijd) goed is.

;D

-D©©©L-

Citaat van: Ludo op 08-04-2009 08:31:57
Citaat van: Dirk342 op 08-04-2009 08:02:12
Alles ineens vern. zodat je zeker weet dat dat in ieder geval goed zit. ;D

daar gaat het nu net bijna 4 pagina's over.  :eusa_doh:
nieuw is geen garantie dat het wél (altijd) goed is.

;D

Eens. Als je het laat doen het je echter wel garantie op die werkzaamheden.  :) (nou jij weer).