Automaat schokt in elke versnelling.. Ook bij stilstaan!

Gestart door Martijn27, 06-04-2009 23:56:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Martijn27

850 2.5 20v aut. 1995 (facelift met OBD II)

Hallo allemaal.

Van de regen in de drup.

Na een defecte brandstofpomp, defecte ABS/TRACS-contoller en een lekke radiateur (binnen 3 maanden!!) kan dit er ook nog wel ff bij..

Mn automaat schakelt steeds lomper. Bij het schakelen van 1 naar 2 of van 2 naar 3 of van 3 naar 4.. maakt niet uit. Alleen wanneer de lock-up erin komt schokt ie niet.
Ik hoor geen gebonk, het is meer een soort van duw bij het overschakelen en het wordt steeds erger  >:(

Het vreemde is dat ie soms wel perfect schakelt met name als ik rustig rij. Bij stevig rijden schokt ie altijd.

Ook op snelweg trilt de auto bij 150-160 voor 2-3 sec en dan 2-3 sec. niet. Het lijkt wel of je een elastiek opwind en dan los laat. Alsof ie ergens energie opslaat (koppelomvormer?) en dan ineens loslaat met een trilling als gevolg.

Nog vreemder is dat ie sinds dit weekend ook schokt wanneer in D voor een stoplicht sta te wachten. Dan geeft ie even een duwtje, soms meerdere keren. Vandaag deed ie dit dus weer niet.. ???

Ik heb hier bijna alle automaten topic gelezen maar ik kan niks soortgelijks vinden..

O, ja. Vorige week bij de dealer geweest. Nul foutcodes..

Is dit einde verhaal??

Als ik elke 3 maanden €1500 naar de dealer moet brengen is mn volvo-liefde snel over..

Alvast bedankt voor de reacties!

-D©©©L-


elianmars

Heb je al wat gelezen over de PNP switch (of schakelstanden sensor)?

Het zou kunnen dat die het probleem is.

Heb je de bak al eens geflushed?


Wat Marco zegt, hoe is het met de motorsteunen? En de baksteun?

Martijn27

#3
Ja heb al veel gelezen over de PNP-switch. Ik zal mogen de keuzeschakelaar is een paar op en neer halen. De achteruitrijlichten doen het nog, hij heeft net 2 dagen verse APK. Ik zal mogen eens proberen te starten in N.

De motorsteunen zien er voor zover ik kan zien goed uit. De reactie/kantelsteun bovenin zit in ieder geval nog stevig in zijn rubbers.

Het flushen van de bak lijkt me wel wat, ik zag dat daar zelfs 'meetings' voor gehouden worden. Iemand bekend met een nieuwe datum?

Ik las ook een topic van iemand die een defecte gasklepsensor had en dat daardoor de bak ook in de war raakte. Nu heb ik wel een nieuwe vacuumslang laten plaatsen op het gasklephuis omdat de oude valse lucht zoog. Deze slang is alleen van rubber en niet het gele harde slangetje met een textiel-achtige verloopje/aansluiting. Kan dit problemen geven?

Eerder zakte bij het gas loslaten het toerental soms erg ver terug, dat is nu verdwenen sinds het vervangen van het slangetje.

thuur

Citaat van: Martijn27 op 07-04-2009 00:25:20
De motorsteunen zien er voor zover ik kan zien goed uit. De reactie/kantelsteun bovenin zit in ieder geval nog stevig in zijn rubbers.

Motorrubbers zijn geen kwestie van bekijken. Daar moet je echt met een breekijzertje of grote schroevendraaier aan. Vooral de baksteun en die bij de distributie.


Gr 8)

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

-D©©©L-

Niet zo heel lang geleden was er hier op het forum een wagen met dergelijke klachten, dit bleek gewoon de ontsteking te zijn. De wagen liep af en toe op 4 poten, waardoor er af en toe vermogen ontbrak en hij leek te pendelen in de AT-bak.

thuur

Citaat van: -D©©©L- op 08-04-2009 08:31:38
Niet zo heel lang geleden was er hier op het forum een wagen met dergelijke klachten, dit bleek gewoon de ontsteking te zijn. De wagen liep af en toe op 4 poten, waardoor er af en toe vermogen ontbrak en hij leek te pendelen in de AT-bak.

Ik wilde het net plaatsen, viel mij vanochtend ook in ;D


Gr :D

sappie

#8
@ martijn: heb je al een oplossing gevonden voor je probleem?

ik weet niet of ik hetzelfde heb als jij, bij mij is er het volgende aan de hand en ben ook op zoek naar een oplossing:
Indien ik bij lage snelheden de kick-down aanspreek van 2 naar 1 dan krijg ik een enorme klap goed voelbaar in het stuur.

Ook in "D" na lang wachten (bijv. stoplicht) gaat de auto eerst rustig naar voren na het loslaten van de rem om dan alsnog een klap te voelen. Dit heb ik niet wanneer ik de automaat bij stilstand in "N" zet en daarna in "D", dan rijdt hij weg alsof er niets aan de hand is. Afgelopen vrijdag met filerijden heb ik ondervonden dat dit heel vervelend is om steeds een klap te voelen in het stuur.

Bij hogere snelheden (100 km +) heb ik dit niet indien ik de kick down aanspreek. Ook in de Ardennen afgelopen weekend geen problemen als ie bij 120 terugschakeld van 5 naar 4.

Vanuit stilstand voluit op het gas schakeld de auto ook soepel door de versnellingen heeft. Ook bij rustig optrekken gaat het zonder problemen, misschien koud met wat lichte schokjes. De automaat schakeld verder prima.


(kan iemand mij overigens uitleggen hoe ik de zoekfunctie beter kan gebruiken. als ik bijvoorbeeld op PNP en met alleen een vinkie bij techniek algemeen, dan krijg ik toch 1.600 resultaten uit verkoop, voorstelrondje, etc...pas op pagina 5 zie ik ergens geel gearceerd PNP staan...hoort dit zo?)

EVV

Citaat van: sappie op 13-04-2009 22:38:13
Ook in "D" na lang wachten (bijv. stoplicht) gaat de auto eerst rustig naar voren na het loslaten van de rem om dan alsnog een klap te voelen. Dit heb ik niet wanneer ik de automaat bij stilstand in "N" zet en daarna in "D", dan rijdt hij weg alsof er niets aan de hand is. Afgelopen vrijdag met filerijden heb ik ondervonden dat dit heel vervelend is om steeds een klap te voelen in het stuur.
Bij een S60 heeft Volvo besloten dat het beter was voor het verbruik om bij stilstand automatisch de automaat in N te zetten, en weer in D op het moment dat de rem los gelaten wordt. Iets waar ze later weer op terug gekomen zijn, wat dus elke keer een schok op zou leveren alsof je zelf de automaat van N naar D zet (en gelijk gas geeft).Dit hebben ze later gemaakt ongedaan gemaakt d.m.v. een software update. Misschien hebben ze dat ook bij de S70 met nieuw type motor en 5 traps automaat gedaan? Bij een S60 kan de dealer dit uitschakelen, de 'feature' staat wel vermeld in mijn instructie boekje, mijn automaat gedraagt zich (gelukkig) niet meer zo.

sappie

Citaat van: EVV op 14-04-2009 10:46:48
Citaat van: sappie op 13-04-2009 22:38:13
Ook in "D" na lang wachten (bijv. stoplicht) gaat de auto eerst rustig naar voren na het loslaten van de rem om dan alsnog een klap te voelen. Dit heb ik niet wanneer ik de automaat bij stilstand in "N" zet en daarna in "D", dan rijdt hij weg alsof er niets aan de hand is. Afgelopen vrijdag met filerijden heb ik ondervonden dat dit heel vervelend is om steeds een klap te voelen in het stuur.

Bij een S60 heeft Volvo besloten dat het beter was voor het verbruik om bij stilstand automatisch de automaat in N te zetten, en weer in D op het moment dat de rem los gelaten wordt. Iets waar ze later weer op terug gekomen zijn, wat dus elke keer een schok op zou leveren alsof je zelf de automaat van N naar D zet (en gelijk gas geeft).Dit hebben ze later gemaakt ongedaan gemaakt d.m.v. een software update. Misschien hebben ze dat ook bij de S70 met nieuw type motor en 5 traps automaat gedaan? Bij een S60 kan de dealer dit uitschakelen, de 'feature' staat wel vermeld in mijn instructie boekje, mijn automaat gedraagt zich (gelukkig) niet meer zo.

volgens mij doet mijn S70 dit ook, na intrappen rem stribbelt ie iets tegen (de auto wil vooruit) om vervolgens rustig te blijven (in neutraalstand vermoedt ik) alsof er een soort van Lock op komt. na loslaten rem gaat de auto weer vooruit alsof ie inderdaad uit de neutraalstand komt.
echter is dit niet het probleem bij mij, nadat de auto rustig begint te rollen krijg ik daarna pas die klap zeg maar.

zolang er een lineair verloop is bij optrekken is er niets aan de hand, bij lastwisseling (dus een kickdown bijvoorbeeld) dan krijg ik een klap voelbaar in het stuur te verwerken.

-D©©©L-

Alleen gaat de vraag van TS zeker over een 4 bak automaat, uit 1995. De 5 bak AT werd toen nog niet ingebouwd.

sappie

Citaat van: -D©©©L- op 14-04-2009 21:59:23
Alleen gaat de vraag van TS zeker over een 4 bak automaat, uit 1995. De 5 bak AT werd toen nog niet ingebouwd.

originele vraag van martijn wel...
de mijne heeft een 5-bak, maar daar ging dit topic inderdaad niet over, hoopte van martijn te horen of hij al een oplossing had vanwege mijn probleempje...

Ronbroek

Je automaat-computer er ff een uurtje uithalen en hem daarna opnieuw inrijden/leren  :eusa_think:

854 T-5 AT 417. Rondom Koni geel en Intrax rood, Fasttech chip, K&N openluchtfilter