Carterventilatie Hoe ziet dat eruit, en hoe werk het?

Gestart door Superskunkie, 08-04-2009 19:41:05

Vorige topic - Volgende topic

Superskunkie

Beste mederoffelaars,

Ik heb dit hele forum volgens mij al 3 keer doorgelezen maar kan mijn antwoord op m'n vraag niet vinden :(
IK heb zo'n hoofdpijn van het constant maar naar het scherm kijken dat ik toch maar m'n vraag ga stellen.

Waar zit de carterventilatie? hoe ziet het eruit?
Wat en waar zit een potje en vlamdover enzo?
Ik kan er geen plaatje in m'n hoofd van krijgen :-\ :-\
Het gaat op een 144 pk 10 klepper uit 94.

Alvast harstikke bedankt!!!
Tonnie

rogerV701998

Superskunkie

oke dan! bedankt roger :) het is me al een stukje duidelijker :)
Die slang vanuit je potje steekt door je inlaatspuitstuk door naar boven en dan naar je luchtfilter?
Die plasting slang brak af bij mij, en kwam redelijk wat rook/luchtdampen uit tijden het starten.
Houd dat in dat me ontluchting goed is?
Daarna weer aan elkaar verbonden.
Tonnie

rogerV701998

Citaat van: foeksiefoeks op 08-04-2009 19:49:24
oke dan! bedankt roger :) het is me al een stukje duidelijker :)
Die slang vanuit je potje steekt door je inlaatspuitstuk door naar boven en dan naar je luchtfilter?
Die plasting slang brak af bij mij, en kwam redelijk wat rook/luchtdampen uit tijden het starten.
Houd dat in dat me ontluchting goed is?
Daarna weer aan elkaar verbonden.

Die slangetjes (meerdere) lopen verschillende kanten op, waaronder naar een slang naar het luchtfilter. Ik heb dit door Thuur laten vervangen. Wat ik begrepen heb is dat men de druk test door de olievuldop tijdens het draaien van de motor los te hebben. Een goede indicatie van slechte carterventilatie is ook lekkage via de verschillende keeringen.

Ik vertrouw er op dat de verschillende techneuten dit lezen en de juiste adviezen geven.

Gr. roger

monster900

Van bovenop je motor (iets meer naar links van de olie-vuldop, onder de bougie-afdekplaat) vertrekt de eigenlijke ontluchtings-slang.  Die loopt door het spruitstuk naar beneden, en komt uit in een soort "potje" (dat zie je op de foto in de link van Roger).  Vanaf dat potje loopt er ook een slang onder het spruitstuk door naar rechts.  Rechts op je spruitstuk zie je het gasklephuis, , met daarop een dikke buis in de vorm van een elleboog.  Op de bovenkant van die elleboog loopt een soort stofzuiger-slang naar je luchtfilterhuis. 

In de elleboog zit je vlamdover (als die er nog niet is uitgehaald).  Je vindt hem door aan de achterkant de aansluiting los te draaien (bajonetsluiting).  Hier komt dus die 2de slang uit, die van je "potje" komt.

Het "potje" zelf heeft ook nog een uitgang naar het carter, maar dat zit aan de achterkant van het potje, en wordt pas zichtbaar als je het potje van het motorblok afhaalt.

De werking van het systeem:  de luchtdruk in je motorblok loopt op (er zit naast olie ook lucht in) en die overdruk moet weg.  Vroeger (voordat er groenen voor het milieu opkwamen) werd die slang gewoon naast het blok gehangen, en kwam die lucht (inclusief olie-dampen) gewoon in de atmosfeer terecht.  Dit wordt tegengegaan door die dampen terug in het inlaatcircuit te mengen (in de ellboog voor het gasklephuis)

Natuurlijk "condeseert" er nog een deel olie in die lucht, en dat gebeurt in dat "potje".  Door de rechtstreekse verbinding met het carter loopt die olie terug in het blok. 

Als er een slang van die carter-ontluchting verstopt raakt, loopt de druk zo hoog op dat er ergens wel een keerring of dichting wordt uitgeblazen, en krijg je olie-lekkages.  Dit kun je testen door je olie-vuldop los te draaien en hem los op de vulopening te laten liggen.  Als je ziet dat je dop een beetje naar boven wordt geblazen door de luchtdruk, is het onluchting verstopt. 

Alles wat ik hierboven vernoemd heb kun je dus losmaken en goed schoonmaken of vernieuwen.

Nog een kleine nota: links en rechts heb ik hier aangegeven, als je zelf voor de auto staat, met je neus naar de motor toe, dus niet vanuit het oogpunt achter het stuur ;)

Superskunkie

Allemaal harstikke bedankt voor jullie reactie, het is me allemaal een stuk duidelijker.
Volgende week na de pasen staat er al een reparatie op de planning om me krukaskeering aan de automaatzijde te vervangen, dan zal ik meteen maar even me carterventielatie nakijken:) voordat ik de boel straks weer opnieuw moet open halen...

Tonnie

rogerV701998

Citaat van: foeksiefoeks op 09-04-2009 08:21:03
Allemaal harstikke bedankt voor jullie reactie, het is me allemaal een stuk duidelijker.
Volgende week na de pasen staat er al een reparatie op de planning om me krukaskeering aan de automaatzijde te vervangen, dan zal ik meteen maar even me carterventielatie nakijken:) voordat ik de boel straks weer opnieuw moet open halen...

Laat je even weten wat de resultaten zijn? Bij voorkeur met een fotoverslagje.

Gr. roger

Superskunkie

Tonnie

ief

Hebben eigenlijk alles 850's en X70's een vlamdover/carterventilatie of zijn er types die het niet (meer) hebben?
Volvo 850 Clublid
Voor de onwetende is alles mogelijk....
Bij het bord "U rijdt te snel" links af!...

mehn

Turbo's hebben geen vlamdover en bij niet-turbo's na 1996 is die weggemodificeerd.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

thuur

Maar zo goed als alle motorblokken hebben een carterventilatie.

Gr ;)

Marc O.

Citaat van: thuur op 09-04-2009 11:58:50
Maar zo goed als alle motorblokken hebben een carterventilatie.

Gr ;)

En is er ook een indicatie van het aantal km's waarna die weer gereinigd dient te worden?
...The Nile isn't just a river in Africa...

tackle

geen optie om die ouderwetse olieslang op het wegdek weer terug aan te leggen?

monster900

Als je zoiets doet, kom ik je PESOONLIJK op je bek timmeren!!

Door zulk soort mensen gaan er heel wat motorrijders onnodig op hun gezicht!  Hier een plasje diesel, daar een spoor olie, neen dank je!  Het is zo al gevaarlijk genoeg!

Misha

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het