Rotor en verdeelkap vervangen, toch nog een vraagje.

Gestart door FRANQ, 12-04-2009 13:33:20

Vorige topic - Volgende topic

FRANQ

Hoi,

Ik heb gisteren mijn rotor en verdeelkap vervangen, tesamen met mijn bougies en remschijven en blokjes. :)
Nu had ik nog een vraagje over de rotor, als je de 3 boutjes nog los hebt zitten kun je de rotor een fractie links en rechtsom draaien, is het van belang dat deze op een bepaalde stand staat? Kan me voorstellen dat het een fractie scheelt in het ontstekingstijdstip.
Nou weet ik zo ook niet hoe om de nokkenas draait, zou hij met de klok mee draaien en ik de rotor ook zoveel mogenlijk die kant op gedraaid vast zet, heb ik een vroegere ontsteking.

Dus, moet de rotor zoveel mogenlijk naar links, rechts of in het midden?

mvg
frank
"Vroeger was ik schizofreen, nu gaat het wel goed met ons"

thuur

Kijk eens hoe breed het contactpunt op de rotor is en lees je vraag nog eens.

Gr ;)

Hendrix

Corrigeer me maar als ik het fout heb thuur  ;), maar het tijdstip van ontsteking wordt geregeld door de computer (lees: motor management systeem) m.b.v.  o.a. de nokkenas sensor en de krukas sensor en op het moment van de vonk staat de rotor allang (relatief gezien!!! in werkelijkheid een fractie van een seconde) in de goede positie, dus kan 1 graad verschil in de stand van de rotor (want daar hebben we het toch over?)  geen invloed hebben op het tijdstip van ontsteking.  :eusa_doh:

groetjes

Hendrix

FRANQ

Citaat van: thuur op 12-04-2009 14:18:38
Kijk eens hoe breed het contactpunt op de rotor is en lees je vraag nog eens.

Gr ;)
Nou naar mijn idee gaat het om het punt dat de contactpunten elkaar raken.
Maar in combinatie met onderstaande quote is het me duidelijk, de computer stuurt de ontsteking aan. De rotor dient alleen in de juiste positie te staan, en bepaalt dus niet zelf het ontstekingstijdstip.

beiden bedankt voor het antwoord :D
Citaat van: Hendrix op 12-04-2009 14:35:42
Corrigeer me maar als ik het fout heb thuur  ;), maar het tijdstip van ontsteking wordt geregeld door de computer (lees: motor management systeem) m.b.v.  o.a. de nokkenas sensor en de krukas sensor en op het moment van de vonk staat de rotor allang (relatief gezien!!! in werkelijkheid een fractie van een seconde) in de goede positie, dus kan 1 graad verschil in de stand van de rotor (want daar hebben we het toch over?)  geen invloed hebben op het tijdstip van ontsteking.  :eusa_doh:

groetjes

Hendrix

"Vroeger was ik schizofreen, nu gaat het wel goed met ons"

thuur

De computer gaat er van uit dat de rotor in een bepaalde stand staat. Het tijdstip wordt inderdaad per vonk berekend en kan redelijk wat varieren. Als je de rotor een graad weet te verdraaien zal in werkelijkheid de ontsteking een graad veranderen. De computer denkt immers dat de rotor die graad niet is verdraaid.

Het contactpunt is echter zo breed (=ruime variatie in ontstekingstijdstip) dat het me zeer sterk lijkt dat je hier ook maar iets van zult merken. Bovendien luistert de computer constant naar de motor of deze klopt (pingelt) en zal de ontsteking onmiddellijk terugzetten als dit optreedt.

Gr ;)

Johann

Citaat van: thuur op 12-04-2009 15:40:54Als je de rotor een graad weet te verdraaien zal in werkelijkheid de ontsteking een graad veranderen.
Gr ;)

Nee, alleen de ruimte die de ontsteking krijgt om te kunnen ontsteken.

thuur

Citaat van: Johann op 12-04-2009 15:59:40
Citaat van: thuur op 12-04-2009 15:40:54Als je de rotor een graad weet te verdraaien zal in werkelijkheid de ontsteking een graad veranderen.

Nee, alleen de ruimte die de ontsteking krijgt om te kunnen ontsteken.

Dat is beter omschreven idd.

Gr :D

skibber54

ik zou graag willen weten of er op het grote getande wiel links boven dus naast de klepdeksel zit daar een merkteken op om de af te stellen daar deze getande riem vervangen is. kan deze invloed hebben op de ontsteking. Het is de getande riem die de stuurpomp airco en dan naar de krukas loopt. de auto heeft namelijk bij het starten een klein probleem met starten maar na veel doordraaien pakt hij op. zou de getande wiel iets er naast staan.

Sbv

skibber54

volvobug

Citaat van: skibber54 op 12-01-2014 16:48:19
het bovenste wiel waar dient deze voor dan

Je hebt het over de geribbelde riem die de stuurpomp en airco aandrijft. Deze riem loopt alleen over de krukaspoelie, aircokoppeling, meelooprol, dynamo, stuurbekrachtigingspomp en spanrol.

Of heb je het distributiedeksel eraf en bedoel je de getande riem die boven over TWEE tandwielen met merktekens loopt? Maar die loopt niet over airco en stuurpomp zoals je schrijft.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

skibber54

nee heb het distributie deksel er niet af, maar ik heb het probleem dat de wagen bij het starten een soort van tegendruk geeft net of de onsteking niet juist staat. heb er dit weekend nieuwe rotor en verdelerkap opgezet.

volvobug

Controleer de volgorde van de bougiekabels nog maar eens.

Als hij eenmaal loopt, loopt hij dan wel mooi rond?

skibber54

ja dat is juist het gekke stationair helemaal goed

volvobug

Verder nog iets los gehad? Niet per ongeluk een vacuumslangetje, knietje o.i.d. losgetrokken of afgebroken?
Connectoren van de bdp sensor en nokkenaspositiesensor nog vast? die zitten net onder de verdeelkap.