vraagje over toerental kickdown 100km/h

Gestart door Superskunkie, 14-04-2009 17:17:48

Vorige topic - Volgende topic

Superskunkie

Hallo,

Ik wil even een vergelijkingsvraagje stellen.
Ik weet nou niet of het tussen me oren zit, of dat er wat veranderd is.
Als ik me automaal in economy heb staan en rij 80km/h en doe kickdown schakeld hij netjes terug naar de 4000 a 5000 toeren.
Als ik normaal rij op een autoweg ook in de economystand met 100 km/h en trap me kickdown in schakeld hij 1 versnelling terug naar de 3500 toeren (toerental klinkt zo "flauwtjes").
Naar mij idee schakelde hij vroeger ook met 100km/h terug in de economystand naar de 5000 toeren(naarmate hoe fel je het pendaal intrapt)  en in de sportstand zelfs naar de 6000 toeren (in de sport doet het nog wel).

Misschien rare vraag, zou dit te maken hebben met de zomer dat de olie "heter" is?
Olie ziet er helder uit en ruikt voorderest vers, volgens mij is hij alleen wel iets te vol, maar dat was "vroeger" dus ook al..

Me ouders hebben exact dezelfde auto, dus eerst vanavond maar even vergelijken met die van me ouders, maar als mensen mee willen vergelijken graag :D

binnenkort moet de krukaskeering vervangen worden aan de automaatbakzijde, en ga dat samen doen met mijn oom, dus hou het forum in de gaten voor foto's wie daar belang bij heeft ;)
Tonnie

-D©©©L-

Citaat van: foeksiefoeks op 14-04-2009 17:17:48
naarmate hoe fel je het pendaal intrapt

Kickdown = kickdown, dus het gaspedaal helemaal weggetrapt incl. de kickdown schakelaar. Als je minder ver doortrapt, is het geen kickdown.

Superskunkie

Ik ben geen automaatdeskundige maar dat er maar 1 kickdownstand is klopt naar mijn weten niet.
Als je het gaspendaal een beetje intrapt schakeld hij 1 versnelling terug, en trap je hem nog dieper is schakeld hij nog 1 versnelling terug. Trap je hem 1 keer heel snel in schakeld hij in een keer 2 versnellingen terug.
Dat is vooral merkbaar in de sportstand.

Naar mijn idee schakelde mijn automaat in economystand met 100km/h terug naar de 4000 a 5000 toeren, en nu lijkt het of ie wel terug schakeld, maar erg flauwtjes, naar de 3500 toeren.

Er zou nog een optie kunnen zijn; namelijk ik probeer altijd zo zuinig mogelijk te rijden en trek nooit fel op, ik had iets gelezen dat je automaat zich aanpast aan je rijstyle, en heeft de computer dat opgeslagen...als ik dan weer feller ga rijden krijg ik misschien een fellere kickdown.
Tonnie

arjenT5R

frapant... eigenlijk nooit last van maar ik let ook nooit zo op het toerental
maar weet wel wanneer ik hem vloer bij welke snelheid dan ook
dat het een aardig effect geeft in de zin van er vandoor knallen  :)
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Ludo

als je het gaspedaal "een beetje intrapt", is dat geen kickdown.
kickdown = pedaal in 1 ruk tot op de bodem. het woord zegt het zelf al.

Superskunkie

hmzzz.. denk dat ik toch maar wat mensen gelijk moet geven op dit forum.
Ik heb me gaspendaal eens wat feller/harder "ingekickt" en verrek hij schakelde nu wel ineens naar naar de ±5000 toeren terug.
Ik zou zweren dat ik een paar maanden geleden niet zo hard hoefde te "kicken" om dat effect te krijgen. Maargoed, heb het denk ik toch tussen de oren gezeten :eusa_think:
Een pak van me hart, ik zag mezelf in deze economische tijd al naar de automatenboer gaan....
Tonnie