LUI

Gestart door Red Devil, 14-04-2009 21:43:02

Vorige topic - Volgende topic

elmarconi

Aanvulling: Het neije rieden

CiteerAls vuistregel kan dienen: als het gaspedaal meer dan drie kwart moet worden ingetrapt om de rijsnelheid constant te houden, is het verstandig een versnelling terug te schakelen.

--
Autogas Inside . . .

daytonawim

Verdiep je eens in de spec's van de auto ( vermogen versus koppel) en bij welk toerental dat het beste uit komt.

de 5e versnelling van een Volvo is erg lang *, ten opzichte van andere auto's, dat kost vermogen echter bespaard
wel veel brandstof ( bij juist gebruik)

* weet juiste uitdrukking even niet

Uiteraard kan af en toe even los blazen ook niet slecht zijn :-) dat is voornamelijk doortrekken in de hogere toeren gebieden!!!

)()()sT

Met een flinke caravan kwam ik met de 20V. ook niet echt vaak onder de 70-80, dus het is vreemd dat een enkele auto ingehaald wordt door vrachtwagens  ???

Maar nu gaat het beter? Wat is je verbruik/ olieverbruik... etc?

Red Devil

Je merkt gewoon dat het na de rit van zo'n 1100 km beter gaat. Klimmen ging op de teruigweg al een stuk vlotter. Verbruik 12 km de liter en olie ongeveer een liter per 7500 k. Op de rit van afgelopen weekend heeft ie er wel een halve liter doorheen gejaagd.

Bij het dagelijks gebruik wordt de auto heen snel opgeschakeld. Mijn echtgenote rijd er dagelijks een 120 km mee maar zij zit meestal rond de 70 km al in de 5?!? Zelf wil ik hem nog wel eens doortrappen maar dat is meestal effe in het weekend.

daytonawim

70 in 5 is echt te snel opgeschakeld hoor, tenzij je ook 70 blijft rijden.

Red Devil

Mijjn idee. Zelf schakel ik meestal rond de 3000. Vreemdt blijft dat alle klachten die ik vanaf het bgin heb gehad langzaam aan beter worden. Onsteking volledig vervangen, alle filters en nu na deze rit merk je een duidelijke, zeer prettige verbetering.
Het blok kantelt wat minder. Motorsteunen en koppeling zijn volgens volvodealer in orde.

Freakybaby

als je 12 km met een litertje komt dan rij je heel erg rustig met de auto. Dat heuveltje had je waarschijnlijk wel gewoon in de 5 gehaald als je met 120 of 140 eraan begonnen was. Ik ken wat heuveltjes waar ik als ik met 120 in 5 eraan begin ik moet planken, en dan nog gaat ie terug, terwijl ie bij 160 in 5 gewoon zijn snelheid aan kan houden.

De motoren zijn niet vies van een beetje toeren draaien als ze warm zijn. Voor normaal gebruik kan je tussen de 2000 en 4000 toeren rijden, bij sterke stijgingen liever 3000 dan 2000 toeren. 5000 toeren mag natuurlijk ook.
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

Spin!

850 is wel gewend om een beetje toeren te draaien, als het moet dan is 160 in de 3e versnelling mogelijk ( met warme motor uiteraard ). Hoe hoger het toerental, hoe meer pk's je los maakt...denk dat het hier ergens fout is gegaan ;)

www.vm-parts.nl

Wout309t

Heb je geen verstopte kat?? Ook al zou ik dat gezien je verbruik weer niet zeggen... Het is maar een suggestie.
2011 V70 2.0T R-Design MT

Snellebaksteen

En bij meer toeren begint ie pas fijn te klinken. 5000 of 5500 toeren in een tunneltje en dan vol gas!!  :eusa_dance:  :eusa_dance:
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

Freakybaby

Citaat van: Snellebaksteen op 15-04-2009 08:42:25
En bij meer toeren begint ie pas fijn te klinken. 5000 of 5500 toeren in een tunneltje en dan vol gas!!  :eusa_dance:  :eusa_dance:

Altijd lekker! Zeker als je bergop gaat en hij er goed aan moet sleuren :eusa_dance:
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

V70 classic

Ik rijd met een TDI maar in duitsland heb ik geen enkele klim waar ik onder de 130 moet.
Of de weg moet het niet toelaten om hard te rijden.
Ik denk dus dat er iets anders aan de hand is dan het te laat terug schakelen.
Maar wat is zo niet te vertellen.
Eerdere reactie's geven terecht een enorm palet van mogenlijke oorzaken.
ik vul even aan met.
brandstof of luchtfilter iets in de ontsteking.

Maar een motor kan niet zo lui zijn dat hij helemaal niet presteert.
Het verbruik is redelijk maar gezien de behaalde snelheid niet super.

Citaat van: Spin! op 15-04-2009 08:40:39
850 is wel gewend om een beetje toeren te draaien, als het moet dan is 160 in de 3e versnelling mogelijk ( met warme motor uiteraard ). Hoe hoger het toerental, hoe meer pk's je los maakt...denk dat het hier ergens fout is gegaan ;)

Dit verhaal klopt niet helemaal.
Je vermogen word afgegeven in een kromme.
Als je een tabel van een vermogens meting ziet ,zal opvallen dat bovenin het vermogen afneemt.
In theorie lijkt het dat als je het toerental verdubbelt het vermogen ook zal verdubbelen.
Men vergeet dan dat ook lucht massa heeft en men bij hoge toerentallen een slechte cilinder vulling heeft.
Het is zelfs mogenlijk dat naarmate het toerental afneemt het vermogen toeneemt.
Dit komt dan omdat het koppel toeneemt.
Vermogen is immers koppel X toerental X tijd .
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

elmarconi

Citaat van: V70 classic op 15-04-2009 08:58:16
Vermogen is immers koppel X toerental X tijd

Niets daarvan: vermogen is koppel x toerental.

De factor tijd heeft alleen invloed op de geleverde arbeid, aka het verbruik.

Leesvoer: http://www.geocities.com/hotsyflotsy/PK-Nm.html
--
Autogas Inside . . .

Red Devil

Het brandstof verbruik bij 313k was 1:9, Ontsteking en filters vervangen verbruik daalde naar 1:10, na het ritje Dld is het verbruik verder gedaald tot 1:12. Daarnaast het gegeven dat de motor steeds feller gaat reageren, minder kanteld en steeds beter gaat klinken.

IK weet dat naast dat mijn echtgenote, die wel heel erg netjes rijd, de vorige eigenaar de auto ook heel keurig heeft gereden (info van de volvodealer waar onderhoud plaats vond)

Is de term lui misschien verkeerd gekozen en is een vorm van vervuiling geweest.....

V70 classic

Citaat van: elmarconi op 15-04-2009 09:17:41
Citaat van: V70 classic op 15-04-2009 08:58:16
Vermogen is immers koppel X toerental X tijd

Niets daarvan: vermogen is koppel x toerental.

De factor tijd heeft alleen invloed op de geleverde arbeid, aka het verbruik.

Leesvoer: http://www.geocities.com/hotsyflotsy/PK-Nm.html

Foutje van mij het toerental is immers al in een tijdspanne geg.  :eusa_wall:
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.