Olie lekkage (?) bij radiateur??

Gestart door --BUMP--, 16-04-2009 19:43:21

Vorige topic - Volgende topic

--BUMP--

Beste medeforummers,

Mijn 850 T-5 automaat lekt/zweet vloeistof van een slangetje in de radiateur. Ik vermoed zelf dat het olie is, omdat dat hetgeen is wat ik steeds moet bijvullen. Koelvloeistofpeil zakt niet. De vloeistof ruikt niet zoet en is vettig.
Ik heb een paar foto's bijgevoegd van de betreffende plek (de rechterzijde van de radiateur, vanuit de auto gezien).
Tevens hing er een druppel onderaan het oliefilter.

Hopelijk weet iemand wat dit is, waar die slangetjes voor dienen en of het inderdaad olie is.

Hier de foto's:

LeonW

Het is de leiding/slang van de automaat de olie hiervan wordt gekoeld in de radiateur.
Misschien een o-ring gaar of klemmetje lam, het kan natuurlijk ook in de aansluiting
zitten van pijpje op plastic van radiateur.
Volvo S70 2.5T

mevita

Kijk eens of hij wel goed ingeklikt zit, heb dat ook gehad zo zag je opzich niks maar heb de slang vastgepakt en richting radiateur geduwd en toen hoorde ik hem weer inklikken, voor de zekerheid ook een tyrap om die klemmetjes doen.
Mijn slang was eruit geklikt toen ik moest uitwijken voor een ambulance de berm in.

gr mevita

--BUMP--

Maar het heeft dus niks te maken met de motorolie? Zit de oliekoeler van de automaat dan niet aan de andere kant van de radiateur? (omdat aan die kant ook de automaat zelf zit?)

pwassink

Citaat van: --BUMP-- op 16-04-2009 20:44:12
Maar het heeft dus niks te maken met de motorolie? Zit de oliekoeler van de automaat dan niet aan de andere kant van de radiateur? (omdat aan die kant ook de automaat zelf zit?)

Klopt !

Dit is de motorolie-koeler , die zit in de radiateur en hangt met twee slangen aan het blok.

Bestaat wel een revisie-setje voor, ik meen een kunstof ring en die clip waarmee hij vastzit.
haal je beide los dan komt er als de auto vlak staat iets meer dan een halve liter olie vrij zo uit t hoofd.
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

mehn

Citaat van: LeonW op 16-04-2009 19:47:18
Het is de leiding/slang van de automaat de olie hiervan wordt gekoeld in de radiateur.

Motoroliekoeler.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

--BUMP--

Ah! Oké, bedankt voor jullie antwoorden! Is het misschien slim om, als ik dan toch bezig ben, de oliekoeler gelijk te 'flushen' en nieuwe olie + filter te installeren?

LeonW

Citaat van: mehn op 16-04-2009 21:10:23
Citaat van: LeonW op 16-04-2009 19:47:18

Motoroliekoeler.

Tja klopt *schaamt zich diep...heel diep*
Volvo S70 2.5T

pwassink

Citaat van: --BUMP-- op 16-04-2009 22:23:50
Ah! Oké, bedankt voor jullie antwoorden! Is het misschien slim om, als ik dan toch bezig ben, de oliekoeler gelijk te 'flushen' en nieuwe olie + filter te installeren?

Al dat geflushvan tegenwoordig, t lijkt wel mode ..

vwb die oliewissel,  kan op zich prima samen,  als je die koeler dan meteen aflaat is alles "leeg",
maar als je schoon en netjes werkt hoeft dat niet perse, afspuiten en reinigen vd lekkage-troep
doe je niet als je de slangenboel eraf hebt liggen dan neem ik aan ..

Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Wally850

Hi
lijkt op zelfde probleem wat ik had vorige maand.
Oliekoelslang was  poreus en lekte bij overgang flexibele deel naar pijp.
Is ff knutselen ivm verstopte bevestiging (2 slangen beugeltjes onder 1 bout) bij de thermostaat ( eigenlijk achter bij de dynamo denk ik... moest 1 bout daarvan verwijderen om met mijn gereedschap bij de beugels te komen) .

slang bij dealert gehaald... vond het vrij prijzig ong 80 euro p.st. (heb ze gelijk alletwee vervangen... tikte ff aan)

grtz