Thermostaat defect of toch iets anders?

Gestart door nhoncoop, 17-04-2009 15:51:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

nhoncoop

Goedendag,

Ik heb een probleempje en vermoed dat het de thermostaat is na het forum doorgekeken te hebben.

De symptomen:
Na het starten komt de temperatuur meter een klein centimetertje omhoog en blijft daar zitten.


Maar wat ik begreep is dat de verwarming niet zou goed moeten werken bij een defecte thermostaat maar deze doet het prima.

Ik weet niet of het nuttige info is maar de koelvloeistof staat op pijl al sinds ik hem heb (september 08) en de koelvloeistof wordt ook warm in het bijvul reservoir.

Is het inderdaad de thermostaat of kan het ook iets anders zijn.

Alvast bedankt voor de hulp

Philip850

Volvo 855R "Black Moose" '96
BMW K1600GT '20
Mercedes-Benz L206D camper '73

-D©©©L-

Of de temperatuur sensor. Word de bovenste slang van de radiateur ook goed warm ?

nhoncoop

Bedankt voor de snelle reacties. Ik zal straks straks even voelen of ie na een ritje warmt wordt.

-D©©©L-

Citaat van: nhoncoop op 17-04-2009 16:04:30
Bedankt voor de snelle reacties. Ik zal straks straks even voelen of ie na een ritje warmt wordt.

Een ritje van ca 15 km maken, motor laten lopen en slang vastpakken.
Ongeveer 20 seconden met de volle hand goed vastknijpen, als je dan geen "AUW, nou bedankt voor de tip DCCCL, fijne vent >:( " geroepen (of gedacht) hebt, is ie niet warm.  ;D 

thuur

Als je de temp.sensor gaat vervangen: gewoon de thermostaat meenemen.


Gr ;)

Christian850

Ik zou in eerste instantie de thermostaat vervangen. Is het probleem over dan is dat mooi.
Zo niet, kun je de sensor alsnog vervangen.

Een termostaat kost je namelijk iets minder dan 2 tientjes, een sensor loopt al tegen de 40 euro geloof ik.



)()()sT

Tja, ik zou beide vervangen  ;D
Als je de thermostaat vervangt moet het huis eraf, en dan kom je zo bij de sensor.

nhoncoop

Ik heb ondertussen een ritje gereden. Ik heb een foto bijgevoegd aangezien ik niet precies wist welke slang (ben maar een domme ict'er ;D).

Bij slang 1 dacht ik, niet te lang vast houden als je een berichtje terug wil typen met je eigen handen.
Slang 2 was lauw tot koud.



Ik hoop maar dat het qua kosten de thermostaat is.

elianmars

Thermostaat vervangen bij een diesel is wel een takkenwerk. Ik wil het ook nog steeds doen.

Helaas zit-ie bijna onderaan het blok, dus dat is niet ff gebeurd zoals bij een benzine uitvoering.

mehn

Slang 2 is niet van het koelsysteem. Die is van de intercooler.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

nhoncoop

Citaat van: elianmars op 17-04-2009 19:57:04
Thermostaat vervangen bij een diesel is wel een takkenwerk. Ik wil het ook nog steeds doen.

Helaas zit-ie bijna onderaan het blok, dus dat is niet ff gebeurd zoals bij een benzine uitvoering.

Zoiets begreep ik al inderdaad, gelukkig heb ik de beschikking tot een brug wat het hopelijk makkelijker maakt. Heeft er iemand een foto/tekening waar de thermostaat zit bij een diesel kan alleen maar howto's en foto's vinden van benzinemodellen.

Citaat van: mehn op 17-04-2009 20:11:46
Slang 2 is niet van het koelsysteem. Die is van de intercooler.

Bedankt voor de uitleg, zo zie je zelfs op vrijdagavond kan je nog wat leren :).