Turbobiker de Derde, het verhaal van de zwarte

Gestart door Turbobiker, 20-04-2009 21:23:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Turbobiker

Goed, TB855 was een kort leven beschoren in mijn handen. Hoewel ik van rechts kwam, meende de vangrail toch voorrang te hebben. En kokerbalken zijn na een jaartje of 14 toch duidelijk verzwakt.

Dan moet je dus weer wat anders. En dan blijkt hoe snel een mens kan zinken... Mis gegrepen bij een strakke 855 T-5 in NL was het volgende plan een sedan aan te schaffen. Dan begin je inderdaad wanhopig te worden. Maar de verkoper wilde blijkbaar niet verkopen, dus weer terug naar Mobil.de, waar een hele strakke V70 op dook. Juist. Ahum. Euh, hoe gaan we dit verklaren?

Goed, een hele strakke V70 met alles er op en eraan en met een automaat zoals je van een automaat kunt verwachten: kapot. Daar kunnen verkopers over treuren, ik heb daar stukken minder problemen mee. Temeer omdat de oplossing als ongeduldig onder de licht beschadigde motorkap van TB855 lag te, èh, dingesen (wat doen handbakken in ruste eigenlijk?)

Dan heb je dus twee auto's die niet geheel rijden en moet je gaan ombouwen. In TB855 lag ook nog een dik blok, dus ook dat moest mee naar de zwarte. De keuze voor een tuner was niet zo heel moeilijk: in Zuid-Limburg zit een relatief nieuw bedrijfje waar je netjes geholpen wordt voor aardige tarieven, waar ze echt verstand hebben van tunen en een niet al te commerciele instelling hebben: Tech5Racing (grappige naam trouwens 8) ). Daar dus met behulp van een collega twee auto's naar toe gesleept en zelf mee geholpen het blok en de bak uit de brick orange te trekken.

Waar de ombouw van een 850 van automaat naar handbak bij wijze van spreke in een kwartiertje te doen is, daar heeft Volvo onder het mom van 1800 veranderingen gemeend de bevestiging van de stuurkolom en de pedalenbak te moeten veranderen. Dat viel dus wat tijd betreft nog even tegen, maar de V70 heeft nu een echte versnellingsbak.

Het motorblok komt oorspronkelijk uit monsteR, maar is bij 270k helemaal uit elkaar getrokken en opnieuw opgebouwd. Daar kun je duur over doen, maar dat kan in feite iedereen. In dit geval is het echter gebeurd bij een proffesioneel bedrijf wat veel racewagens van Zandvoort onder handen neemt. Het verschil zit er in dat alles net wat beter in elkaar gezet wordt: alles wordt gewogen en gebalanceerd. Het verschil merk je als je de sleutel voor het eerst om draait: het blok ligt volledig stil. (goed, daarvoor hoef je het nog niet te doen, genoeg andere blokken liggen ook trillingsvrij in hun motorruim). Maar goed, met lichtere zuigertjes en een iets aangepaste compressieverhouding is het blok klaar voor wat meer vermogen. Verder dan een volledig gereviseerde kop om het af te maken.

Dan de externe delen: een R-uitlaatspruitstuk een Garrett 3071 turbo met een door RICA aangepaste Ferrita downpipe. Aan de voorkant een (RICA) intercooler en een losse oliekoeler. Eigenlijk niet eens zo gek veel en veel meer heb je ook eigenlijk niet nodig. Goed, boven de 375pk begint de brandstofpomp iets te kort te schieten en tegen die tijd is ook een iets grotere filter aan te raden.

In de versnellingsbak zit nog een Quaife sperdifferentieel en dan heb je de lijst onderdelen wel gehad. Alles hangt nu netjes onder de kap van de zwarte, alleen is de software tussen een 850 en een V70 weer niet uit te wisselen. In TB855 draaide het blok op 1.1 bar eenvoudig 356 echte MAHA peekaas. Op 1.3 bar liep de wagen nog eens ongelofelijk veel harder, maar met de afstelling heeft de wagen geen rollenbank gezien, dus ik ga hier geen fantasiegetallen noemen. (maar een zeer zekere gok is toch wel een 400pk ;D )

Nu moet de wagen binnekort dus weer opnieuw afgesteld worden, waarvoor ik weer bij RICA langs ga. Dat is toch veruit de meest ervaren Volvo tuner in Nederland en het voordeel is dat het goed en veilig gebeurd als je met een strakke wagen langs komt. Het alternatief Fasttech is zeker aantrekkelijk, maar ik denk niet dat ze het echt beter zouden doen, alleen nemen zij momenteel iets meer moeite de laatste pk's eruit te trekken. En wat dat betreft zit ik aan andere limieten dan de turbo en de software aan kunnen, dus heeft het ook in dat opzicht weinig zin. Tunen op de weg heb ik nooit begrepen (lijst met nadelen is te lang, praktijvoorbeelden van fouten ook...) en daarbij wil je een tuner die in dit soort gevallen zelf zijn software schrijft.

Goed, de lat ligt iets hoger dan 400pk momenteel en ook daarna is er nog veel werk aan de winkel. Bij Tech5Racing ligt nog steeds mijn setje Mov'it remmen, maar die wachten op velgen waar ze in passen. Dan moet het onderstel nog aangepakt worden. De wagen blijft vooral voor straatgebruik (dikke auto's pesten op de Autobahn 8) ) maar het mag wel iets beter dan standaard Koni's.

En dan is er het één en ander mis met het uiterlijk. Alleen met een R-bumper heeft een V70 een beetje smoel in mijn ogen. Een 850 is toch veel karakteristieker. Maar ja, een ombouw naar een 850-neus vind ik ook wat nep. Ter zijner tijd een R-bumper dus maar, met wat xenon omdat die Duitsers in het donker voor niets anders aan de kant gaan... Zitten ook nog wat rare dingen op het dak...

En zo waar, van de 1800 veranderingen heb ik een verbetering gevonden: de lampjes in de koplamp laten zich zelfs op de tast gewoon verwijderen. En dat tasten is niet eens nodig, want je kunt gewoon zien wat je doet :D

Goed, tijd voor foto's:





Euh, wie had het er ook al weer over dat een houten interieur voor ouwelullen was? :eusa_shifty:



En die naam? Tja, als je eerst twee zwarte V70's op je shortlist zet, kan niet iedereen je meer volgen als de derde opeens niet zwart is...

De Tussenpaus

the boeat


BenC70ES

Mooie kleur Lars!

Hopelijk heb je met deze meer geluk  ;)

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

hathü

Zo ziet wolf in schaapskleding er dus uit :D. De dikke autos, op de baan zullen wel hele grote ogen opzetten als jij ze voorbij gaat :o.

razorx

Citaat van: hathu op 20-04-2009 21:34:10
Zo ziet wolf in schaapskleding er dus uit :D. De dikke autos, op de baan zullen wel hele grote ogen opzetten als jij ze voorbij gaat :o.
Ja dat kan leuk worden!

Gefeliciteerd met je wagen.
Ennuh.. Vangrailzen trekken zich niet veel van regels aan.

Marc O.

...The Nile isn't just a river in Africa...

RATFINK


elianmars

Citaat van: Turbobiker op 20-04-2009 21:23:56

En dan is er het één en ander mis met het uiterlijk. Alleen met een R-bumper heeft een V70 een beetje smoel in mijn ogen. Een 850 is toch veel karakteristieker.


Ben ik helemaal met je eens, Lars. De 850 is gewoon mooier dan een x70.

Nooit verwacht dat jij nog eens in een V70 zou gaan rijden en dan ook nog met roofrails  ;D

Jammer dat ik je niet kan helpen aan de afdekplaat  :-\

Marc O.

Citaat van: elianmars op 20-04-2009 21:56:54
Citaat van: Turbobiker op 20-04-2009 21:23:56

En dan is er het één en ander mis met het uiterlijk. Alleen met een R-bumper heeft een V70 een beetje smoel in mijn ogen. Een 850 is toch veel karakteristieker.


Ben ik helemaal met je eens, Lars. De 850 is gewoon mooier dan een x70.

Nooit verwacht dat jij nog eens in een V70 zou gaan rijden en dan ook nog met roofrails  ;D

Jammer dat ik je niet kan helpen aan de afdekplaat  :-\

Had jij niet nog een R-bumper over? ;D
...The Nile isn't just a river in Africa...

R o b


Thys

*kuch*

Citaat van: Turbobiker op 16-04-2009 13:06:09
Citaat van: thyzerrr op 16-04-2009 13:01:00
Dan was ie wel heel erg de weg kwijt :D

Joost is definitief de weg kwijt... een V70... :eusa_snooty:

Maareh, mooi dat je weer mobiel bent, hoop dat je deze wat langer heel houdt ;)

elianmars

Citaat van: Marc O. op 20-04-2009 22:00:35
Citaat van: elianmars op 20-04-2009 21:56:54
Citaat van: Turbobiker op 20-04-2009 21:23:56

En dan is er het één en ander mis met het uiterlijk. Alleen met een R-bumper heeft een V70 een beetje smoel in mijn ogen. Een 850 is toch veel karakteristieker.


Ben ik helemaal met je eens, Lars. De 850 is gewoon mooier dan een x70.

Nooit verwacht dat jij nog eens in een V70 zou gaan rijden en dan ook nog met roofrails  ;D

Jammer dat ik je niet kan helpen aan de afdekplaat  :-\

Had jij niet nog een R-bumper over? ;D

Nee. Die zit nu (inclusief verse krassen  :eusa_wall:) op mijn wagen  :P

Vertigo

Hmmm, ik had het helemaal gemist dat TB855 plat was.... :'(

Maar je hebt nu een auto die een waardig vervanger kan worden van de legendarische Monster®.
Alleen heeft een V70 een fors hoger gewicht dan een 855.......

Succes met je nieuwe project in ieder geval Lars.

martijn.

hout, roofrals, v70, niet verlaagd..

je wordt nu eenmaal een dagje ouder :eusa_whistle: ;D ;D

Snellebaksteen

Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.