Nautic Blue Volvo V70 T5.

Gestart door BarT5, 21-04-2009 23:57:50

Vorige topic - Volgende topic

BarT5

Dat rijdt weer een heel stuk beter. Nieuwe veerpoot rubbers voor (achter had ik gisteren al gedaan) en nieuwe verticale stabilisatorstangetjes vóór. Het gekloenk en gebonk is een heel stuk weg. Zit nog wel iets maar dat zal wel liggen aan het iets verlaagde sportonderstel en de waarschijnlijk toch iets stuggere vering van een T5 ten opzichte van mijn oude krenten 850.

In ieder geval scheelt het een jas.

Inmiddels heb ik 2 nieuwe draagarmen op Ebay gekocht in Deutschland voor het luttele sommetje van € 126,80, inclusie MehrWertSteuer en verzendkosten. Voor Meyle "NU, extra versterkt" draagarmen. Als die eronder zitten moet het toch weer sporen als een trein zou je zeggen.

Oh ja, die stabilisatorrubbers nog. Moet ik nog zoeken wie die levert. Als ik daar PU exemplaren op zou zetten, zou dat dan minder overhellen in de bochten? Of is dat wishful thinking?

Bij Estate Services meteen een setje reparatiedingen voor de achterklep gekocht. Kost slechts een tientje incl. en er zit een hoop spul bij. Als dat gerammel weg is heb ik volgens mij geen enkel piepje of kraakje........

Stay tuned.

BarT5

Het is gelukt, na een hoop geetter om dat stukkie plastic uit de bekleding te krijgen. Op de gebruiksaanwijzing staat "remove carefully". Niks carefully, gewoon brute kracht. Verder ging alles voorspoedig. Metalen plaatjes erop, nieuwe clippies derin, binnenwerk nagekeken, binnenkant van de klep ziet eruit als het ding net uit de fabriek is gekomen. Geen vuiligheid, roest of wat voor verkleuring, corrosie, vervuiling dan ook. Kan bijna niet voor een 12 jaar oude auto met dik 3 ton op de teller zou je zeggen. Misschien van oud vrouwtje geweest en altijd binnen gestaan op van stewardess die hem altijd overdekt op Schiphol stalde. Je weet het vaak niet.

Ik ben in ieder geval steeds blijer met mijn impulsaankoop....

Na klepreparatie even een proefritje gemaakt, je kan niet genoeg proefritjes maken za'k maar zeggen, en jawel er rammelt en piept nog steeds iets in de achterklep. Morgen maares achterin gaan zitten en mijn oor te luister leggen en wat aan handoplegging doen.

Ik las ergens een voorstel om de naam Roffel te herdopen in Rammel. Misschien geen gek idee.

Verder nog een klein doorntje uit mijn oog gehaald. Er was nog iets niet lekker aan de achterklep en dat heb ik nu in orde gemaakt.

Zoek het verschil:

Met doorn:

zonder doorn:

Ben benieuwd wie het ziet. Laat het morgen weten. En nee hij is niet overgespoten. Kleurverschil ligt aan het licht.

rogerV701998

Je hebt de letters en cijfers weer op je kenteken geplakt ;D

Volgens mij hangt de plaat iets lager en nu dus ook in het midden.

Gr. roger

BarT5

rogerV701998 wint de Gouden rammel. Kentekenplaat inderdaad een cm naar beneden. Ziet er net ff wat beter uit.

Vandaag lange proefrit gemaakt. Stad, provinciale weg, B-weg, snelweg. Er rammelt of klappert nog steeds het een en ander onder de auto bij het rijden over kuilen en oneffenheden. Hoop dat het in de draagarmen zit. De rubbers van de achteras kan ik niet goed zien op de grond dus hij moet maar ff de brug op om te checken of daar nog wat zit.
In ieder geval gaat het al een stuk beter en is het gelukkig het "zoeken" weg op de snelweg. En hij is nog niet eens uitgelijnd omdat ik de draagarmen eerst nog wil doen.

Verder heb ik bij snelheden van rond de 80 en 140 nog steeds een strontvervelende trilling die door de hele auto gaat en heel goed voelbaar is in de rugleuningen (voor en achter) en waarbij dan tegelijkertijd een irritante trilling in het stuur optreedt.
Bij het vervangen van de achterste veerpootrubbers heb ik eens flink (snel) aan de wielen zitten draaien. Het blijkt dat allebei de achterbanden niet vlak zijn afgesleten. Bij eentje lijkt het alsof er een deuk in het loopvlak zit (een keer heel hard geremd of 2 jaar stil gestaan? was ie toch van een oud vrouwtje geweest...) en lijken de profielen aan de buitenkant van het loopvlak een beetje afgesleten alsof het zaagtanden zijn.

Het loopvlak van de andere achterband golft (niet zoals met dat kleine balletje, maar als water) een beetje als je in de rijrichting kijkt. En het profiel is ook een beetje (minder dan de andere) zaagtanderig. Die dingen bij elkaar kunnen misschien de oorzaak van die trilling zijn. Het lijkt erop dat de velgen recht zijn. Kan daar in ieder geval niets aan ontdekken.

Ik merkte vandaag ook dat de auto een heel klein beetje op en neer gaat en schommelt (van links naar rechts) toen ik een stukje 5 km p/u (ja dat kan ook met een T5) op een glad, vers stuk asfalt reed. Ik kan me voorstellen dat die oneffenheden in de banden bij een hoge snelheid rare dingen kan veroorzaken. Is het ongelijkmatig afslijten van de band nou dat "hoogteslag" dat ik af en toe lees, maar niet goed kan thuisbrengen?

Ik ben in ieder geval bang dat ik aan 2 nieuwe achterbanden moet. Was ff niet de bedoeling.

Taranis

Dat kan idd hoogteslag zijn ja. Ik had hetzelfde met mijn V70, bij mij was de trilling ook rond de 140 km/u. Setje nieuwe banden en 't gaat weer prima 8)

Zaagtandprofiel of cuppen is een gevolg van langdurig met te lage bandenspanning rondrijden. Je kunt de banden laten trimmen maar ik ben er niet enthousiast over. Voor iets meer heb je een nieuwe band :)

razorx

Leuke weblog!

Wat de stabilisatorstangrubbers betreft:
Jij hebt de nieuwe stabilisatorstang met aangevulcaniseerde rubbers.
De oude versie van de stang had verwisselbare rubbers, maar ook een "rilletje" zodat ze niet zouden verschuiven.

Althans dat staat me bij.

Gr,
Yits.

BarT5

Citaat van: Taranis op 23-05-2009 19:32:34
Dat kan idd hoogteslag zijn ja. Ik had hetzelfde met mijn V70, bij mij was de trilling ook rond de 140 km/u. Setje nieuwe banden en 't gaat weer prima 8)

Zaagtandprofiel of cuppen is een gevolg van langdurig met te lage bandenspanning rondrijden. Je kunt de banden laten trimmen maar ik ben er niet enthousiast over. Voor iets meer heb je een nieuwe band :)

Dank je. Trimmen is zeker de band weer rond maken. Lijkt me gevoelsmatig niets. Goed om te weten dat cuppen komt door te lage bandenspanning. Welke spanning gebruik jij? Mijn uitlijnert zei me om zowel voor als achter op 2,3 te gaan.

Citaat van: razorx op 23-05-2009 19:38:11
Leuke weblog!

Wat de stabilisatorstangrubbers betreft:
Jij hebt de nieuwe stabilisatorstang met aangevulcaniseerde rubbers.
De oude versie van de stang had verwisselbare rubbers, maar ook een "rilletje" zodat ze niet zouden verschuiven.

Althans dat staat me bij.

Gr,
Yits.

Thanx. Dat is dus een dure als ik die stang wil vervangen. Is daar niet een aftermarket setje voor ? Zo'n stang kost meteen een meiertje, als je het redt voor dat geld. En dat voor 2 stukkies kunstrubber.

Ik vind zowiezo dat het er raar uitziet. Zou iemand hier al aan hebben lopen klooien??? Foto op z'n kop, sorry!

Het lijkt erop dat er om de stang een dun laagje rubber zit en dat het dikke gedeelte uit 2 stukken bestaat. Je ziet duidelijk dat er scherpe randen inzitten waar de delen op elkaar passen. Dit zou je toch niet zien als de rubbers opgevulcaniseerd zouden zijn ??

Taranis

Citaat van: BarT5 op 23-05-2009 20:44:11
Dank je. Trimmen is zeker de band weer rond maken. Lijkt me gevoelsmatig niets. Goed om te weten dat cuppen komt door te lage bandenspanning. Welke spanning gebruik jij? Mijn uitlijnert zei me om zowel voor als achter op 2,3 te gaan.

Bandenspanning is heel persoonlijk, maar 2.3 vind ik te laag. Ik zet ze minimaal op 2.5 bar, gezien ik een wat sportievere rijstijl heb staan ze bij mij op 2.8 bar. Scheelt ook nog in het verbruik en slijtage 8)

Citaat van: BarT5 op 23-05-2009 20:44:11
Thanx. Dat is dus een dure als ik die stang wil vervangen. Is daar niet een aftermarket setje voor ? Zo'n stang kost meteen een meiertje, als je het redt voor dat geld. En dat voor 2 stukkies kunstrubber.

Ik vind zowiezo dat het er raar uitziet. Zou iemand hier al aan hebben lopen klooien??? Foto op z'n kop, sorry!

http://farm4.static.flickr.com/3341/3507138646_7e318eaac6_o.jpg

Het lijkt erop dat er om de stang een dun laagje rubber zit en dat het dikke gedeelte uit 2 stukken bestaat. Je ziet duidelijk dat er scherpe randen inzitten waar de delen op elkaar passen. Dit zou je toch niet zien als de rubbers opgevulcaniseerd zouden zijn ??

Tja, haal hem eruit en zie het met eigen ogen, maar Yits heeft wel gelijk. De rubbers zitten erom heen gevulcaniseerd.

Stang kost circa 140 euro en dan moet ie er nog in. In de blog van de 422R staat beschreven wat daarvoor benodigd is (voor mij reden om er niet zelf aan te beginnen).

rogerV701998

Citaat van: BarT5 op 23-05-2009 18:56:43
rogerV701998 wint de Gouden rammel. Kentekenplaat inderdaad een cm naar beneden. Ziet er net ff wat beter uit.

Godzijdank heb ik nog een stille (=rammelvrije) V70 :eusa_shhh:

Ziet er netjes uit

Gr. roger

BarT5

geinspireerd door het topic "onder de motorkap, hoe ziet het er daar uit?" ben ik vandaag toch nog maar een uurtje met een paar lappies en wat wasbenzine en lijnolie in de weer geweest. Ik zat er al een tijdje aan te denken om al die stickers waar die onzin op staat die ik toch wel weet eens weg te halen. Dat je geen kinderstoeltje op een airbagplaats moet zetten weet ik, en dat je je tengeltjes niet in de ventilator moet stoppen weet ik ook al wel. Barcodes zie ik al genoeg om me heen en die airbag die niet meer geldig is weet ik al wel. Ik stop ook geen dieren in de magnetron....

Dus; eraf met die rommel.

Zie hier het resultaat.

Voor:

Na:

Rechterportier voor:

Na:

Onder de kap, voor:

en na:

Ik zie nog een paar dingetjes die me nu nog storen: 1 slangklem met blauw stukje, blauwe dop van ruitenvloeistofreservoir, blauw randje bij gaskabel, bruin stekkertje bij remvloeistof reservoir, Niet zichtbaar op foto; rode kabel vanuit accu, en ik ga een nieuwe dop voor het koelvloeistof reservoir halen en die zwart spuiten.

Als ik zo op de foto kijk ga ik misschien de VPB ook nog zwart maken, maar dan alleen de stang, niet de "voeten".

I.i.g. al een stuk rustiger zo, ook in het interieur.

De stickers met belangrijke info zoals wanneer de riem en het pollenfilter zijn vervangen heb ik in de map van de handleiding geplakt. dat is dus niet weg, alleen maar uit het zicht. Mazzel trouwens dat er een zwarte accu inzit.

BarT5

Vandaag bracht de post een envelope met deze leuke dingetjes erin.

Staat meteen een heel stuk frisser in de weliswaar vieze velgjes.

V70 classic

Citaat van: BarT5 op 26-05-2009 19:41:57
Vandaag bracht de post een envelope met deze leuke dingetjes erin.

http://farm4.static.flickr.com/3344/3567526584_aaa8e1d22c.jpg

Staat meteen een heel stuk frisser in de weliswaar vieze velgjes.

http://farm4.static.flickr.com/3385/3567526954_6cd32bfd1e_o.jpg

Het zijn de kleine dingen die het hem doen  :eusa_clap: .
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

BarT5

Hoor ik daar een liedje?

thuur

Citaat van: BarT5 op 26-05-2009 20:21:58
Hoor ik daar een liedje?

Zie ik daar slaglood?

Gr :eusa_snooty:

PS: er zit nog wat geels in je motorruimte.. :eusa_shhh:

BarT5

Citaat van: thuur op 26-05-2009 23:53:12
Citaat van: BarT5 op 26-05-2009 20:21:58
Hoor ik daar een liedje?

Zie ik daar slaglood?

Gr :eusa_snooty:

PS: er zit nog wat geels in je motorruimte.. :eusa_shhh:

Slaglood klopt, lelijk!  Wil tzt velgen opnieuw spuiten of meteors eronder. Was zo, dus laat ik het maa ff zo.

Geel?