Tik in de versnellingsbak

Gestart door buffalo2306, 23-04-2009 18:57:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

buffalo2306

Hallo, ik rij met een 850, 2.5 i 10klepper van 1995 met 170 000 Km.
Nu heb ik vandaag een heel zware remorque getrokken en nadat hij leeg was treedt er een getik op in de versnellingsbak..
Als ik hem in eerste leg en de koppeling een beetje omhoog laat komen hoor je een tik, snel na mekaar, en als je hem bv. in 3de legt en hetzelfde doet is het geluid nog beter hoorbaar.
Mijn koppeling en drukgroep is 3 maand geleden pas vervangen, kan dit de druklager zijn?

Alvast bedankt.

Christophe

mehn


850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

V70 classic

Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

buffalo2306

Inderdaad, ik ben van belgië, wij zeggen remorque :)

pwassink

Citaat van: buffalo2306 op 23-04-2009 21:44:44
Inderdaad, ik ben van belgië, wij zeggen remorque :)

Ik denk dan meteen hieraan :


Fijn ding om achter te hangen, maar om dit nu achter je auto te knopen ??

Maar heb weer een aanvulling op het NL <> Vlaams lijstje ..  ;)
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

thuur

Begrijp ik het goed dat de koppelingsplaat en drukgroep is vervangen maar het lager niet?


Gr ???

buffalo2306

Inderdaad, allez dat denk ik toch.

V70 classic

#7
Alleen komen de klachten zoals omschreven niet overeen met een druklager.

Topic starter schrijft ik zet hem in de versnelling en laat de koppeling op komen dan begint het getik.

MAW hij tikt nog niet als hij de koppeling intrapt om de bak vrij te krijgen.
Dit zou bij een druklager het geval zijn , dan tikt hij ook als de bak vrij staat met het pedaal ingetrapt.

Ik vindt het een vage klacht waar ik met deze info weinig hout van kan snijden.

Het zou de plaat of drukgroep kunnen zijn.
Misschien met slippende koppeling achteruit gereden en wat warm geworden.
dat deze combi zich niet helemaal fris meer voelt  :eusa_think:.
Maar dit is gewoon even brainstormen over wat gebeurt er allemaal bij de handling die word omschreven.

1  in de vrij heeft hij het niet, primair draait en secundaire staat stil,druklager staat stil .
2 de bak staat nog stil maar wel op lichte spannig (hij was nog niet aan het rijden).
3 De drukgroep draait continu en daar is in vrijstand of in ontkoppelde fase niets te horen.
4 Koppeling is volledig ingetrapt om te gaan schakelen en er is niets te horen (druklager vol belast).
5 de plaat slipt (we laten de kopp opkomen om te gaan rijden) en de klacht begint primair staat nog stil of draait zeer langzaam.
6 we rijden en er is niets te horen  :eusa_think:

nogmaals zomaar even brainstormen met de geg die we hebben :eusa_shifty:
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

buffalo2306

Ja ik kan nu eenmaal niet meer zeggen dan wat ik weet. Ik ben vandaag teru gegaan naar de garage waar mijn koppeling vervangen is geweest en hij denkt zoals ik ook dacht dat het de veer is van mijn koppelingsplaat.
Hij zegt dat ik toch een jaar garantie heb op de stukken dus dat ik anders nog een maand zo moet verderrijden en kijken of het erger wordt.
Dus we zien wel binnen een paar weken!