Foutcode 411 in automaatcomputer

Gestart door thuur, 29-04-2009 23:19:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

thuur

Technici,

Vandaag een 4-1-1 uitgelezen op een '96-er 10V AT. De auto rijdt voortreffelijk en de AT schakelt zeer goed (lichte schokjes, maar dat is bijna zeker te wijten aan de motorsteunen). Olie is ververst door Serva, die de auto perfect hebben onderhouden. :eusa_clap:

De codes waren initieel:
AT-411 Control Module EEPROM fault
Samen met een tweetal "Unknown DTC FF"
En dat de winterkeuze langer dan 20 seconden was ingeschakeld

Na een reset kwamen 411 en beide onbekenden meteen terug. Na wederom een reset enkel 411.

Vadis is erg summier helaas.
CiteerToestand

De storingscode AT-411 wordt vastgelegd als de regeleenheid voor de versnellingsbak vaststelt dat geen gegevens kunnen worden geschreven uit het circuit van het EEPROM-geheugen.

Vervangende waarde
Geen.

Mogelijke oorzaak
-Storing in de regeleenheid voor de versnellingsbak.

Storingsbeeld
-Geen storingssymptomen.

Diagnose gaat door een foutcode te forceren. Vadis neemt als voorbeeld de programmaschakelaar: loskoppelen en kijken op je een foutcode krijgt. That's it.. :eusa_eh:

De EEPROM is de chip met het programma. Dat is "alleen-lezen" geheugen. De fout duidt er dus op dat de TCU geen gegevens kan opslaan. Maar toch wordt de foutcode opgeslagen!


Wat gaat hier mis? Of wat moet er nog meer opgeslagen worden? En hoe erg is dat als dat niet kan?


Gr ???

PS: ik weet dat de oplossing een andere TCU is, maar alles werkt naar behoren dus dat kun je een klant ook niet verkopen toch?

elianmars

En de TCU is de computer?

Ik heb er hier nog eentje liggen van de V70R. Geen idee of je daarmee eventueel iets kunt proberen?

-D©©©L-

Je zou tijdelijk een andere TCU kunnen plaatsen om te zien of er codes opgeslagen worden. Als er geen verdere fouten geconstateerd worden dan kan men er gewoon mee doorrijden.
Je loopt natuurlijk wel het risico dat er bij toekomstige problemen geen houvast is m.b.t. de oorzaak. Ik zou zeggen: Doorrijden en rustig op zoek naar een goed functionerend gebruikt exemplaar. Van een 1998 S70 10V zou het ook wel moeten doen, een V70R versie gaat de bietenberg op met de schakel snelheden. Da' s teveel van het goede voor een 10V.

thuur

Citaat van: -D©©©L- op 29-04-2009 23:30:55
Je zou tijdelijk een andere TCU kunnen plaatsen om te zien of er codes opgeslagen worden. Als er geen verdere fouten geconstateerd worden dan kan men er gewoon mee doorrijden.
Je loopt natuurlijk wel het risico dat er bij toekomstige problemen geen houvast is m.b.t. de oorzaak. Ik zou zeggen: Doorrijden en rustig op zoek naar een goed functionerend gebruikt exemplaar. Van een 1998 S70 10V zou het ook wel moeten doen, een V70R versie gaat de bietenberg op met de schakel snelheden. Da' s teveel van het goede voor een 10V.

Tja, die winterstandfoutcode stond er dus doodleuk wel bij ???

Ik denk dat er momenteel geen problemen zijn met de bak, maar je "mocht er wat zijn"-verhaal is nathuurlijk een zeer waarschijnlijk scenario.


Thnx :D


Gr 8)

razorx

Ja helder die beschrijving schrijven uit een eeprom  ;)

Misschien de boel openmaken en kijken naar het soldeerwerk en de connectors.
Daarna kan je altijd alsnog op zoek naar een vervangend exemplaar.

Succes Thuur!

VolvoDeMio

#5
Ben benieuwd hoe dit afgelopen is....?
Heb er nu zelf ook mee te maken..... :eusa_eh:

UserID6342

@ Volvodemio: Voor een diesel heb ik een nog automaatcomputer liggen, die kan voor weinig weg. Bouwjaar van dat ding was 1996, modeljaar 1997.  Mocht je interesse hebben, PB dan even.

thuur

Citaat van: VolvoDeMio op 20-01-2010 17:07:31
Ben benieuwd hoe dit afgelopen is....?
Heb er nu zelf ook mee te maken..... :eusa_eh:


Geen actie meer ondernomen, geen klachten meer gehoord.


Gr 8)

VolvoDeMio

Citaat van: thuur op 23-01-2010 12:32:06
Citaat van: VolvoDeMio op 20-01-2010 17:07:31
Ben benieuwd hoe dit afgelopen is....?
Heb er nu zelf ook mee te maken..... :eusa_eh:


Geen actie meer ondernomen, geen klachten meer gehoord.


Gr 8)

Foutcode bij mij ook verdwenen...... :eusa_dance:  :eusa_think: