De Crossmeeuw

Gestart door Taranis, 01-05-2009 20:04:34

Vorige topic - Volgende topic

Ben

Mag je er niet gewoon naast gaan staan terwijl ze bezig zijn?

Taranis

Alleen als ze per uur betaald worden en niet zoals nu afgesproken prijs :) Maar tuurlijk ga ik loeren :P

Taranis

Het hoge woord is er uit: de keerring tussen automaatbak en haakse overbrenging ligt eruit, zeer waarschijnlijk aan de zijde van de haakse overbrenging. Omdat er veel roest mee komt, vermoeden ze dat de mof ook aan barrels ligt. Die kan op zijn beurt de vertanding van de haakse overbrenging mollen. Het wordt dus een verrassing als de boel los gaat. Het lekt behoorlijk dus ik mag er niet te lang mee wachten. De haakse overbrenging wordt nu bijgevuld.

De stuurwieleenheid zit er in, maar volgens de monteur was de contactrol ook niet best meer. Ondanks dat de foutmeldingen naar de stuurwieleenheid wijzen, kan de contactrol ook de oorzaak zijn. We gaan het beleven :-)

rogerV701998

Pfff....

Respect voor je geduld.

KIM

Enige dat getest kan worden met common rai injectoren is de hoeveelheid retourvloeistof.
Er worden dan op de retourleidingen van alle verstuivers maatbekers aangesloten. Bij goed werkende verstuivers leveren zij allen een zelfde (kleine) hoeveelheid retourbrandstof. Wanneer 1 van de verstuivers in ernstige mate afwijkt (meestal extreem veel retourbrandstof), dan heeft deze verstuiver een probleem.

Andere tests kunnen alleen bij de fabrikant uitgevoerd worden.

KIM

Citaat van: Taranis op 08-07-2011 14:14:29
De stuurwieleenheid zit er in, maar volgens de monteur was de contactrol ook niet best meer. Ondanks dat de foutmeldingen naar de stuurwieleenheid wijzen, kan de contactrol ook de oorzaak zijn. We gaan het beleven :-)
Klinkt plausibel, omdat de fout pas optrad bij maximale stuuruitslag. Dat is wel de situatie waarbij hard getrokken kan worden aan het stuurlint dat in de contactrol zit.
Wat wel raar is dat je dan niet een foutmelding op de airbag en stuurwielbediening krijgt; die zijn daar namelijk op aangesloten.

Taranis

Citaat van: rogerV701998 op 08-07-2011 14:34:46
Pfff....

Respect voor je geduld.

Tnx...

Inmiddels ook de prijsopgave binnen voor het vervangen van de keerring. Ze adviseren om dan beide keerringen aan HO-zijde en beide keerringen aan bakzijde te vernieuwen. Totaal 4 keerringen. Ik moet ze nog even opzoeken in Vida. Die mof is waarschijnlijk stuk dus ook vervangen. Aan onderdelen was het totaal 205 euro. De arbeid was € 775,88. Ze rekenen 4-6 uur werk, en 2 uur extra (reserve) voor het loshalen van de mof. Hun ervaring is dat die vaak erg moeilijk los gaat.

Het uurtarief van de dealer blijkt € 81,50 excl. btw per uur te zijn. Dat vind ik persoonlijk belachelijk, ik heb er 7 jaar voor gestudeerd en heb 't ook niet. Ik snap ook dat het pand en de receptie en alles eromheen betaald moet worden, maar ik ga geen bijna 100 euro per uur betalen.

Ik heb een supertof aanbod gekregen van ArjenT5R en Sbv om het in 2 dagen zelf te doen. Het is alleen jammer (laat er geen misverstand over bestaan, ik ben echt blij met het aanbod :eusa_dance: ) dat het dan september wordt omdat Arjen eerst gaat varen. Ik moet nog even bedenken of ik er zo lang mee door durf te rijden. Als het stuk loopt door te weinig olie wordt het duurder dan die paar honderd euro arbeid die het nu verschilt.

Citaat van: KIM op 08-07-2011 15:47:56
Enige dat getest kan worden met common rai injectoren is de hoeveelheid retourvloeistof.
Er worden dan op de retourleidingen van alle verstuivers maatbekers aangesloten. Bij goed werkende verstuivers leveren zij allen een zelfde (kleine) hoeveelheid retourbrandstof. Wanneer 1 van de verstuivers in ernstige mate afwijkt (meestal extreem veel retourbrandstof), dan heeft deze verstuiver een probleem.

Andere tests kunnen alleen bij de fabrikant uitgevoerd worden.

Maar even voor mijn begrip: extreem veel retourbrandstof, wil dat dan zeggen dat die cilinder te arm loopt doordat er te weinig brandstof ingespoten wordt? Want dan wil ik er niet te lang mee blijven rijden...

Citaat van: KIM op 08-07-2011 15:50:30
Klinkt plausibel, omdat de fout pas optrad bij maximale stuuruitslag. Dat is wel de situatie waarbij hard getrokken kan worden aan het stuurlint dat in de contactrol zit.
Wat wel raar is dat je dan niet een foutmelding op de airbag en stuurwielbediening krijgt; die zijn daar namelijk op aangesloten.

Dat verwonderde de monteur dus ook, dat ik er geen airbagfoutmelding in had zitten. Hij had het eigenlijk wel verwacht. Vandaar dat ie me zo op pad heeft gestuurd, met de mededeling dat ik maar even moeten kijken of de melding terug komt. Ik zou dus 'geluk' kunnen hebben dat het zo opgelost is :)

LQDI

81,50 ex per uur valt nog mee :eusa_whistle:  Hier 96eypo ex :eusa_silenced:

Als er teveel retourbrandstof is haalt geloof ik de injector niet de goede hoeveelheid brandstof en is er niet genoeg inspuitdruk.

Robby72

Er is gewoon niet genoeg diesel voor de aanwezigheid lucht. De andere cilinders moeten gewoon wat "harder" werken om dit te compenseren bij het rijden. Of dit echt kwaad kan....  .

KIM

Een diesel kan niet te arm lopen. Wanneer er te weinig ingespoten wordt, krijg je gewoon minder vermogen. Je hoeft je dus geen zorgen te maken over gesmolten zuigers enzo..
Er is wel een uitzondering; als de verstuiver open blijft staan (tgv een vuildeeltje bijvoorbeeld) dan heb je een snijbrander gecreeerd, want er staan continu een druk tussen de 150 en 1600 bar op deze injector. Als dit het geval was geweest dan kan ik je verzekeren dat je daar na een kort ritje al met een gat in een van je zuigers te maken had gehad.

En even voor de begripsvorming: Veel retourbrandstof betekent 20 ml na  1 minuut 3000 toeren draaien, waar normaal 1 ml retourbrandstof wordt geleverd. Exacte waarden weet ik zo niet, maar het ligt zo'n beetje in deze orde van grootte.

Citaat van: Taranis op 08-07-2011 16:21:33
Dat verwonderde de monteur dus ook, dat ik er geen airbagfoutmelding in had zitten. Hij had het eigenlijk wel verwacht. Vandaar dat ie me zo op pad heeft gestuurd, met de mededeling dat ik maar even moeten kijken of de melding terug komt. Ik zou dus 'geluk' kunnen hebben dat het zo opgelost is :)

Je hebt 'geluk' niet zonder reden tussen aanhalingstekens gezet ga ik vanuit...
Een contactrol had je minder gekost dan die hele module (dat zou ik dan weer zo zuur vinden; ik zou graag 100% uitsluitsel willen geven over de storing).

elianmars

Ik ken je nu een beetje en verbaas me er over dat je de wagen nog niet tegen een muur hebt geparkeerd  ;D

big ben

Citaat van: elianmars op 08-07-2011 17:16:13
Ik ken je nu een beetje en verbaas me er over dat je de wagen nog niet tegen een muur hebt geparkeerd  ;D

Ja............ daar heb je het weer, wanneer ga je stoppen met inversteren?  :eusa_think: :eusa_shifty:

.......en "achteraf" is mooi wonen  :D. Hoort dit nou allemaal bij een auto van "deze"  kwaliteit, ik had (echt) verwacht toen je deze kreeg Ronald, die is voor de komende jaren mooi klaar  ;) of zit ik op een volvowolk

Ben

Ik denk dat je de vorige berijder niet kent. Of ga ik nu te ver Ronald?

Turbo-Geek

Kijk eens op carsurvey.org wat eigenaren van zo'n V70 XC. En dit zijn vaak geen nieuwe Volvo rijders maar mensen die dat merk al tientallen jaren rijden.
Het is gewoon niet erg betrouwbaar en vreselijk duur !

-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

Ben

Ik heb nog geen klagen.