De Crossmeeuw

Gestart door Taranis, 01-05-2009 20:04:34

Vorige topic - Volgende topic

Taranis

Tja, wat moet je nu doen op zondagmiddag als je niet stil kunt zitten? Juist ja, aan je auto prutsen :eusa_dance:
De XC was wel weer eens toe aan een beurtje, dus vanmiddag met Sbv afgesproken en er weer een ouderwetse bende van gemaakt ;D :

Eerst motorolie en oliefilter vervangen, daarna de bakolie afgelaten en weer aangevuld met verse olie. Dat vullen gaat zo traag dat je alle tijd hebt om te ouwehoeren ondertussen ;D

Daarna heeft Sbv zich gestort op het interieurfilter om te voorkomen dat ik het halve dashboardkastje af zou breken:

Sander overhandigt trots het filter:

Wat niet eens zo vies blijkt te zijn. Op de voorgrond het oude filter, erachter het nieuwe filter:

Ik had het nieuwe filter toch al gekocht dus gewoon vervangen die hap. Ondertussen met behulp van Vida even de service indicator gereset en toen kwam ik er toevallig achter dat je in hetzelfde menu ook de 'gordelgong' het zwijgen op kon leggen. Dat dus ook meteen gedaan, al heb ik nog niet geprobeerd of het werkt.

Daarna was de trekhaak aan de beurt. Al een tijdje weigert de verlichtingsstekker en omdat ik geen zin had om heel die stekker te gaan ontleden, maar gewoon een nieuwe kabelboom aangeschaft:

Sander heeft de halve kofferbak los gehaald om de oude kabelboom te verwijderen:

Helaas wilde de oude verlichtingsstekker niet los van het bevestigingsplaatje, dus moest de slijptol eraan te pas komen om een boutje door te slijpen. Hierbij sleep ik per ongeluk ook het plaatje haast doormidden ;D

Gelukkig heb ik een half jaar geleden zo'n plaatje in de kliko gedonderd:

Citaat van: Taranis op 31-03-2012 21:48:00
Het beugeltje van de trekhaak kreeg ik zelfs met de tip van Emiel niet vast, dus maar gewoon een nieuwe besteld. Hier wordt me verteld dat het erg prettig zou zijn als ik even zou helpen :P :

Helaas kon ik het beugeltje niet bestellen zonder de houder van de verlichtingsstekker, dus die is nu over :

Als ik er iemand een plezier mee kan doen dan hoor ik het wel, anders verdwijnt ie binnenkort in de kliko.

Sander heeft het oude plaatje opgeknapt met een staalborstel, daarna in de zinkspray en teruggezet met een boutje wat we op de werkbank vonden. Na het terugzetten kwamen we erachter dat we niet verder gekeken hadden dan onze neus lang is, want Volvo levert keurig nieuwe boutjes mee :eusa_doh: :

:eusa_wall:
Ik ben een neuroot dus ik bestel gewoon nog een keer zo'n mooi nieuw plaatje en schroef de verlichtingsstekker dan wel over op het nieuwe plaatje, met nieuwe boutjes :)

Boekje aftekenen en klaar:

Boekje vol :eusa_dance:
Bij de volgende beurt heb ik dus een nieuw boekje nodig :)

Daarna bij Shrek een nieuwe bedieningsmodule voor de bestuurdersstoel gemonteerd en de bekleding wat gefatsoeneerd, 1 van de bevestigingen van de zittinghoes was losgeschoten.
Bij het opmeten bleek dat de stoel van Shrek lager kan dan de stoel in de XC70, raaaaaar. Ik ben er nog niet achter waarom ik er dan niet lekker in kan zitten :eusa_think: Nog maar eens een lange proefrit doen om te zien of ik er mee zou kunnen leven. Ik heb nog ff :D

Sander weer bedankt voor je hulp! 8)

Volgend weekend mezelf eens uitleven op de koplampen van de XC. Ik had al een paar weken het idee dat het lichtbeeld wat minder gericht op de weg geprojecteerd wordt, maar sinds er v/d week tot 3x toe een auto naar me knipperde weet ik wel zeker dat het lichtbeeld momenteel wat veel strooilicht heeft. De koplampglazen zijn nu dan ook nog doffer dan voordat Bouke ze een tweede leven gegeven heeft. Hopelijk krijg ik het met het poetsmiddel wat Bouke meegegeven heeft weer netjes. Foto's volgen uiteraard :)

Ewout Schalkwijk

Mooie en gezellige klusdag geweest heren. Goed zo :eusa_clap:. De foto van 400.000km verwacht ik dan in de loop van volgende week ofzo?

Ehhh Ronald... Ik ervaar hier hetzelfde met m'n lampen. Het licht is nog niet slecht, maar ze zijn plotseling veel minder goed te reinigen. De pekel lijkt zich veel vaster te zetten in het kunstof oppervlak.

Ik ben toch bang dat ze over niet al te lange termijn vervangen moeten worden.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

knoopie

Je rijdt behoorlijk aantal km per week 600 km gemiddeld is behoorlijk wat.....

volgens mij zeg je wel dat je op de fiets naar je werk gaat maar  :eusa_think:

Taranis

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 25-11-2012 19:55:00
Mooie en gezellige klusdag geweest heren. Goed zo :eusa_clap:. De foto van 400.000 verwacht ik dan in de loo p van volgende week ofzo?

Ja ik denk het wel! Of misschien komend weekend. Zo te zien geven ze deze week takkeweer af dus fiets ik niet en dan maakt de XC dus meer kilometers :)

Er staan overigens nog genoeg klusdagen op de rol de komende tijd, wil toch langzamerhand wel wat storingen op gaan lossen waar ik me al langer aan erger :)

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 25-11-2012 19:55:00
Ehhh Ronald... Ik ervaar hier hetzelfde met m'n lampen. Het licht is nog niet slecht, maar ze zijn plotseling veel minder goed te reinigen. De pekel lijkt zich veel vaster te zetten in het kunstof oppervlak.

Ik ben toch bang dat ze over niet al te lange termijn vervangen moeten worden.

Ik had beloofd ze dan te komen brengen dus......... ;D

Maar serieus: ik baal er wel een ietsiepietsie van eigenlijk. 1400 euro koplampen vind ik gewoon zonde van het geld. Ik had gehoopt met de Bouke-behandeling die vervanging toch minimaal een jaar of 2 uit te kunnen stellen, maar het lijkt wel of ze nu nog harder degraderen dan eerst :eusa_think:
Niets ten nadele van Bouke overigens die me met de beste bedoelingen geholpen heeft .

Ik moet nog eens gaan bedenken wat ik er mee ga doen. Een en ander is een beetje afhankelijk van wat ik voor plannen met de XC heb en dat weet ik eigenlijk zelf ook nog niet. Of beter gezegd: of ik Shrek over ga nemen of niet. Dan vind ik die 1400 euro voor nog 2 jaar een beetje zonde. Al geeft de XC me zoveel rijplezier dat ik met het idee speel om door te rijden tot het bittere einde. Ik weet het echt niet.

Citaat van: knoopie op 25-11-2012 20:02:59
Je rijdt behoorlijk aantal km per week 600 km gemiddeld is behoorlijk wat.....

volgens mij zeg je wel dat je op de fiets naar je werk gaat maar  :eusa_think:

;D

Ik heb juist erg weinig gereden dit jaar doordat de XC 5 weken bij Olov gestaan heeft voor het achterdeur-debacle en ik met Sbv meegereden ben naar het hoge noorden terwijl de XC stond te niksen :)

Mijn werkzaamheden voor volgend jaar staan een beetje op losse schroeven door het recente faillissement van Thermphos dus geen idee hoeveel kilometer ik volgend jaar weg ga trappen. Ik zit niet te wachten op 150+ woon-werk kilometers per dag, maar als ik hier in de buurt niets heb dan moet het maar.

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Taranis op 25-11-2012 20:08:08

... en belofte maakt schuld. :angel: Tot gauw! ;D

Niets ten nadele van Bouke overigens die me met de beste bedoelingen geholpen heeft .

Absoluut niet. Ik was me bewust van het feit dat het positief of negatief kon uitpakken. Ze zagen er fantastisch uit, maar het verhaal van de beschermende laag blijkt dus echt te kloppen. :eusa_shifty:

Ik moet nog eens gaan bedenken wat ik er mee ga doen. Een en ander is een beetje afhankelijk van wat ik voor plannen met de XC heb en dat weet ik eigenlijk zelf ook nog niet. Of beter gezegd: of ik Shrek over ga nemen of niet. Dan vind ik die 1400 euro voor nog 2 jaar een beetje zonde. Al geeft de XC me zoveel rijplezier dat ik met het idee speel om door te rijden tot het bittere einde. Ik weet het echt niet.

Ik zou me toch zo verraden voelen als je die XC aan de kant schuift. :eusa_wall: Je hoeft alleen nog maar de koplampen, standkachel en differentieel te vervangen en dan is die auto weer als nieuw. Toch? :eusa_whistle:

En dan ben ik de enige hier met zo'n mooie XC. :eusa_wall:

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Turbobiker

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 25-11-2012 20:18:11
Toch?

::)

Geef het nu maar gewoon op, alleen een 850 houdt stand!
De Tussenpaus

Automatic-freak

Is het niet mogelijk om de koplampen te laten spuiten; dus voorzien van een nieuwe 'beschermlaag' !?

We doen dit bij ons op het werk regelmatig, oude laag er af schuren en dan opnieuw een beschermlaag spuiten.

Sbv

Citaat van: Automatic-freak op 25-11-2012 21:44:04
Is het niet mogelijk om de koplampen te laten spuiten; dus voorzien van een nieuwe 'beschermlaag' !?

We doen dit bij ons op het werk regelmatig, oude laag er af schuren en dan opnieuw een beschermlaag spuiten.

Ik denk dat je best wel een poging mag wagen  ;D Helaas worden de kunststof lampen van V en XC70 allemaal vroeg of laat wat dof

Automatic-freak

Citaat van: Sbv op 25-11-2012 21:54:40
Citaat van: Automatic-freak op 25-11-2012 21:44:04

Ik denk dat je best wel een poging mag wagen  ;D Helaas worden de kunststof lampen van V en XC70 allemaal vroeg of laat wat dof

Stuur maar een setje op, zal ik zorgen dat ze een keer meegenomen worden als we er toch wat moeten spuiten ... kun je de test doen ;-)

Taranis

... en belofte maakt schuld. :angel: Tot gauw! ;D

Regel je 't ff met Koert? ;D

Ik zou me toch zo verraden voelen als je die XC aan de kant schuift. :eusa_wall: Je hoeft alleen nog maar de koplampen, standkachel en differentieel te vervangen en dan is die auto weer als nieuw. Toch? :eusa_whistle:

En dan ben ik de enige hier met zo'n mooie XC. :eusa_wall:

Voorlopig schuif ik 'm niet aan de kant hoor... en ik heb laatst arjenT5R plechtig moeten beloven de XC aan hem te verkopen als ik er klaar mee ben, maar dan moest er wel minstens een half miljoen op de klok staan ;D We gaan het wel zien hoe het loopt allemaal, ik heb ook geen glazen bol.

Maar uh, behalve de koplampen, standkachel en differentieel heb ik nog wel meer te vervangen. Schokdempers achteras, parkeersensoren, injectoren, radiateur, airco condensor (zelfde probleem als de jouwe), pakking van de turbo, contactrol, remklauw RA (ook zelfde probleem als de jouwe), spoorstangen en stuurkogels, rubbers achteras, warmtewisselaar achterop blok (al houdt ie zich al even rustig)...

Citaat van: Automatic-freak op 25-11-2012 23:11:45
Stuur maar een setje op, zal ik zorgen dat ze een keer meegenomen worden als we er toch wat moeten spuiten ... kun je de test doen ;-)

Op zich ben ik wel in voor een experimentje, vergald zijn ze toch al dus dit wordt toch niets meer voor de APK. Wie weet kan een ander er dan ook z'n voordeel mee doen. Moet ik alleen nog een setje andere lampen zien te ritselen die ik dan tijdelijk even in mijn auto kan zetten. Je hoort van me :)

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Taranis op 26-11-2012 07:56:41
Maar uh, behalve de koplampen, standkachel en differentieel heb ik nog wel meer te vervangen. Schokdempers achteras, parkeersensoren, injectoren, radiateur, airco condensor (zelfde probleem als de jouwe), pakking van de turbo, contactrol, remklauw RA (ook zelfde probleem als de jouwe), spoorstangen en stuurkogels, rubbers achteras, warmtewisselaar achterop blok (al houdt ie zich al even rustig)...

Maar je hebt nog 100.000km om dat in orde te krijgen. :angel:

Ewøut

P.S. @Automatic-freak: Kunnen mijn lampen 'even' gedaan worden tijdens de kerstboom meet?  :angel:

Sbv

Turbobiker

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 26-11-2012 08:43:56

En heeft Arjan iets over de staat gezegd waarin hij de crossmeeuw wil ontvangen?
De Tussenpaus

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Turbobiker op 26-11-2012 09:25:35
Citaat van: Ewout Schalkwijk op 26-11-2012 08:43:56

En heeft Arjan iets over de staat gezegd waarin hij de crossmeeuw wil ontvangen?

Arjen (een beetje) kennende mag die volledig doorgerot zijn. Hij bakt er wel weer wat plaatjes op.

Snellebaksteen

Citaat van: Sbv op 26-11-2012 08:47:25
Ewout,

Lampen voor jouw auto zijn bij lange na niet zo duur, geen xenon doet wonderen
http://www.koebergenautos.nl/onderdelen/113117-VBC3002L/Volvo/Linker_koplamp_Volvo_V70-XC70_2004_t-m_2007_origineel_Valeo_compleet_met_lampjes_en_stelmotor_H7__H9_helder_glas.html

Hmmm, als ik de dooie vissenogen op mijn V70 zat ben schaf ik deze set ook aan. Kijkt net even wat frisser. Met Koebergen heb ik overigens goede ervaringen: Op mijn 850 had ik remmetjes rondom van hem, en op de D5 nu weer. Prima spul voor weinig geld. Niks minder dan Volvo origineel.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.