De Crossmeeuw

Gestart door Taranis, 01-05-2009 20:04:34

Vorige topic - Volgende topic

Taranis

Citaat van: Taranis op 03-12-2010 20:53:49
Vandaag even op en neer naar Arnhem geweest om m'n nieuwe speeltje op te halen (foto's volgen zondag wel, 't is nu donker en ben morgen niet thuis)

Ik ben erg blij met m'n nieuwe speeltje :eusa_dance:

Thys

Zoo, da's een mooie 8)

Waar is ie mee afgemonteerd?

Taranis

Hij is nog helemaal standaard: http://www.trekbikes.com/be/nl/bikes/mountain_full_suspension/fuel_ex/fuelex99/

Ik heb het 2010 model gekocht (scheelt nogal wat in de prijs, anders is 't echt niet te betalen :eusa_doh: ), maar ik zie geen verschil in specificaties met het 2011 model :)

Denk wel dat ik er op termijn een andere vork in hang. Had in m'n vorige fiets een Magura MD120M vork hangen en dat vond ik een prettigere vork dan deze Fox. Lijkt wat stroever te gaan, maar misschien is 't de nieuwigheid nog.

Taranis

Vandaag met Sbv aan de slag gegaan om de standkachel/koelvloeistof problemen op te lossen. Met de zekering van de standkachel eruit inmiddels 1500 kilometer gereden zonder dat ik bij moest vullen, dus een scheur in het blok is (gelukkig) uitgesloten. Het moet echt in de standkachel gezocht worden. Mijn idee was dat het de pomp is (te weinig circulatie dus vloeistof gaat koken), volgens Sander was de thermostaat ook een goede verdachte (kachel slaat niet af ondanks dat de vloeistof al warm genoeg is). Aangezien een thermostaat 25 euro kost en een pomp 182, eerst maar de thermostaat vervangen. Was nog best een gehannes om erbij te komen, maar op zich is die hele standkachel een redelijk simpel ding:

Het is wat slecht te zien door het gebrek aan licht, maar het is die pot met die paar slangen aan. Het stelt niet veel voor, een ventilator bovenin om in verse lucht te voorzien, een verbrandingskamer met een gloeispiraal/bougie in en daaronder een reservoir voor de koelvloeistof, wat weggepompt wordt door het pompje aan de buitenkant. Sander heeft de gloeibougie wat schoongemaakt:

Sorry voor de crappy phonepics ;D

Op een gegeven moment wilden we even testen of de standkachel het deed, dus hadden we besloten dat ding maar even aan te zetten zonder het deksel erop (dat ding op de voorgrond op de 2e foto). Dat geeft spectaculaire rookontwikkeling, mooi vuurwerk door de vlammen door de ventilator (overwogen de brandblusser te gebruiken) en we weten nu allebei waarom er een deksel op een standkachel zit ;D (deze had ook in het sleutelblunder topic gekund). Helaas was 't geheugen van m'n telefoon vol, maar Sbv komt vast nog met een foto van de schuur vol rook op de proppen :angel: Het was in elk geval goed voor de adrenaline op zondagmiddag :D

We hebben het pompje getest door er rechtstreeks 12V op te zetten en dan voel je het pompje wel draaien, maar je ziet in het expansievat niets. Als je de auto start, zie je het daar wel zowat kolken van de circulatie. Het pompje blijft dus wel verdacht, zeker omdat de auto helaas ook met de nieuwe thermostaat nog steeds koelvloeistof lekt als de standkachel ingeschakeld wordt. Omdat ik niet elke keer koelvloeistof bij wil vullen, de zekering van de standkachel er maar weer uitgetrokken. Binnenkort even testen met een ander pompje. Als de schoepen afgebroken zijn oid, zal ie het ook niet meer fatsoenlijk doen. Als er mensen zijn met tips/ideeën dan graag, want verder is mijn/onze fantasie een eind op ::)

Ook in de normale bedrijfstoestand rookt zo'n standkachel trouwens best wel:

O ja, Misha, je had gelijk: de bumper ligt er in een paar minuten af. Maar wat een *%&#_)@ constructie om dat *** ding terug te monteren! Welke bezopen Zweed heeft trouwens bedacht dat de rechtse bout 12mm is, en de linkse 14mm? En om daarop door te gaan, waarom zijn alle bouten van de afdekplaat onder de motor 12mm, behalve 1tje? Die is 13mm :eusa_doh:

toppertje

had de nieuwe thermostaat nog invloed op het door blijven
branden vd standkachel bij bedrijfstemperatuur?
de mijne doet dat nl.ook,en wil ook de thermostaat vervangen als
het iets minder koud is.

Taranis

Ja, met de nieuwe thermostaat hoor je de kachel keurig eventjes afslaan en even later weer aanslaan, wat meestal gepaard gaat met een pufje rook. De ventilator draait wel door, maar je hoort de verbranding even stoppen.

Emiel

Al die bouten horen 12 te zijn... :eusa_shhh:

Taranis

Nou, ik heb er geen andere in gestoken... ik kan 't eens voorzichtig bij Olov vragen maar die weten toch van niets.

Taranis

;D

Echt wel! En een heel lief gedicht ;)

toppertje

Citaat van: Taranis op 05-12-2010 18:54:39
Ja, met de nieuwe thermostaat hoor je de kachel keurig eventjes afslaan en even later weer aanslaan, wat meestal gepaard gaat met een pufje rook. De ventilator draait wel door, maar je hoort de verbranding even stoppen.

maar waarom slaat hij even later weer aan dan?
als de motor eenmaal op temp. is,hoort hij toch af te slaan en te blijven.
totdat het koelwater weer te koud is,dan hoort hij weer aan te slaan(hulpverwarming)

Sbv

Zal strakkies wel even kijken of ik de foto's neer kan zetten van de mooie rook

elianmars

Citaat van: Taranis op 05-12-2010 18:42:12

O ja, Misha, je had gelijk: de bumper ligt er in een paar minuten af. Maar wat een *%&#_)@ constructie om dat *** ding terug te monteren!

Hou daar maar over op. Ik had de eerste bout vast zitten, toen ik de tweede bout liet vallen. In het gat in de bumper. Ik kreeg 'm er met geen mogelijkheid uit, dus de eerste bout maar weer los gehaald en de bumper weer weg gehaald. Toen kon ik bij de gevallen bout.
Gelukkig gebeurde het niet nóg een keer  :eusa_wall: :eusa_wall:

elianmars

Citaat van: Taranis op 05-12-2010 18:42:12
Op een gegeven moment wilden we even testen of de standkachel het deed, dus hadden we besloten dat ding maar even aan te zetten zonder het deksel erop (dat ding op de voorgrond op de 2e foto). Dat geeft spectaculaire rookontwikkeling, mooi vuurwerk door de vlammen door de ventilator (overwogen de brandblusser te gebruiken) en we weten nu allebei waarom er een deksel op een standkachel zit ;D (deze had ook in het sleutelblunder topic gekund). Helaas was 't geheugen van m'n telefoon vol, maar Sbv komt vast nog met een foto van de schuur vol rook op de proppen :angel: Het was in elk geval goed voor de adrenaline op zondagmiddag :D

Daar had ik toch wel bij willen zijn  ;D ;D

Jammer dat de lekkage nog steeds niet over is, Ronald. Blijft nu alleen de pomp nog over?

Sbv

Maar wat actie foto´s van hedenmiddag.

Ronald aan het draadjes knippen

De standkachel losgehaald

Ronald zet de bel weer wat in elkaar

Beetje rook na testen standkachel, ergste was al weg na de deur open gezet te hebben

Taranis

Citaat van: toppertje op 05-12-2010 19:48:58
Citaat van: Taranis op 05-12-2010 18:54:39

maar waarom slaat hij even later weer aan dan?
als de motor eenmaal op temp. is,hoort hij toch af te slaan en te blijven.
totdat het koelwater weer te koud is,dan hoort hij weer aan te slaan(hulpverwarming)

Je zegt het zelf al ;) De pomp verplaatst het koelwater naar mijn idee vrij langzaam. Op een gegeven moment is het koelwater in het reservoir in de standkachel op temperatuur en slaat de standkachel af. Totdat er weer genoeg vloeistof verpompt is en de temperatuur in het reservoir gedaald is, waardoor de kachel weer aanslaat.

Dat is mijn visie, maar ik heb ernstig mijn bedenkingen bij het debiet van de huidige pomp. Ik vind het wat vreemd dat ik niets in het expansievat zie, terwijl de pomp wel draait :eusa_think:

Citaat van: elianmars op 05-12-2010 20:15:31
Hou daar maar over op. Ik had de eerste bout vast zitten, toen ik de tweede bout liet vallen. In het gat in de bumper. Ik kreeg 'm er met geen mogelijkheid uit, dus de eerste bout maar weer los gehaald en de bumper weer weg gehaald. Toen kon ik bij de gevallen bout.
Gelukkig gebeurde het niet nóg een keer  :eusa_wall: :eusa_wall:

Volgens mij gebeurde hier vanmiddag exact hetzelfde. Tijdens het vervangen van de mistlamp ook al.

Gelukkig heeft een XC van die mooie nep-alu inzetstukken in de bumper, waardoor je zo heerlijk bij de gevallen bout kunt. Die past namelijk net niet door de gleufjes tussen de verschillende kunststof delen ;D Soms moet je dan wel eens tot 321 tellen :eusa_whistle:

Citaat van: elianmars op 05-12-2010 20:17:52
Daar had ik toch wel bij willen zijn  ;D ;D

Jammer dat de lekkage nog steeds niet over is, Ronald. Blijft nu alleen de pomp nog over?

Nou, op het moment zelf was het minder. Achteraf konden we er wel om lachen ;D

Ik weet niets anders dan de pomp. Je hoort de kachel af- en aanslaan. Het is dus niet dat ie constant door blijft branden. Volgens mij levert die pomp gewoon te weinig debiet waardoor de vloeistof in het reservoir van de standkachel gaat koken, maar dat is mijn logica. Als er anderen zijn met betere ideeën of ervaringen, hoor ik het graag.
Persoonlijk vind ik dat alle opties en accessoires op een auto gewoon moeten werken, maar ik zit er ernstig over te denken om de zekering van de standkachel er maar gewoon uit te laten ::)