T-5R op gas.. ik weet een repost

Gestart door Marijn Degens, 03-05-2009 11:21:37

Vorige topic - Volgende topic

Marijn Degens

Ik overweeg een LPG installatie in te laten bouwen in mijn T-5R. Ik heb begrepen uit eerdere postings dat Mesman de enige echte optie is om dat te laten doen. Ik heb tot dusver als enige draadje dit kunnen vinden: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,26692.0.html, maar Jeroen Smits zijn mail werkt niet meer, dus kan hem niets direct per mail vragen :(

Zijn er andere forumleden met ervaringen hiermee? Dus zaken zoals kosten, rijgedrag, vermogensverlies, verbruik, betrouwbaarheid Mesman enz.

Mijn overwegingen zijn in grote lijnen kosten en toch ook wel milieu (als fijne bijkomstigheid). Ik rijd tussen de 17.500 en 22.500 per jaar dus ook niet echt heel veel op zich. Ik heb begrepen dat je de tankinhoud maal een x-factor moet delen om je extra gewicht voor de wegenbelasting uit te rekenen. Bij 60 zou dat op een extra gewicht komen van 48 kg. Als ik het goed begrijp blijf ik dan nog net in dezelfde schaal zitten als ik nu zit (=212 per kwartaal).

Ik hoor heel graag jullie ervaringen en meningen :)

BenC70ES

Citaat van: Marijn Degens op 03-05-2009 11:21:37Zijn er andere forumleden met ervaringen hiermee? Dus zaken zoals kosten, rijgedrag, vermogensverlies, verbruik, betrouwbaarheid Mesman enz.

Kosten: ongeveer 2.600 Eur (+-)
Rijgedrag: met goede schokdempers is er nauwelijks verschil, je voelt wel lichtjes dat er iets meer gewicht achter de achteras zit, maar veranderd rijgedrag nauwelijks.
Vermogensverlies: is er niet, integedeel, eerder lichte vermogenswinst.
Verbruik:  toch een 20 - 25% meer (naargelang rijstijl).
Betrouwbaarheid:  LPI is zeer betrouwbaar, in 3,5 jaar en 80.000km nog nooit iets aan moeten doen.
Mesman: geen ervaring mee, mijn inbouw is gedaan door Limburgse LPG technieken (België) :D

Kosten voor extra verkeersbelasting in NL kan ik je ook niet mee verder helpen...

Zeker doen, het is echt een aanrader en je rijplezier gaat er met grote sprongen op vooruit!  ;)

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

Vulk

1. Vermogensverlies --> minimale vermogenswinst.
2. Lachen aan de pomp.
3. Kortere actieradius
4. ...

Thys

LPI maakt autorijden nog veel leuker :eusa_dance:

Houd er wel rekening mee dat je in de wegenbelasting hoogstwaarschijnlijk 1 trede omhoog gaat.

Ludo

Citaat van: Marijn Degens op 03-05-2009 11:21:37
Mijn overwegingen zijn in grote lijnen kosten en toch ook wel milieu

is een fiets dan geen betere optie?.

;) :evil:

Vulk

Citaat van: Ludo op 03-05-2009 11:36:36

Ik denk dat hij het volgende bedoelt: met gas en zonder cat kom je eenvoudiger door de keuring dan benzine zonder cat?

Marijn Degens

Citaat van: Vulk op 03-05-2009 11:38:11

Ik denk dat hij het volgende bedoelt: met gas en zonder cat kom je eenvoudiger door de keuring dan benzine zonder cat?

Uitstoot is veel schoner dan benzine, maar goed... dat kan idd niet de hoofdreden zijn. :)

-D©©©L-

Citaat van: Marijn Degens op 03-05-2009 11:43:11

Uitstoot is veel schoner dan benzine, maar goed... dat kan idd niet de hoofdreden zijn. :)

Dat maakt elkaar niet zo heel erg veel.

BenC70ES

Citaat van: Marijn Degens op 03-05-2009 11:43:11

Inderdaad, en die fietser zal je trouwens ook dankbaar zijn!

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

innocenti

Mn V70R bij Mesman laten voorzien van LPI. In 1,5jr 60000km gereden en nog geen seconde spijt gehad.

3 nadelen:
- Actieradius is max 400km bij netjes rijden
- Reservewiel los in de auto. Ik wil absoluut geen reparatiesetje in de auto.
- Meer wegenbelasting

Verder alleen maar voordelen.

Gewicht van je auto neemt toe met 0,8 x 60l tank = 48kg.

Onderhoudskosten:
- ontsteking is kritischer dan op benzine. Nieuwe bougies, kabels, verdelerkap en rotor.
- levensduur van de LPI pomp wordt geschat op ongeveer 100000km. Kosten rond de €500. Weet niet of dit inmiddels verbeterd is.

Advies:
Doen als je je auto nog een tijdje wilt rijden. Inmiddels mn 4de Volvo op gas.

daytonawim

Na 1,5 jaar en 100.000 km op Lpi en  lachen aan de pomp :-)))))))

Ik heb er een 70 liter tank ( 56 liter netto gas) in liggen kon geen grotere in :-(
Actie radius circa 450 km (met gemak)

Wegenbelasting is 92 euro per maand.

Bij Mesman in laten bouwen.

Normale reserve wiel kan WEL in de auto onder de vloer :-)

Marijn Degens

Citaat van: daytonawim op 03-05-2009 11:55:42
Na 1,5 jaar en 100.000 km op Lpi en  lachen aan de pomp :-)))))))

Ik heb er een 70 liter tank ( 56 liter netto gas) in liggen kon geen grotere in :-(
Actie radius circa 450 km (met gemak)

Wegenbelasting is 92 euro per maand.

Bij Mesman in laten bouwen.

Normale reserve wiel kan WEL in de auto onder de vloer :-)

Wat is de verhouding precies tussen de tankinhoud en de netto liters gas? Je zegt 70 liter tank --> 56 ltr netto... dat scheelt nogal!

-D©©©L-

daytonawim

Ik zie dat je een estate hebt, dan heb je idd een uitdaging met je reserve wiel.

twintigV

Het reserve wiel(een thuisbrenger) wordt door Mesman voor eenderde verzonken in de vloer links aangebracht, de holle binnenkant van het wiel naar de bagageruimte toe en het ruimteverlies valt reuze mee. Ik ben alleen nog op zoek naar een oplossing om de band netjes af te dekken met een hoes o.i.d.
De bagage afdekrolhoes die nog net over de band heenvalt ligt er meestal uit, vandaar.
Gasinbouw maakte wel dat ik lambda sonde,lmm, rotor en rotorhuis, bougiekabels en bougies moest vervangen. Heb ik daarvoor nooit een probleem mee gehad.Tja.Maar inderdaad het tanken is leuker geworden.