Trillen koppeling bij optrekken en bij terugschakelen

Gestart door onnaj, 08-05-2009 10:57:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Red Devil

Dat weet ik dus niet. De zaak is vervangen voordat ik de auto kocht. Hij had toen al 7 maanden stil gestaan. Ik weet het trillen dus daaraan en dacht dat het wel zou slijten (roestvorming e.d.) Een en ander zou bij 270K vervangen zijn. KOcht de auto met 313K op de teller en de stand is nu 330K

dennis850estate

Er zijn twee opties

1. Wennen aan het probleem, je erbij neerleggen
2. bak verwijderen en nieuwe koppeling met ander vliegwiel er in

meer oplossingen zijn er niet. Gaat niet meer over

Red Devil

Optie 1: geen optie :eusa_naughty:
Optie 2: zo snel mogelijk

Mag ik jou een pb sturen?

arjen850

als een koppeling een keer goed warm geweest is en daarna een hele tijd bijna niet belast(veel snel weg kilometers en hergens hoeven te trekken) kan er een soort van keiharde film laag op de koppeling ontstaan..daardoor heeft hij moeite om vloeiend aan te grijpen maar ook om vloeiend op te pakken.. het aangrijpen voel je niet omdat je dan het pedaal in een keer door trapt..

aangezien er al over vervangen wordt gesproken zou ik eerst eens de auto in zijn 3 zetten,goed gas geven en dan langzaam de koppeling op laten komen totdat hij wil aangrijpen(auto op handrem) dan begint de koppeling te slippen..als je dat even volhoudt kan de film laag op de koppeling wegbranden en kan het probleem zomaar ineens weg zijn..(auto mag best een beetje stinken)

ik heb al vaker op deze manier auto's weer goed koppelend gekregen,ik kreeg dan een auto voor een nieuwe koppeling maar na deze handeling had de klant het geld nog in de zak..
wel moet ik zeggen dat als de koppeling al oud is en bijna versleten dat je dan net zo goed meteen tot vervanging kan over gaan..

probeer het eens, niet geschoten is altijd mis..

gr arjen ;)

Red Devil

IK dacht dat het aleen werkte bij de oude koppelingen waarin asbest was verwerkt??
Ik had vroeger een mazda 323 1.6 turbo formula 4 waarbij dit inderdaad perfect werkte.

arjen850

als het niet te vaak gebeurd is het voor een koppeling altijd goed een keer flink heet te worden,en schoonbrand..
vergelijk het met je remmen..ook daar zit voering waar een film laag op kan ontstaan,ook die kun je een x goed heet remmen waarna de auto stukken beter remt..
asbest mag al erg lang niet meer in de voeringen..

gr arjen ;)

MICHEL306

#21
De werking van je koppeling lijkt mij toch de oorzaak, trillen en slecht schakelen klinkt alsof de koppeling niet goed vrij komt of niet goed werkt.
schakelt hij wel goed als je met de motor uit de verschillende versnellingen kiest?zo ja
dan kun je het schakelmechanisme uitsluiten.
ik denk bij jouw klacht eerder aan de drukgroep.is deze ook vervangen bij de laatste koppelings wissel?door jouw tuning heb je kians dat de drukgroep het niet aan kan.vooral het trillen van het hele blok als je een test doet in de eerste versnelling lijkt mij het stuiteren van de koppelingsplaten op het vliegwiel door een rotte drukgroep.

g M

Red Devil

Ik heb de oplossing van Arjen vandaag even geprobeerd. Niet te lang want vrijwel onmiddelijk begon de koppeling te stinken. Een stukje gereden en nogmaals gedaan. Het trillen is niet verdwenen maar wel duidelijk miner geworden. Je rijdt gewoon een enorm stuk soepeler weg. Dit sluit bij nader inzien ook aan op het stukje dat ik schreef over het rijden in 30km lange file in Dld.

Ik vraag mij alleen af of dit een permanente oplossing is of een paardemiddel. Indien vervanging toch noodzakelijk is........ik heb onze koppelingsspecialist al een pb'tje gestuurd.

arjen850

m.i.z. kan een koppeling met 60000k nog niet versleten zijn..feit dat het minder is geworden geeft je ook een indicatie waar je het zou kunnen zoeken..
zo nu en dan is het ook voor een koppeling goed als hij eens aan de bak moet,doe je dat met beleid dan is er nx aan de hand..en dan is de kans dat die film laag er weer komt een stuk kleiner..
succes ermee..

gr arjen ;)

onnaj

Citaat van: MICHEL306 op 16-05-2009 15:26:49
De werking van je koppeling lijkt mij toch de oorzaak, trillen en slecht schakelen klinkt alsof de koppeling niet goed vrij komt of niet goed werkt.
schakelt hij wel goed als je met de motor uit de verschillende versnellingen kiest?zo ja
dan kun je het schakelmechanisme uitsluiten.
ik denk bij jouw klacht eerder aan de drukgroep.is deze ook vervangen bij de laatste koppelings wissel?door jouw tuning heb je kians dat de drukgroep het niet aan kan.vooral het trillen van het hele blok als je een test doet in de eerste versnelling lijkt mij het stuiteren van de koppelingsplaten op het vliegwiel door een rotte drukgroep.

g M

Ik zal het eens met motor uit proberen...eens zien wat ie dan doet.

Bij de koppelingswissel (door de koppelingsspecialist :)) is zover mij bekend uiteraard ook de drukgroep vervangen. Ze zijn vervangen door een R exemplaar en die moet deze tuning gemakkelijk aan kunnen.

Met een beetje pech moet alles toch los binnen niet al te lange tijd en dan kan ik meteen zien hoe de staat van beide is.

onnaj

Update: Met motor uit is het hetzelfde verhaal, krijg hem dan soms ook zeer lastig in de achteruit. Even in de 4 zetten, soms 2 x in de 4e zetten en dan lukt het weer wel. Lijkt dan toch aan t mechanisme te liggen.

V70 classic

#26
Citaat van: arjen850 op 16-05-2009 11:35:08
als het niet te vaak gebeurd is het voor een koppeling altijd goed een keer flink heet te worden,en schoonbrand..
vergelijk het met je remmen..ook daar zit voering waar een film laag op kan ontstaan,ook die kun je een x goed heet remmen waarna de auto stukken beter remt..
asbest mag al erg lang niet meer in de voeringen..

gr arjen ;)


een koppeling die is verglaast krijg je echt niet goed door hem te laten slippen  :eusa_naughty:.
Als het zaakje te warm loopt stopt hij er helemaal mee , kun je wel direct aan de slag , dat is dan weer een voordeel  ;D .
De meeste koppelingen sneuvelen zo.
Let maar op zo rond de bouwvak.
Die wipkarren weer uit de stalling en dan gaat opa even achteruit rijden.
De buurman over de schutting kijkent en snuivend zo van waar is die brand  :eusa_shifty:

gewoon zaakje open en kijken waar de pijn zit.
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

Red Devil

Ik wilde het eerst ook niet geloven maar als het vliegwel toch moet worden vervangen.......dus gewoon proberen!
Toch is het verschil overduidelijk. :D

Of het een blijvende oplossing is of niet dat zal de toekomst uitwijzen.

arjen850

Citaat van: V70 classic op 19-05-2009 18:10:58
Citaat van: arjen850 op 16-05-2009 11:35:08
als het niet te vaak gebeurd is het voor een koppeling altijd goed een keer flink heet te worden,en schoonbrand..
vergelijk het met je remmen..ook daar zit voering waar een film laag op kan ontstaan,ook die kun je een x goed heet remmen waarna de auto stukken beter remt..
asbest mag al erg lang niet meer in de voeringen..

gr arjen ;)


een koppeling die is verglaast krijg je echt niet goed door hem te laten slippen  :eusa_naughty:.
Als het zaakje te warm loopt stopt hij er helemaal mee , kun je wel direct aan de slag , dat is dan weer een voordeel  ;D .
De meeste koppelingen sneuvelen zo.
Let maar op zo rond de bouwvak.
Die wipkarren weer uit de stalling en dan gaat opa even achteruit rijden.
De buurman over de schutting kijkent en snuivend zo van waar is die brand  :eusa_shifty:

gewoon zaakje open en kijken waar de pijn zit.

uiteraard is het niet de bedoeling dat je de koppeling in 1 keer oprookt,daarom zei ik ook met beleid..
toch is het een manier om de filmlaag"verglazing" weg te krijgen,deze zit namelijk niet in de koppeling maar op de koppeling..
het feit dat het veel minder is geworden zegt toch wel iets..
kzal de laatste zijn die zegt dat dit het enige probleem is,maar zoals met meerdere componenten aan een auto zoals remmen,motor maar ook de koppeling is het niet schadelijk ze een keer flink aan het werk te zetten..
ieder zijn idee ;)

gr arjen :D


V70 classic

Citaat van: arjen850 op 19-05-2009 23:09:14
Citaat van: V70 classic op 19-05-2009 18:10:58
Citaat van: arjen850 op 16-05-2009 11:35:08
als het niet te vaak gebeurd is het voor een koppeling altijd goed een keer flink heet te worden,en schoonbrand..
vergelijk het met je remmen..ook daar zit voering waar een film laag op kan ontstaan,ook die kun je een x goed heet remmen waarna de auto stukken beter remt..
asbest mag al erg lang niet meer in de voeringen..

gr arjen ;)


een koppeling die is verglaast krijg je echt niet goed door hem te laten slippen  :eusa_naughty:.
Als het zaakje te warm loopt stopt hij er helemaal mee , kun je wel direct aan de slag , dat is dan weer een voordeel  ;D .
De meeste koppelingen sneuvelen zo.
Let maar op zo rond de bouwvak.
Die wipkarren weer uit de stalling en dan gaat opa even achteruit rijden.
De buurman over de schutting kijkent en snuivend zo van waar is die brand  :eusa_shifty:

gewoon zaakje open en kijken waar de pijn zit.

uiteraard is het niet de bedoeling dat je de koppeling in 1 keer oprookt,daarom zei ik ook met beleid..
toch is het een manier om de filmlaag"verglazing" weg te krijgen,deze zit namelijk niet in de koppeling maar op de koppeling..
het feit dat het veel minder is geworden zegt toch wel iets..
kzal de laatste zijn die zegt dat dit het enige probleem is,maar zoals met meerdere componenten aan een auto zoals remmen,motor maar ook de koppeling is het niet schadelijk ze een keer flink aan het werk te zetten..
ieder zijn idee ;)

gr arjen :D



En je vraagt je dan niet af hoe die koppeling in die staat komt  ??? .
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.