Trillen koppeling bij optrekken en bij terugschakelen

Gestart door onnaj, 08-05-2009 10:57:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

arjen850


onnaj

Update:

Auto heeft nu ruim 1,5 dag stilgestaan en het trillen is weg...ik snap het niet meer. Heb straks ook een km of 20 rustig gereden dwz niet boven de 3500 toeren geweest en t trillen is nog steeds weg.

Zal straks nog eens een stukje rijden en wat meer gas geven kijken war de koppeling dan doet. Ook mijjn blauwe walm is veel maar dan ook veel minder als ik t rustig rijd.

Red Devil

Onnaj,

Ben benieuwd hoe het is afgelopen met het trillen.

onnaj

T trillen is weer helemaal druk, maar houdt waarschijnlijk toch verband met de lekke krukaskeering maar zeker weten doen we dit nog niet.

Volgende week wordt ie gemaakt en dan wordt er ook meteen gekeken naar de staat van de koppeling en/of drukgroep.

Red Devil

Vervelend, Bij mij is het nog steeds een stuk beter maar iig niet helemaal weg.
Ik hoor graag van je hoe eea afgelopen is.

onnaj

Nou het trillen is weg, dit lag aan het vliegwiel en deze heeft Dennis vervangen met de motorwissel.

Alleen het probleem om de bak in bepaalde versnellingen te krijgen wordt steeds erger. Heel irritant. Vooral de achteruit geeft bijna altijd problemen. Ook met de motor uit lukt het niet. Het probleem is dus met name in de 4e versnelling en de achteruit, komt ook iets vaker in de 2e voor en heel soms in de 1.

Als ik flink doortrek en laat schakel geeft het geen probleem, lijkt me dan dat dit niet in de bak zelf kan zitten, ook met terugschakelen heb ik geen last van de synchromesringen.

Lijkt wel alsof het haast in de koppelingskabel of zo zit.

thuur

Citaat van: onnaj op 19-10-2009 11:11:26
Nou het trillen is weg, dit lag aan het vliegwiel en deze heeft Dennis vervangen met de motorwissel.

Alleen het probleem om de bak in bepaalde versnellingen te krijgen wordt steeds erger. Heel irritant. Vooral de achteruit geeft bijna altijd problemen. Ook met de motor uit lukt het niet. Het probleem is dus met name in de 4e versnelling en de achteruit, komt ook iets vaker in de 2e voor en heel soms in de 1.

Als ik flink doortrek en laat schakel geeft het geen probleem, lijkt me dan dat dit niet in de bak zelf kan zitten, ook met terugschakelen heb ik geen last van de synchromesringen.

Lijkt wel alsof het haast in de koppelingskabel of zo zit.

Wat zei Dennis dan over het moeilijk schakelen?


Gr ???

onnaj

Misschien de kabelaansluitingen, als daar teveel speling op zit schakelt ie ook moeilijk.

Verder geeft ie aan dat de bak natuurlijk al een zwaar leven achter de rug heeft, maar dan zou deze met de motor uit wel gewoon fatsoenlijk moeten schakelen mijns inziens en dan zou hij bij fors optrekken ook niet lekker moeten schakelen lijkt me toch zo?

Speling zou goed kunnen omdat het af en toe wel goed gaat en af en toe ook niet.

V70 classic

Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

onnaj

wanneer de synchromes slecht is zou dit toch altijd moeten doen.

Dan zou ik al helemaal niet fatsoenlijk kunnen schakelen als ik rond de 6000 rpm schakel toch en dat gaat wel prima.

Synchromes dan zou ie met de motor uit geen problemen geven en dat doet ie dus wel.

V70 classic

Dat hoeft niet.
Ik kan prima rijden zonder syngromes ( de Fuller he).
als je gewoon op het goede toerental zit schakeld hij gewoon.
Het kan zijn dat als alles stil staat de syngromes voor de vertanding ligt en deze dus blokkeerd.
Als de bak is afgeragt en de schuinegedeelte van je syngromes rot kan je misschien de ring niet opzij schuiven dus niet schakelen.

simpel gezegt
als je op het schakel gedeelte kijkt zie je 3 ringen met tanden waarover de schakel ring moet.
tandwiel primair syngromes tandwiel secundair.
Deze hebben allen een spitse voorkant die er voorzorgd dat je de schakelring er soepel overheen krijgt.
Zijn er die schuine kanten af zit je dus tegen een stuk metaal te wringen dat alles blokkeerd.

al eens gezien bij een tractor  ;D .


sk6 met zoeken.
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

onnaj

Gisteren even de handel laten controleren en zoals het er nu uitziet blijken het de kabels te zijn.

Synchromesringen zijn in principe uitgesloten, met de motor uit kan ik ook niet schakelen soms en vorige week heb ik de hele week zonder schakelperikelen gereden en nu is t weer af en toe terug. Als synchromesringen slecht zijn, zijn ze slecht en niet de ene week goed en de andere slecht :D. De synchromesringen zorgen ervoor dat wanneer de tandwielen draaien deze netjes in elkaar over gaan, met de motor uit draaien de tandwielen bij mij niet :)

Koppelingscylinders lijken ook uitgesloten, want normaliter zou ie steeds slechter en slechter moeten gaan schakelen omdat ze olie verliezen, echter dit is niet het geval.

De kabels worden besteld en dan hopelijk binnekort weer heerlijk schakelen. 8 vd 10 keer schakelt ie ook gewoon als boter, dan zou je eerder zeggen dat ie 1 ipv 3 ton heeft gereden!

Ik kon trouwens bij mijn 205 GTI ook schakelen zonder te koppelen bij het juiste toerental, bij deze was de synchromes van de 3e versnelling aan gort, dus schakelde ik zonder te koppelen ;).


onnaj

Pff de kabels zijn binnen....hoppa weer ff dikke 160,- zoals t er nu uitziet.

Wat word nu weer t volgende zou ik haast afvragen...

nickk.

Waarom heb je niet eerst de aansluitingen van de bak op de kabels gecontroleerd? Die bussen willen ook weleens speling krijgen, en daarvoor zijn harde vervangingsbussen.

onnaj

Ik heb de garage laten controleren waaraan het lag en die gaven de kabels de schuld.