Parrot MKi 9200 + SC901 + Ipod adapter

Gestart door ferdih, 09-05-2009 11:48:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

kvcuijck

Zeer interessant topic! Heb een vergelijkbare configuratie (in een '99 V70) en ben ook van plan de Parrot 9200 er op korte termijn in te bouwen.

Heb ook ergens gelezen dat wanneer je de carkit gebruikt de center speaker opgeblazen kan worden? Had ook iets te maken met dubbele versterking. Maargoed, ik weet weinig van electronica af en al helemaal niets van geluidstechniek dus je kunt mij alles wijs maken ;)

Ben dus heel benieuwd naar de resultaten in dit topic!

Koen

ferdih

Tja, het begint leuk te worden, de truc schijnt een Parrot te zijn samen met een mutebox die eigenlijk voor een V/s40 is Kram 68397 en nog een verloopje van de mutebox naar de carkit. Worden mij morgen toegezonden dus woensdag zal ik wel weten of het werkt. Ik hou je op de hoogte.

Overigens kost de mutebox normaal € 125 en het verloopstekkertje 6 euro met de carkit samen dus ruim €300 Ik heb voor e mutebox nu € 89 betaald.

Andere oplossing zou zijn: de line uitgangen van de parrot aansluiten op de ingang van de ^-cd wisslaar op de radio en een apart speakertje voor de telefoonfunctie.
Met de Kram kabel 68189 (die ik nu over heb) zou je er ook zijn.

Ik bericht je nader.

ferdih

Vandaag de kabel ontvangen. Wat een bundel draden zeg!

Maar als je de aarde, de permanente stroomdraad en de geschakelde stroomdraad aansluit op de bestaande kabelboom werkt het. Let op de polariteit bij de Parrot zit "andersom".

De Mutebox wordt tussen de versterker uitgang van de radio en de versterkerkabel geschakeld.

De MKi9200 heet ook een USB/Ipod/Minijack adapter. Je kunt dan e radio uitzetten en naar de Ipod o.i.d. luisteren. Omdat het Dolby-surround wegvalt klinkt het wel anders maar best acceptabel. Voor mij althans.

Waarschijnlijk is de geluidkwaliteit beter als je een Ipod-adapter op de CD-wisselaar poort aansluit en een wat minder geavanceerde parrot kiest.

Hoe dan ook, het is best een kostbaar gebeuren geworden, € 180 voor de Carkit, €89 voor de mute box en € 7 voor een verloopkabeltje.... Heb ik bovendien nog een kabel van Kram 68189 over.

Als iemand nog een oud model Volvoradio (type sc zonder versterker) heeft en een Parrot wil aansluiten....

ben wel blij dat het toch gelukt is.

UserID6342

Ik snap dat het mooier is een originele bigfront in je 850 / x70 te hebben zitten, maar juist dit geklungel allemaal heeft mij doen besluiten dus een radio incl bluetooth, etc. te kopen.  Vandaar dat mijn keuze op de Alpine is gevallen een aantal weken terug. 1 apparaat inbouwen, weer een subliem geluid, goede separate versterker regeling, geen gepruts met losse Parrot systemen (wat ik ervoor ook in had zitten) geen extra kabels en weet ik wat voor zooi, plus je hebt een extra opbergvakje over ;D

kvcuijck

Citaat van: ferdih op 13-05-2009 20:14:10
Vandaag de kabel ontvangen. Wat een bundel draden zeg!

Maar als je de aarde, de permanente stroomdraad en de geschakelde stroomdraad aansluit op de bestaande kabelboom werkt het. Let op de polariteit bij de Parrot zit "andersom".

De Mutebox wordt tussen de versterker uitgang van de radio en de versterkerkabel geschakeld.

Goed om te horen dat het dus mogelijk is! Kun je misschien nog doorgeven waar je de onderdelen besteld hebt? Moest er uiteindelijk nog gesoldeerd worden (omdat je het over aansluiten hebt) of is het plug en play? Zie inmiddels door de bomen het bos niet helemaal meer..

Je hebt een radio in je auto en wilt een carkit. Deze carkit heeft ISO bekabeling en je auto heeft "eigen uniek merk" bekabeling. Dit kun je dan oplossen door zo'n ISO2CAR kabel te kopen zodat je niet met de soldeerbout in de weer hoeft te gaan om je carkit van (alleen?) stroom te voorzien. So far so duidelijk.

Vervolgens wil je het geluid van de carkit het liefst over de voorste speaker(s) van de auto. Zou verwachten dat dit dan via die ISO2CAR kabel zou kunnen lopen en het besturingskastje van de carkit, maar blijkbaar is daar dan een mutebox voor nodig? Of is die mutebox alleen nodig als je carkit nog meer "opties" heeft zoals bijv. MP3's afspelen via SD-card/USB stick of een line-in voor de iPOD?

In het geval van sommige Volvo's heb je dan ook nog het probleem dat er een versterker tussen zit en je niet een al versterkt signaal naar een versterker wilt sturen?

Is er niet ergens een schematische weergave over hoe e.e.a. wordt aangesloten en waar het voor dient?

Groet,

Koen



ferdih

Koen, Ik heb een autoradio SC901 met vetserker in de kofferbak en dolbysurround. Ik heb een Parrot Carkit Mki 9200 gekocht en een Iso2car connector van Kram nummer 68189.

Als je een radio hebt zonder externe versterker kun je dit gebruiken en is het nige wat je hoeft te doen de gele mutedraad uit de carkit bij te binden op de geel/rode mutedraad van de 68189 connector.

De carkit komt dan tussen de speakers en de radio te zitten.
Je kunt eventueel ook de lineuitgangen van de parrot aansluiten op de cd-wisselaar ingang van de radio, maar daarvoor is knutselwerk vereist wat mijn kennis te boven gaat.

Bij mij werkte dat niet omdat ik een extrene versterker hebt en je de carkit dan tussen de dinplug van de versterker en de radio moet zetten, of achter de versterker....

Via hulp van PDAPlus en de importeur van Kram, en Kram in Denemarken zelf (dank aan Martijn en Klaas aldaar) heb ik de kabel 68397 besteld voor € 90. Deze is eigenlijk voor een S40/V40 met externe versterker maar kan ook op de SC901 met versterker.

Je gebruik dan alle kabels die er bij zitten behalve (in beginsel) de grote groene stekkers. (Die zijn namelijk voor de speakeruitgangen van de betreffende radio in de S40/V40.

Avn de laatste gebruikje er slechts een, namelijk met een contrastekker met een blauwe/rode en zwarte draad om de carkit van prik te voorzien. De zwarte gaat dan aan de draad die de aarding verzorgt op de standaard kabelboom, ook weer bijgebonden, de blauwe op een rood/roze draadje en rood op bruin/groen.
(check even)

Vervolgens werkt de carkit zodaing dat hij het geluid van de radio heel zacht zet als je wordt gebeld.
Nadeel als je de dolby modus aan hebt wordt de centerspeaker niet gemute.....

Als je zoals ik een ipod aansluit op de carkit, dat kan bij de 9200 kun je de radio uitzetten en vanaf de afstandbediening van de carkit op het stuur de hele functionaliteit van de Ipod gebruiken. Inclusief de albumhoezen op het display....

Het geluid komt dan via de voorspeakers.

Ik zal porberen vanavond wat foto's te maken om e.e.a. te laten zien. Ik weet alleen nog niet hoe ik ze kan oploaden naar het forum.....

kvcuijck

#21
Ferdih!

Zit met een vergelijkbare configuratie: SC 901 + versterker (Dolby) af fabriek maar dan in een V70, vandaar mijn interesse.

Dus je hebt besteld bij PDAPlus:
Parrot MKi 9200 (MKi9200) 170,-
Kram Hi Fi Mutebox Volvo met subwoofer (68397) 90,- (Deze is eigenlijk voor S/V40 2001-2003):


Kram Carkit kabel 68867 7,- :


(Voor de duidelijkheid: Heb je een C/S/V70 met versterker, dan vervalt de ISO2CAR connector van Kram nr. 68189 en wordt dus vervangen door de 68397 zoals hierboven genoemd. Heb je een C/S/V70 zonder Dolby/versterker dan gebruik je de 68189 i.p.v. de 68397.)

Vervolgens moet je in de configuratie met Dolby/versterker nog een aantal draadjes zelf verbinden om de carkit van 12v te voorzien? (Begrijp ik uit je reactie.)

Als ik het goed begrijp klinkt de carkit+alles wat daarachter hangt dus alleen op de voorspeakers.. (En dit geeft een acceptabel geluid bij afspelen MP3's?)

Mocht het niet lukken om foto's te plaatsen dan mag je ze ook in mijn mailbox stoppen, zal even een mailadres doorsturen via forummail. (Dan bewerk ik de foto's even en plaats ze in dit thread.)

Bedankt voor de interessante informatie zover!

Groet,

Koen

ferdih

Je hebt hem helemaal correct!

Waar woon je ergens, ik in de buurt van den haag, rij anders eens langs...

Ferdi

kvcuijck

#23
Je krijgt zo een PB!

Wie weet komt er binnenkort een heuse Parrot meeting haha ;)

Koen