Kraak/kreun nummer 16...

Gestart door Misha, 11-05-2009 21:21:52

Vorige topic - Volgende topic

Misha

Bij korte oneffenheden zoals het rijden in de berm heb ik rechts een soort van constante kreun/kraakgeluid hetgeen zich het best laat omschrijven als een metalig geluid, alsof je met je hand langs een hitteschild aait. Openbaart zich ook soms tijdens het remmen bij lagere snelheden.

Glad wegdek geen punt, lange oneffendheden ook geen probleem.

Ter controle de stabistang, afstandspennen gecontroleerd, subframe nagetrokken, draagarmen nagetrokken en gecontroleerd, de voorste veerpoten losgedraaid van boven, lekker op staan springen en weer vastgezet.  Het lijkt uit de voorkant te komen, uit de wielkast. Maar soms ook weer van achteren.

:eusa_pray:
Iemand nog een idee ?

Achterste schokdemperrubbers zijn prima, veerpootlagers zijn zo op het ook ook ok, hebben ietsie speling.
Auto heeft 78.000 gereden.

Gr,
Misha
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Snellebaksteen

Ik zeg: Gewoon weggooien die ouwe bak en een nieuwe Prius kopen. Kraakt niet, maakt geen geluid en is veeeeel vriendelijker voor het milieu. Krijg je nog sloop premie ook!!

;D ;D ;D

Maar serieus: Geen idee. Ik hoor door alle rammels en ratels geen gekreun meer......
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

razorx

Het ergste is dat de roffel van Misha bloedje stil is. Geen enkel bijgeluid op dat ene na.
Was er bijna jaloers op.

heb het geluid ook mogen horen.
Omschrijving: Inderdaad metaalachtig, bijna zoals de ABS check.
Soort van kggggk. Bij hobbbels in de weg en soms bij remmen. Zonder Misha's indruk anders te willen omschrijven klinkt het schurend. Veerpoot hangt keurig en alles zit mooi vast.

Grote banden tegen wielkasten kunnen het volgens mij ook niet zijn: Bij een licht onregelmatig oppervlak hoor je het al.
Bijvoorbeeld de berm bij lage snelheid.

thuur

Hoe waren de hoesjes van de stabi's?

En niet in de berm rijden is geen optie? :eusa_eh:

Gr ???

Misha

Citaat van: thuur op 12-05-2009 00:42:23
Hoe waren de hoesjes van de stabi's?

En niet in de berm rijden is geen optie? :eusa_eh:
Hoesjes ?
De ophangrubbers van de stabi zijn gewoon goed, de afstandspennen zijn 3 maanden oud, origineel  en dus ook nog goed.

ik-rol

Als het soms bij remmen gebeurd, kan het soms niet zijn dat de krans is gescheurd die nodig is voor de ABS-sensor. Bij mij was die ook versleten en maakte ook een krrrrkrrr geluid. Die heb ik aan beide zijden laten vervangen en toen was het geluid weg. Maar ik had ook een trillend pedaal. Daarvoor heb ik ook de ABS-controlunit laten hersolderen.

RRRRR_Ramon

Mijn V70 heeft zo'n zelfde geluid (zoals omschreven door Misha in 1e post) bij het nemen van een lange rechterbocht (afrit snelweg/klaverblad etc.). Het gekraak/gebonk is niet constant maar wordt door hobbeltjes door in- en uitveren veroorzaakt lijkt het. Bij linkerbochten en rechtuit hoor ik niks.

Ik voel met de linkervoet tegen het schutbord/bodemplaat ook het gebonk het interieur binnenkomen.

Stuurkogels en kleine stabistangetjes zijn vervangen inmiddels maar gebonk is gebleven. Pas nog hele voortrein met Ed nagelopen tijdens de APK, nergens overmatige speling of ernstig verdroogde rubbers of wat dan ook.
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

LeonW

Een steentje die tussen de grote stabstang en subframe zit?
Volvo S70 2.5T

Pentaforce

Heb je de moeren van die afstandspennen nog eens goed na getrokken?
Heb eens gehad dat zo'n moer niet vast genoeg zat en de ijzigste geluiden produceerde op klinkerwegen en drempels.

Misha

Citaat van: RRRRR_Ramon op 12-05-2009 22:19:50
Ik voel met de linkervoet tegen het schutbord/bodemplaat ook het gebonk het interieur binnenkomen.
Idem.

razorx

Zitten de bouten/moeren van de stabilisatorstang wel goed vast?

animalT5R

Misschien iets met die afdekplaat/beschermkap van de remmen? Los of krom misschien?
Im not that smart,but i can lift heavy things

just beat my advise maar in de wind....

Misha

Ik ga van het weekeinde even verder kijken met de aanwijzingen.
Voor mijn gevoel komt het eigenlijke probleem toch bij de achterkant vandaan.

Dinsdag gooi ik hem bij de dealer neer voor verdere diagnose, ze zijn daar vrij goed en snel in rammels en trillingen.

Gr,
misha

RRRRR_Ramon

Citaat van: razorx op 13-05-2009 19:41:19
Zitten de bouten/moeren van de stabilisatorstang wel goed vast?

Ja die zitten bij mij goed vast. Ook subframe is gecontroleerd.

Citaat van: animalT5R op 13-05-2009 19:49:34
Misschien iets met die afdekplaat/beschermkap van de remmen? Los of krom misschien?

Alles ok daar.

Citaat van: Misha op 13-05-2009 21:09:25
Ik ga van het weekeinde even verder kijken met de aanwijzingen.
Voor mijn gevoel komt het eigenlijke probleem toch bij de achterkant vandaan.

Dinsdag gooi ik hem bij de dealer neer voor verdere diagnose, ze zijn daar vrij goed en snel in rammels en trillingen.

Gr,
misha

Ik hoop nu op meer aanwijzingen van Misha.... 

Al nieuws? :eusa_think:

🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

thuur

Hier al naar gekeken?

Citaat van: animalT5R op 13-05-2009 19:49:34

Gr :eusa_think: