1995 850 LW SRS lampje gaat niet aan!

Gestart door Erik2, 12-06-2015 09:49:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Erik2

Hallo allemaal,

Ik heb recent een 850 station van jan 1995 gekocht. Hieraan zijn de nodige gebreken, met de meese kan ik (al dan niet met behulp van dit Forum) goed overweg. Voor de Duitse TUV moet het SRS lampje werken, maar het brand niet als je het contact aanzet.
Omdat het tellertandwieltje toch vervangen moest worden heb ik gelijk een nieuw lampje geplaatst. (Oude was heel, maar toch). Codes uitgelezen, 1-1-1 dus alles in orde, maar het lampje gaat nog steeds niet aan. Op het forum had iemand al eens gepost dat er een heel klein chipje op de print van het instrumentenpaneel los zat, maar dat was het helaas ook niet.

Iemand enig idee? Welke kleur draad loopt naar dit lampje?, kan ik de spanning daar meten en hoeveel zou dit moeten zijn?

Erik van Duin (Erik2)
850 20 V jan 95, 850 10V dec. 95
(vroeger 544 (2x), 142, 145, 145 Express, 245(3x), 245 Express, 265, 740 TDIC)
Erik van Duin (Erik2)
V70 2.5 10V juni 99, 850 20 V jan 95, 850 10V dec. 95
(vroeger 544 (2x), 142, 145, 145 Express, 245(3x), 245 Express, 265, 740 TDIC)

maruska

#1
in het wiring diagram zie ik op pagina 192 en 193 eea staan. hier staan ook de draadkleuren bij.
ff plaatje posten, dan kan het uitgelegd worden :)



als je view image doet, krijg je hem wat groter. hier kun je bij 5/1 (klokkenwinkel) zien dat SRS lsmpje op 10/77 zit.
als input en output zie ik blauw/rood via 24/13 (stekkerblok achter schopplaat) en groen/bruin via 24/1.
de 3e is een zwarte draad, wrs een massa punt.

dat zijn oa punten die je kunt doormeten, en anders een andere klokwinkel proberen ? doet de rest het wel ? geen soldeerbanen op je klokkenwinkel printplaat die slecht zijn ?
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

Erik2

Hallo Maruska,

Bedankt voor de snelle info.
Ik heb het schema even op A3 afgedrukt, dan is het goed leesbaar.
Enig idee wat voor waardes ik op de verschillende punten zou moeten meten?
Zo te zien geen beschadigde banen op de printplaat. Andere klokkenwinkel is te overwegen, maar ik vindt het wat veel voor één controlelampje. Wat ik me afvraag is of de uitlezing 1-1-1 wel betrouwbaar is terwijl het lampje niet werkt, (ik zou foutmelding 1-2-7 verwachten) kan er iets geknoeid zijn aan het systeem? Ik kan moeilijk even proberen of bij een aanrijding de airbags wel functioneren! Zijn er andere mogelijkheden het totaal te kontroleren of kan ik gerust uitgaan van een goede uitlezing? Om nu blind alle componenten te vervangen is ook een hele heisa.
Kan je de sturing wel eenvoudig wisselen (ik heb nog een 850 uit dec 95, daarvan kan ik de regelunit wel even lenen)
Groet,
Erik 2
850 20 V jan 95, 850 10V dec. 95
(vroeger 544 (2x), 142, 145, 145 Express, 245(3x), 245 Express, 265, 740 TDIC)
Erik van Duin (Erik2)
V70 2.5 10V juni 99, 850 20 V jan 95, 850 10V dec. 95
(vroeger 544 (2x), 142, 145, 145 Express, 245(3x), 245 Express, 265, 740 TDIC)

henry classic v70

Citaat van: Erik2 op 12-06-2015 12:08:32
......................
Groet,
Erik 2
850 20 V jan 95, 850 10V dec. 95
(vroeger 544 (2x), 142, 145, 145 Express, 245(3x), 245 Express, 265, 740 TDIC)


Ik zie dat je dit onder je berichten herhaalt, is aan te passen als "handtekening" bij je profiel.

boven aan op het balkje profiel klikken, linker kolom staat profiel wijzigen: 2e van boven > forumprofielinformatie aanklikken en naar onderen scrollen, bij handtekening (signature) kun je de tekst neerzetten en komt onder elk bericht te staan  ;)
615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

maruska

Citaat van: Erik2 op 12-06-2015 12:08:32
Hallo Maruska,

Bedankt voor de snelle info.
Ik heb het schema even op A3 afgedrukt, dan is het goed leesbaar.
Enig idee wat voor waardes ik op de verschillende punten zou moeten meten?
Zo te zien geen beschadigde banen op de printplaat. Andere klokkenwinkel is te overwegen, maar ik vindt het wat veel voor één controlelampje. Wat ik me afvraag is of de uitlezing 1-1-1 wel betrouwbaar is terwijl het lampje niet werkt, (ik zou foutmelding 1-2-7 verwachten) kan er iets geknoeid zijn aan het systeem? Ik kan moeilijk even proberen of bij een aanrijding de airbags wel functioneren! Zijn er andere mogelijkheden het totaal te kontroleren of kan ik gerust uitgaan van een goede uitlezing? Om nu blind alle componenten te vervangen is ook een hele heisa.
Kan je de sturing wel eenvoudig wisselen (ik heb nog een 850 uit dec 95, daarvan kan ik de regelunit wel even lenen)
Groet,
Erik 2
850 20 V jan 95, 850 10V dec. 95
(vroeger 544 (2x), 142, 145, 145 Express, 245(3x), 245 Express, 265, 740 TDIC)
Erik,

qua waarden die je zo moeten meten heb ik geen idee. maar ik kan me voorstellen dat srs gaat branden bij een actief (dus hoog) signaal. uitlezing 1-1-1 is redelijk betrouwbaar bij onze auto's. zijn er bij het terugbouwen niet toevallig aansluitingen vergeten ? kabels los van de airbag(s) ? dus de stuur airbag en de bijrijder als je die hebt ? daar triggert hij volgens mij ook al op. en die stekkers zijn nou niet heel stevig, dus loopt ze gerust na. haal wel even de accu polen los :).
sturing zou je moeten kunnen uitwisselen, let even op de ECU code boven op.
blind vervangen is zonde, doormeten is een goedkope mogelijkheid om storingen te vinden.
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

Erik2

Hallo Maruska,
Het heeft weer even geduurd voor ik tijd had alles weer los te maken en door te meten.
Here are the results:
Zwart: massa, geeft keurig de massa
Groen-Bruin:
Geeft ca 3,6 Volt, maar zowel bij kontact op stand 2 als 3, terwijl die de sturing zou moeten geven om het lampje te testen
blauw-rood: geeft 12 V zowel op stand 2 als 3
Op het lampje staat op beide polen 12 V, dat zou bij stand 2 eerst 0 en daarna 12 v moeten zijn om het lampje te controleren.

Zoals ik het nu kan beoordelen zit de fout dus waarschijnlijk in de centrale unit (op schema 4/9).
Is die eenvoudig uitwisselbaar of moet je opnieuw programmeren?
Groet,
Erik
Erik van Duin (Erik2)
V70 2.5 10V juni 99, 850 20 V jan 95, 850 10V dec. 95
(vroeger 544 (2x), 142, 145, 145 Express, 245(3x), 245 Express, 265, 740 TDIC)

maruska

centrale unit is uitwisselbaar. let er wel op dat je een soortgelijke unit neemt. dus zelfde partnummer. er zijn nogal wat verschillende versies in omloop.
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

Erik2

Hallo Maruska,
Voor de TUV heb ik het maar even opgelost door een los lampje te plaatsen in het gat waar het SRS lampje moet zitten en dat paralel aan het tracs lampje aan te sluiten.
Niet zoals het hoort, maar met een uitlezing dat alles ok is moet het voor dit moment maar, als ik niet snel iets deed was ik te laat voor de TUV.
De auto is goedgekeurd en mag weer 2 jaar op de weg! Een centrale unit kan ik nu op mijn gemak zoeken.

Bedankt voor de hulp!

Het volgende project dient zich aan, mijn 2e 850 (station, 10V dec 1995) moet deze maand door de keuring. Als er vragen komen meld ik me weer!

Groet, Erik
Erik van Duin (Erik2)
V70 2.5 10V juni 99, 850 20 V jan 95, 850 10V dec. 95
(vroeger 544 (2x), 142, 145, 145 Express, 245(3x), 245 Express, 265, 740 TDIC)

maruska

Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R