We gaan op reis naar Roemenië!

Gestart door Lampje, 12-07-2009 14:06:34

Vorige topic - Volgende topic

pooh

Citaat van: Lampje op 10-08-2009 11:08:28
Welkom in het Oostblok zou ik zeggen ;D Daar gelden gewoon andere normen en waarden.

Vroeger was een wachtrij voor brood en vlees heel normaal in een oost-europese winkel. Wachtrijen voor zorg zijn ook in NL heel normaal. Wachten op goede kleding en medicamenten is ook heel normaal in een oost-europees weeshuis.

Gewezen worden op je falend beleid middels onweerlegbare foto's is voor een directie van een weeshuis duidelijk een brug te ver. Ik zou hier niet al te moeilijk over denken, maar zij doen dat blijkbaar wel. Er echter doortastend iets aan doen is echt te veel moeite...

nou ik weet niet of ik me in die waarden en normen dan kan vinden, is dat dezelfde directie die ook gehandicapte kinderen in de kelder stopt onder het motto als je het niet ziet dan bestaat het niet?

Ik til wel zwaar aan het openheid van zaken geven, als er dingen gebeuren die het daglicht niet kunnen verdragen dan moet er iets veranderen, en er zullen toch ook in het oostblok wel mensen zijn die daar openheid over willen geven. Als je dat als directie niet onder ogen wilt zien, dan faal je al op voorhand.

Maar nogmaals niet om je inspanningen af te kraken, het doel is goed bedoeld, maar de kern van het probleem zal hopelijk ook een keer worden aangepakt.

Teken de petitie tegen het dodingsstation en de gemeenten in Cadiz!
Direct naar de petitie: www.petitiononline.com/perrera/petition.html

razorx

Een werknemer van ons komt uit Polen.
Niet zo boeiend op zich. Maar je merkt al heel grote verschillen in zelfstandigheid, eergevoel e.t.c..
Ik moet zeggen dat deze eigenschappen tot in het vermoeiende bij hem aanwezig zijn.

In alle respect een soort van: Je hebt het me toch niet gezegd dat ik dat moest doen. Of: Je zij me niet letterlijk dat ik het zo moest doen idee. En natuurlijk heel snel het gevoel aangevallen te zijn.

Onze openheid in communicatie is vrij uniek en wordt in heel veel landen als bot ervaren. Het zal nog wat generaties duren voordat dat vadertje staat gevoel weg is. Tussen Nederland en Duitsland of Engeland is al een groot verschil.
Wij zullen het niet in ons hoofd halen Herr Doktor aldus aan te spreken.  ;) . Het klasseonderscheid zoals dat in Engeland bestaat kennen wij ook niet in die mate. Of de haatgevoelend die in Frankrijk leven. We verschillen onderling zoveel.

Roemenië heeft onder een zware dictatuur gestaan. Angst om ergens op aangesproken te worden zit heel diep.
Ik vind het heel knap van je, Lampje, dat je wat probeert, dit vergt heel veel geduld en begrip.

Soms, vanuit een heel ander vlak, lijkt het of je niets berijkt. Geduld is dan raadzaam. Vooral geen direct resultaat verwachten.

Groeten van Yits.

Enno

Citaat van: Dirk342 op 10-08-2009 17:17:04
Citaat van: Lampje op 10-08-2009 11:08:28
...Gewezen worden op je falend beleid middels onweerlegbare foto's is voor een directie van een weeshuis duidelijk een brug te ver. Ik zou hier niet al te moeilijk over denken, maar zij doen dat blijkbaar wel. Er echter doortastend iets aan doen is echt te veel moeite...
Komt ook door de mentaliteit van de Oostblokkers, een hoop van hen hebben nog steeds de "afwachtende" houding van, dat doet een ander wel en hoef ik niet te doen.

Alleen als je je mond open doet..gebeurt er wat. Dat is inmiddels mijn ervaring....als vrouw heb je weinig te vertellen. Als man heb je blijkbaar het recht om boos te worden en voor elkaar te krijgen wat in dit land zonder conflict gewoon geregeld kan worden.

Medicijnen kun je op elke hoek van de straat kopen. Ik neem aan dat als Polen, Rusland en Oekraine daarin weinig verschillen dat Roemenie hetzelfde is....

Heb je geld dan is alles te regelen. Dan wordt je blijkbaar gerespecteerd. Ik denk dat er wat mij betreft weinig verschil is tussen de amerikaanse samenleving & de oost-europese samenlevingen. Beiden worden gekenmerkt door de afwezigheid van een sociaal stelsel. Wat overblijft is een samenleving waar je moet zien te overleven.

Zolang  de overheid in dit soort landen corrupt is, kan er geen sprake zijn van een normaal werkende samenleving. Dat je geen gehandicapten op straat ziet is daar een gevolg van. Geen voorzieningen, betekent ook geen mogelijkheden voor hen die beperkingen hebben..... 

Aan de andere kant....afwezigheid van een werkende overheid zorgt wel weer voor een groter saamhorigheidsgevoel. Ik ben in regio's geweest waar de politie liever niet komt, behalve voor snelheids controles op de hoofdwegen. Zodra je de hooftweg verlaat gelden er blijkbaar andere regels en helpen mensen elkaar  daar waar nodig. Als dat in Nederland ook op die manier kon......dan zou het wat mij betreft hier weer een stuk leefbaarder worden.

Tot slot, ik begin me zolangzamerhand steeds meer af te vragen wat Polen hier nog zoeken in West Europa. Een economie die zo snel groeit, en een samenleving die in sneltreinvaart wordt getransformeerd naar een westers model qua voorzieningen & uitstraling & Luxe.....er komt een moment dat daar meer verdiend kan worden dan hier.

Alleen doen zij het op een andere manier dan wij....

Lampje

Wij hadden op de camping een poolse timmerman met een mooie Toyota Avensis, die zijn geld verdiende met huizen bouwen / timmeren voor rijke lieden in Ierland!