Wat is dit voor ding?

Gestart door kdgraaf, 30-05-2009 21:19:33

Vorige topic - Volgende topic

kdgraaf

Hallo,

Excuses dat ik zo kom binnenvallen, maar ik zit met een vraag waar ik zelf niet uitkom.

Het roodomcirkelde ding (klep?) is afgesloten (door een vorige eigenaar) bij mijn 850 2.5 20V. Ik denk zelf dat het onderdeel uitmaakt van het EVAP-systeem, dat de uitlaatgassen regenereert. In ieder geval laat hij het 'check engine'-lampje branden. Ik zou het graag weer aansluiten, maar waaraan?

Er zitten twee aansluitpunten op: een dikke slang (ik vermoed dat deze naar de luchtinlaat moet) en een wat dunnere slang (waar moet deze heen?)

Verder: waarom zou een vorige eigenaar besloten hebben om dit 'ding' los te koppelen en het engine-lampje te verwijderen?

Alvast hartelijk dank.

thuur

Luchtklep. Onder de accu zit de pomp.

Gr 8)

kdgraaf

Bedankt!

Wat doet deze klep precies?
Welke kant sluit ik aan op de pomp onder de accu?

De kans bestaat dat of de klep of de bijbehorende pomp kapot is, waardoor de vorige eigenaar heeft bedacht om het ding af te koppelen. Is er een manier om dit te testen?

Wat is eigenlijk het gevolg of het risico wanneer deze klep niet meedoet?

Gr.

rolvio

Dat is een luchtpomp die bij de koude start ervoor zorgt dat de katalysator sneller op temperatuur komt. Dat komt de emmissie ten goede bij koude motor. Helaas gaan ze nog wel een stuk met als gevolg; brandend lambda lampje op je dashboard. Had er ook last van maar ik heb de pomp buiten werking gezet. Deze pomp zat bij mijn weten ook alleen maar op de 850 2.5 20V modellen van 1996.

Rolf

kdgraaf

Bedankt.

Zit de kleine aansluiting aan de pomp en de grote aan het luchtfilterhuis?

mehn

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Geert-Jan

Nee hoor,

Zit bij mijn 2.0 10v ook onder de accu.

Trek behoorlijk stroom want slaat hij aan zie je je licht even inzakken.

Relais kan ook stuk gaan, is bij mij ook totaal weggerot.

Nu rij ik op gas dus gaat het lampje alleen aan als ik hem op bezine laat lopen tenzij hij al warm is.

Volvo850Club lidnr.0504409

kdgraaf

Mehn,

Geweldig plaatje. Komt dit uit een service manual?
Een vraagje nog: wat is nummer 19 voor ding en waar vind ik die?

Alvast bedankt.
Kas

The Demon

Citaat van: rolvio op 30-05-2009 23:25:04
Deze pomp zat bij mijn weten ook alleen maar op de 850 2.5 20V modellen van 1996.

Rolf

Nee hoor zit ook op mijn 2.0 10 valve

:-[ sorry was te laat met mijn reactie geloof ik.

mehn

19 is een magneetklep en 25 een terugslagklep.
29 zit volgens mij op het inlaatspruitstuk en 7 zit op het luchtfilter.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

kdgraaf

Hmm, ondanks je heldere uitleg is het voor mij als leek toch moeilijk om een en ander te lokaliseren.

Hieronder een plaatje van het vermoeden van mij, vooral het feit dat twee in- of uitgangen van dit component met elkaar verbonden zijn (nr. 1 en 3) maakt me een beetje achterdochtig:

Als je de witte kabel volgt dan zie je het volgende:

Dit zou zomaar component nr. 25 kunnen zijn in MEHN's plaatje

Ludo

Citaat van: kdgraaf op 31-05-2009 21:47:58
http://www.occurro.nl/Media/EVAP3.jpg

Dit zou zomaar component nr. 25 kunnen zijn in MEHN's plaatje

nee dat is het benzinedrukregelaartje.
nr 19 + nr 25 zou je moeten zoeken tussen gasklep en accu, onder de luchtinlaatslang.
het terugslagklepje is half zwart - half wit van kleur.

kdgraaf

:eusa_wall:

Nu beginnen jullie allemaal door te krijgen wat voor leek ik ben  :eusa_whistle:

Maar goed, zie de volgende foto:

Tussen gasklep en accu zit alleen maar lege ruimte. Maar de afgedopte aansluiting op het luchtfilter had ik eigenlijk gepland om aan te sluiten op nr. 7 in Mehn's plaatje.

Nu wordt het toch wel lastig.

Ludo

normaal zit het terugslagklepje en de magneetklep zo ongeveer onder de luchtaanvoerbuis.

kdgraaf

Ludo,

Dank je, ik keek niet goed. Ik heb nr 25 gevonden.
De ene kant verdwijnt inderdaad richting inlaatspruitstuk (zoals Mehn als schreef). De andere kant verdwijnt naar de donkere spelonken onder de motor (beetje naar rechts als je voor de motorkap staat). Deze zal dus waarschijnlijk uitkomen bij de magneetklep (nr 19). Ben benieuwd wat er dan aangesloten zit op de tweede aansluiting van 19. Ga binnenkort op zoek.

Kas