Standaard Turbo 16T vervangen door 18T kan dit 1 op 1?

Gestart door Piet, 31-05-2009 14:17:27

Vorige topic - Volgende topic

Piet

Ik heb nu bijna 10 jaar een 850R sedan uit 1996 (bouwjaar 1997). Ik rij er nog steeds met zeer groot plezier in en doe hem waarschijnlijk nooit meer weg.  Er staat nu inmiddels 297.000 km op de teller. Hij is nog helemaal origineel en rijdt nog steeds als de brandweer.

Maar ik heb de indruk dat mijn turbolader aan vervanging toekomt.
(af en toe wat zwarte rook uit de uitlaat, redelijk wat olie binen in de turbo en voelbare speling op de turboas). Op zich merk ik (nog) geen vermogensverlies, zoals gezegd: hij gaat nog steeds als de brandweer.

Als ik nu toch de turbo moet gaan vervangen, wil ik er maar gelijk een grotere opzetten.
Ik ben op dit onderwerp aan het spitten geweest op het forum.

Als ik het nu goed begrijp betekent een vervanging van mijn 16T door een 19T een aantal extra aanpassingen zoals een 3 inch dowpipe etc. dit gaat mij dan weer te ver.

Begrijp ik het nu goed dat een vervanging door een 18T 1 op 1 gaat, dus zonder verdere "hardware"veranderingen?

Ik wil overigens na vervanging van de turbo chiptunen. Maar  waarschijnlijk niet direct. Kan met de 18T enige tijd op de originele software worden gereden zonder kans op brokken of andere problemen als slecht rijden etc.

Ik hoor graag van jullie, alvast bedankt voor eventuele reacties.

Vriendelijke groet, Piet den Hollander

MarkoC70T5

Ik zou toch even goed het forum door lezen.
Je zal zien dat de andere turbo wel past maar je er totaal geen plezier van zult hebben als je niet gelijk de rest ook mee nemen.  Chippen downpipe.
Je standaard turbo  kan nog best een stapje meer vermogen leveren met  chippen als je dan toch niet meer wilt doen is dat misschien een beter stap nieuwe 16T en chippen. Dan hoefje je ook geen zorgen te maken.  bij een 18t zal je ook andere injectoren willen als je het goed wilt afstellen en dan komt er weer zus bij enz .

Denk er nog maar eens goed over na  waarom je de grotere turbo zou willen als je voor de rest geen geld er in wilt steken.
Going broke in style. 
Soms mis ik de Volvo wel tot ik de V8 start.

Piet

Bedankt voor je reactie.

Het gaat er niet om dat ik er geen geld in wil steken. Ik wil gewoon niet alles in 1x doen.
Het plan is, daar ik binnenkort toch mijn turbo vervangen moet, alvast een start te maken. Dat ik zal moeten chiptunen om er voordeel uit te halen is mij ook wel duidelijk. Ik gaf dan ook al aan dat dat ook in de planning ligt.

Waarom ik dan een 18T wil ipv een 16T (mits hij 1 op 1 vervangen kan worden, wat dus eigenlijk mijn vraag is) is dat ik uit allerlei opmerkeningen hierover op het internet begrijp dat een 18T een en ander makkelijker aankan na chiptunen en een 16T meer op de grens van zijn kunnen zit. Qua prijs maakt het vrijwel niet uit of je een 16T neemt of een 18T. Alleen heb ik in ieder geval met een 18T nog wel de mogelijkheid om in de toekomst nog verder te tunen dan met de 16T.

Vervanging van injectoren zijn volgens mij alleen zinvol bij extreme vermogenstoenamen met de oude kom je nog altijd een heel eind. Dan zou ik nog eerder aan een 3 inch DP, een ruimere intercoooler  en een open luchtfilter denken. En mocht blijken dat er toch nieuwe injectoren gewenst zijn kan ik dat altijd nog doen.

Dus: waarom zou ik er een 16T opzetten als een 18T voor hetzelfde geld ook kan (mits hij past).

Dus wat ik nu zeker wil weten zijn de volgende 2 zaken:
-Kan de 18T er zo zondermeer op
-Is het schadelijk om met de 18T op de originele software te rijden tot ik aan chiptunen toe kom.

Groet
Piet

Vulk

Ik denk dat je best chiptuned voor je echt vol gas gaat rijden.

Iemand anders kan dit nog wel bevestigen.

Piet

Ik denk dat ik het chiptunen  inderdaad sowieso maar direct na plaatsen laat doen.

Ik begreep uit diverse berichten dat ongechipt rondrijden met een 19T sowieso link is ivm met het snelle opspoelen en drukspikes die schadelijk voor de motor zijn.

Maar bij de 18T zou dit niet het geval zijn? ? ? ?
Of toch wel?. Zij er gevallen bekend waarbij het toch mis is gegaan?

Vulk

Voor zover ik weet is het verschil tussen de 18T en de 19T niet zo heel groot qua vermogen.
Ik zou het risico niet nemen.

thuur

Thuurlijk gaat dat mis als je opeens veel meer lucht in je motor blaast (grotere turbo) zonder de hoeveelheid ingespoten benzine aan te passen (software+evt. injectors). Daarbij geven injectors van 3 ton ook geen perfect sproeibeeld meer.

Het past zo gemakkelijk omdat de flens hetzelfde is. Dat is puur schroefwerk dus. En toch zul je meer plezier uit een 3" DP halen, anders doet de turbo tot zo'n 4000 toeren amper mee. Het echte blazen komt daarna pas en met originele software zit je dan al heel snel aan een arm mengsel.

Zwarte rook is benzine (lambdasonde oud, benzinedrukregelaar stuk of lekkende injectors), olie in de turbo is volledig normaal en speling ook.

Je kunt beter nog wat gaan lezen in de Tuningsboards ;D

Gr :)

V70geRwin

Denk dat je ook wel blij gaat worden van chip en downpipe met je originele turbo.
Chip is wereld van verschil en DP doet daar nog een schepje bovenop.

Rij anders eens met een auto met chip en/of dp.

JayJ

Het gaat met andere DP/uitlaat en chip met de standaard turbo al rete snel kan ik je zeggen. Mijn R heeft ook nog de standaard turbo met Rica chip, 3" DP en 2,5" Ferrita uitlaat en dat geeft je nog net geen whiplash om even te overdrijven.
Draait nu 296pk, 508Nm en een emmer op 1

Piet

Allen hartelijk dank!

Ik ga een en ander als gevolg van jullie opmerkingen nog maar eens heroverwegen.

Ik laat een professional eerst maar eens naar mijn turbo kijken, als die dan inderdaad nog een tijdje blijkt  mee te kunnen  (thuur je hebt me weer nieuwe hoop gegeven), laat ik hem zitten en ga ik over op voorlopig alleen chiptuning (misschien later ook 3"DP)

Thuur:  "Thuurlijk gaat dat mis als je opeens veel meer lucht in je motor blaast (grotere turbo) zonder de hoeveelheid ingespoten benzine aan te passen " naar mijn weten wordt de extra lucht die wordt ingeblazen gewoon gemeten door de luchtmassameter en zal de ECU de hoeveelheid in te spuiten benzine wel degelijk daarop aanpassen. Er zal dus geen te arm mengsel ontstaan tenzij natuurlijk inderdaad het  maximum wat de injectoren kan leveren wordt overschreden. Maar als je de 18T op de oude software laat draaien denk ik niet dat het per se mis hoeft te gaan. Ik vermoed eigenlijk dat je er niks van merkt t.ov. de 16T geen verbetering maar ook geen verslechtering. De ECU zal, denk ik, de turbodruk regelen zoals ie geprogrammeerd is en de hoeveelheid in te spuiten benzine daarop aanpassen. Juist bij herprogrammeren naar (te) zeer forse vermogentoenames gaan de injectoren tekort schieten en zullen ze inderdaad moeten worden vervangen. Maar dat is maar net hoe die geherprogrammerrd wordt.

(Ik heb er heus al aardig wat over gelezen hoor).

Maar ik jaag niet het uiterste na hij moet nl. wel, ook op de lange termijn, heel blijven. Dus als de turbo nog in goede conditie blijkt te zijn wordt het alleen chiptunen. moet ie vervangen worden wordt het een 18T en herprogrammeren, maar dan niet zover dat er injectoren vervangen moeten gaan worden.

Overigens wordt zwarte rook wel degelijk ook als symptoom genoemd bij een falende turbo op alle sites van turborevisie bedrijven.
Ik ga in ieder geval wel mijn injectors op lekkage etc laten controleren, Lambdasonde is reeds vervangen.

Vulk

Bij bepaalde chiptuners kan je uw chip gratis laten herwerken als uw setup gewijzigd is.

Misschien is het ene idee om uw wagen nu enkel te chippen (als uw turbo goed is) en als uw turbo dan ooit de geest geeft ,die 18T installeren.

Piet

Precies Thomas. Ik ga eerst mijn Turbo maar eens laten nazien. En als ie nog goed is beperk ik mij eerst eens tot alleen chiptunen.
Ik denk er aan dit bij RICA te laten doen, ik geloof dat die ook gratis herprogrammeren na een setupwijziging.

thuur

Citaat van: Piet op 31-05-2009 21:21:06
Thuur:  "Thuurlijk gaat dat mis als je opeens veel meer lucht in je motor blaast (grotere turbo) zonder de hoeveelheid ingespoten benzine aan te passen " naar mijn weten wordt de extra lucht die wordt ingeblazen gewoon gemeten door de luchtmassameter en zal de ECU de hoeveelheid in te spuiten benzine wel degelijk daarop aanpassen. Er zal dus geen te arm mengsel ontstaan tenzij natuurlijk inderdaad het  maximum wat de injectoren kan leveren wordt overschreden. Maar als je de 18T op de oude software laat draaien denk ik niet dat het per se mis hoeft te gaan. Ik vermoed eigenlijk dat je er niks van merkt t.ov. de 16T geen verbetering maar ook geen verslechtering. De ECU zal, denk ik, de turbodruk regelen zoals ie geprogrammeerd is en de hoeveelheid in te spuiten benzine daarop aanpassen. Juist bij herprogrammeren naar (te) zeer forse vermogentoenames gaan de injectoren tekort schieten en zullen ze inderdaad moeten worden vervangen. Maar dat is maar net hoe die geherprogrammerrd wordt.

Ja, maar dat is echt te kort door de bocht. Inderdaad zit je al snel aan een inspuittijd van 100%, en meer als dat bestaat niet. Daarbij wordt onder vollast een vaste waarde bovenop de gemeten waardes gezet. En ook dat is afgesteld op je huidige injectoren en turbo. Dus het kan wel netjes gemeten worden, maar toch een te arm mengsel opleveren.

Er staan zat verhalen over kromme drijfstangen a.g.v. andere hardware (ook 18T's) en niet bijgewerkte software. :-\

Gr 8)

Piet

Is het niet zo dan dat de ECU met originele software de 18T in het gareel houdt? Hij meet toch de turbodruk en beinvloedt die via de actuator. Ofwel de 18T wil wel fors blazen maar kan dit niet omdat de ECU hem terugregelt. De ECU weet niet of er een 16T of 18T aanwezig is, het enige wat hij ziet is de turbodruk en die regelt hij af en past daar de hoeveelheid in te spuiten benzine op aan. 

Dit is even een theoretische discussie. Kromme drijfstangen wil ik natuurlijk niet. Ga er dan ook niet mee experimenteren. Voorlopig hou ik het (als ie goed wordt bevonden) bij mijn oude turbo, oude injectoren en een chiptuning. Moet de turbo worden vervangen neem ik een 18T en laat dan wel ook gelijk de software aanpassen in overleg met de chiptuner bezie ik dan wel wat ik met de injectoren doe.

Om je eerlijk de waarheid te zeggen heb ik als techneut wel de drang tot een volledige aanpak en heb ik de neiging om een 18T turbo, 3" DP, ruimere injectoren, open luchtfilter en event. aangepaste intercooler te plaatsen met daarop aangepaste software (al het overige is vlgs mij dure crab en/of marginaal van invloed).
Maar rationeel bezien kost dit een hoop duiten en krijg je er vermogens voor terug die je bij een voorwielaangedreven auto nauwlijks of niet  fatsoenlijk op de weg kunt overbrengen. Daarom zou ik bij die 18T de software dusdanig willen laten aanpassen dat grotere injectoren niet nodig zijn.
Dan vraag je je natuurlijk af waarom ik dan niet een nieuwe 16T neem. Een 18T zal het werk makkelijker aan kunnen en ik vermoed daarom een snellere respons dan de 16T ofwel een soepelere motor of dit echt zo is weet ik niet, maar ze kosten zo'n beetje evenveel dus.....why not?

thuur

Zoals gezegd: er wordt niet altijd puur op basis van meetgegevens gestuurd. Er zitten ook constanten in en die zijn afgesteld op je huidige hardware. Je kunt van geen enkele installatie verwachten dat deze goed werkt als je de opzet verandert van het oorspronkelijk ontwerp.

Software en theorie is leuk, maar kromme drijfstangen kun je wel vastpakken ;)

Zeker rijd je de auto niet meteen in puin, maar het is sneller gebeurd dan je denkt. Of je huidige injectoren geschikt zijn voor de doel setup weet ik niet uit mijn hoofd, maar de opbrengst en vraag staat vast wel ergens beschreven hier.

Overigens heb ik ook een 18T gekozen als vervanger voor de 16T.

Gr 8)