Gaan we woensdag stemmen en andere politieke discussies

Gestart door Thys, 31-05-2009 14:35:32

Vorige topic - Volgende topic

BBS

Doordat ik gemiddeld 55-65 uur per werk en mijn vrouw ook een 32 uur per week werkt staan wij wel tegen een huurverhoging van 12% aan te kijken. :o De berichtgeving hiervan net voor 2 weken terug mogen ontvangen.
In 1 klap zitten we bijna qua huur net zo hoog als de nieuwe hypotheek. Dit onder het mom van scheefhuren.

Is dit dan reeel ???
Volvoloos....

Jack v

Bert van werken zul je nooit rijk worden. Vooral als je meer dan 55 uur maakt. Boven de 220 uur in de 4 wkn worden je overuren zwaarder belast en houd je er niks meer van over. Ook 1 van de redenen dat ik als chauffeur gestopt ben.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

BBS

Meestal zit ik ook rond die 55 uur per week. En het maakt verder niet uit, ik blijf het leuk vinden. Maar niet botweg gaan lopen roepen dat we met z'n allen harder moeten gaan werken. >:(
Als ik straks nog met pensioen mag gaan, en al mijn gewerkte uren ga omzetten naar een 40 urige werkweek heb ik doorgewerkt tot mijn 83e

Maar goed, we zitten ermee en we zullen het met z'n allen moeten gaan doen.
Ik blijf er wel bij, dat je 45 betaalde dienstjaren moet volmaken alvorens je met pensioen zou mogen gaan.

En waar ik in September op moet gaan stemmen :eusa_think: Werkelijk geen enkel idee, want geen enkele partij komt op voor de belangen voor de gewone hard werkende man. Eigenlijk mis ik de boerenpartij nog wel :eusa_shifty:
Maar bij deze kan ik wel een belofte doen: Na mijn pensioen gerechtigde leeftijd zal ik echt geen slag betaalde arbeid meer verrichten ;)
Ook niet omdat het leuk is/de wagen niet kan missen/niet rond kan komen.
Volvoloos....

Jack v

Als je dan nog met pensioen kunt en ze het die tijd al niet afgeschafd hebben.

Maar eerlijk gezegd heb ik ook geen flauw idee waar op te stemmen ze roepen en schreeuwen allemaal dat ze het beste plan of plannen hebben. Maar er ook maar iets van waar maken kunnen ze toch niet zolang ze onder invloed van de EU staan.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

confruo

Citaat van: BBS op 29-04-2012 22:26:40
... staan wij wel tegen een huurverhoging van 12% aan te kijken. :o De berichtgeving hiervan net voor 2 weken terug mogen ontvangen.

Ik dacht dat de verhoging standaard 2,3% (inflatie) was, en gezinsinkomens boven de 43.000 nog eens 5% extra. maar dat is nog niet helemaal duidelijk volgens mij.

BBS

Citaat van: confruo op 29-04-2012 23:00:49
Citaat van: BBS op 29-04-2012 22:26:40
... staan wij wel tegen een huurverhoging van 12% aan te kijken. :o De berichtgeving hiervan net voor 2 weken terug mogen ontvangen.

Ik dacht dat de verhoging standaard 2,3% (inflatie) was, en gezinsinkomens boven de 43.000 nog eens 5% extra. maar dat is nog niet helemaal duidelijk volgens mij.
Onze corporatie heeft besloten om de inkomens te gaan toetsen. ::) En wij wonen blijkbaar te goedkoop of de corporatie heeft geld nodig... :eusa_wall:
Maar ja, het zal mij een zorg zijn, binnenkort gaan wij onze nieuwe huisje betrekken. (gekocht => 20 jaar vast.)
Volvoloos....

Misha

Citaat van: coyote1980 op 29-04-2012 15:50:08
Irrelevant. Je moet het anders zien, HRA krijg je over een voet van 150.000 onafhankelijk van hoeveel duurder je woning is. Een starter die een woning van 200.000 koopt krijgt dan HRA over 75%. De andere 25% zal hij inderdaad niet kunnen aftrekken - dat neem je dan mee in je calculaties.

Waar komt toch dat idee vandaan dat HRA absoluut over de volle 100% van iedereen zijn woning moet blijven gelden? Zijn we bang dat we zelf ook iets moeten inleveren?
Natuurlijk gaan alle woningbezitters dan inleveren.

Je moet wel heel simpel zijn om te denken dat dat niet zo is.

Er komt dan wel een boeiende markt:

Mensen kunnen niet meer doorstromen want dat wordt te duur. Er komt dan meer vraag naar gewone, betaalbare huizen maar die komen niet vrij omdat de huidige eigenaren er niet uit kunnen, of door restschuld of doordat ze niets anders meer kunnen betalen.

Dus kunnen we of voor meer gaan verhuren want extra huurvraag en te hoge inkomens, of de staat en de woningcorporaties gaan fijn innen door hun oudere huurwoningen op de markt te dumpen.

Dan zullen we over een jaar of wat als het toch weer beter gaat met de economie -want er is nog steeds geen enkele basis waarom het nu zo slecht gaat anders dan massahysterie- een kabinet hebben dat gaat opperen om de hypotheekaftrek te verhogen om het de mensen mogelijk te maken een eigen huis te bezitten. Dat heeft zoveel voordelen: de buurt wordt beter want mensen hebben iets van zichzelf, mensen sparen met hun huis voor later, de lasten voor de staat voor huisvesting worden minder... :evil:

En voor de mensen in de kapitale villa's maakt het toch allemaal niets uit.
En: dat hoeft ook niet.

Denk dat de aftrek beperken tot de gemiddelde prijs van een huis + 10%  een prima voorstel is.

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

sander2

Citaat van: coyote1980 op 29-04-2012 15:57:43
Citaat van: sander2 op 29-04-2012 15:53:24
Ik heb dat idee helemaal niet maar geef alleen aan dat de max van 150K veel te laag is om de gemiddelde koopwoning 240K doet. En ja, ik lever liever niets in. Lijkt me niet heel vreemd

Kun je nog steeds een aardig deel van je hypotheek aftrekken. Een starter die een woning van 240K koopt kan best zonder volledige HRA.

Ik heb overigens nog niemand gesproken die wel graag iets inlevert, neemt niet weg dat ik wel inzie dat er veranderingen nodig zijn om de economie gezond te houden en dat het onvermijdelijk is dat dat ergens pijn gaat doen. Ook bij mij en ook bij jou.

edit: verder ben ik wel van mening dat simpelweg de HRA aanpakken geen oplossing is, er moet een totaalbeleid komen voor de woningmarkt waarin dit slechts 1 aspect is. Zowel de koopmarkt als de huurmarkt moeten gesaneerd worden.

Een starter kan geen huis kopen van 240K. Tel daar KK bij op en je zit aan de 255K, daar heb je een inkomen van rond de 50K voor nodig. Zelfs een starters-stelletje redt dat niet.

coyote1980

Citaat van: Misha op 29-04-2012 23:41:01
Natuurlijk gaan alle woningbezitters dan inleveren.

Je moet wel heel simpel zijn om te denken dat dat niet zo is.

Mijn opmerking was "zijn we bang dat we zelf ook moeten inleveren?" - daarmee doelend op het feit dat iedereen ziet dat er bezuinigd moet worden, maar moord en brand schreeuwt wanneer dat ook hun treft.

Citeer
Er komt dan wel een boeiende markt:

Mensen kunnen niet meer doorstromen want dat wordt te duur. Er komt dan meer vraag naar gewone, betaalbare huizen maar die komen niet vrij omdat de huidige eigenaren er niet uit kunnen, of door restschuld of doordat ze niets anders meer kunnen betalen.

Mensen kunnen nog steeds doorstromen, alleen in plaats van een huis van 3 ton zal men in de prijsklasse 2,5 ton moeten zoeken als men dezelfde maandlasten wil handhaven. Of men moet iets meer per maand op tafel leggen en kan alsnog in een huis van 3 ton wonen.
De woningprijzen zullen zich hierop aanpassen. En mijn initiele voorstel is nog altijd geweest om een maatregel in te voeren waar hier in 20 jaar naartoe gewerkt wordt. Nadeel is dat dat de overheid niet ineens een hoop geld oplevert, voordeel is dat de pijn geleidelijk wordt gevoeld. Dus van je hypotheek boven de 1,5 ton mag je komend jaar 19/20e deel aftrekken, het jaar erop 18/20e deel tot over 20 jaar de HRA tot 1,5 ton is beperkt.

Citeer
Dus kunnen we of voor meer gaan verhuren want extra huurvraag en te hoge inkomens, of de staat en de woningcorporaties gaan fijn innen door hun oudere huurwoningen op de markt te dumpen.
Wanneer de markt overspoeld wordt met huurwoningen zullen de huurprijzen dalen. Vraag en aanbod.

Citeer
Dan zullen we over een jaar of wat als het toch weer beter gaat met de economie -want er is nog steeds geen enkele basis waarom het nu zo slecht gaat anders dan massahysterie- een kabinet hebben dat gaat opperen om de hypotheekaftrek te verhogen om het de mensen mogelijk te maken een eigen huis te bezitten. Dat heeft zoveel voordelen: de buurt wordt beter want mensen hebben iets van zichzelf, mensen sparen met hun huis voor later, de lasten voor de staat voor huisvesting worden minder... :evil:

Zoals al eerder gezegd: niet alleen de HRA aanpakken maar het complete woningbeleid saneren. Alleen met een totaalbeleid kun je de woningmarkt weer uit het slop trekken. En dat beleid moet er komen want er wordt al jaren gehamerd op de HRA, alleen de VVD houdt dat (tot nu toe) tegen en geeft op die manier geen duidelijkheid waar de woningmarkt over 10 jaar staat. Ik denk dat banken ook weer makkelijker geld gaan lenen wanneer er eindelijk een duidelijk beleid is op dit gebied.

Citeer
En voor de mensen in de kapitale villa's maakt het toch allemaal niets uit.
lolwut? Voor de staat wel, en daar gaat het om.

Citeer
En: dat hoeft ook niet.

Denk dat de aftrek beperken tot de gemiddelde prijs van een huis + 10%  een prima voorstel is.

Want?

Ik denk dat beperken tot 1,5 ton prima is. Heeft de starter onderaan de markt er wat aan en iedereen er boven betaalt een beetje meer. En smeer het uit over 20 jaar, is er niemand die acuut in de problemen komt. En maak het onderdeel van een complete herziening van de woningmarkt.

Citaat van: sander2 op 30-04-2012 07:11:11
Een starter kan geen huis kopen van 240K. Tel daar KK bij op en je zit aan de 255K, daar heb je een inkomen van rond de 50K voor nodig. Zelfs een starters-stelletje redt dat niet.
Dan koop je als starter een goedkoper huis. Voorbeeldje: Den Haag, prijsklasse tot 150K: meer dan 2300 woningen te koop.
1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
1995 Volvo 480 Turbo Collection#12 Dark Green Metallic

BBS

Citeer
Dan koop je als starter een goedkoper huis. Voorbeeldje: Den Haag, prijsklasse tot 150K: meer dan 2300 woningen te koop.

Maar als je 2 auto's moet hebben om beiden naar het werk te kunnen en je hebt een kleine caravan, wil je ook niet op een flatje zitten.
Been there, done that en de bedrijfswagen is een keer om de hoek van de flat voor een kleine 20.000 euro leeggerooft. :-\

Ik ga echt nooit van mijn leven meer op in een flat zitten...

Nou hebben wij een beetje mazzel gehad, door het huis van mijn moeder over te nemen.
Maar zonder de HRA haden wij het ook niet kunnen doen. :-\ En ja, dit is ook ons eerste eigen huisje. En nee, ik niet van plan om er ooit weg te gaan. :eusa_snooty: ;D
Volvoloos....

rpakuypers

Citaat van: BBS op 30-04-2012 07:42:32
Citeer

Maar als je 2 auto's moet hebben om beiden naar het werk te kunnen en je hebt een kleine caravan, wil je ook niet op een flatje zitten.
Been there, done that en de bedrijfswagen is een keer om de hoek van de flat voor een kleine 20.000 euro leeggerooft. :-\

Ik ga echt nooit van mijn leven meer op in een flat zitten...

Nou hebben wij een beetje mazzel gehad, door het huis van mijn moeder over te nemen.
Maar zonder de HRA haden wij het ook niet kunnen doen. :-\ En ja, dit is ook ons eerste eigen huisje. En nee, ik niet van plan om er ooit weg te gaan. :eusa_snooty: ;D

Eigenlijk is het van den zotte dat we HRA nodig hebben om te kunnen kopen en wonen. Ga even over de grens en dan heb je voor de prijs van een rijtjeswoning in de randstad een compleet vrijstaande villa met ongeveen 2 hectare aan grond. Eén Europa toch ? Dan overal dezelfde prijs voor een woning ...........

Groet,
Roger die net zijn woning heeft gekocht nadat zijn ex de onderwaarde heeft opgehoest

gerardgrobben

Citaat van: Marc O. op 29-04-2012 19:04:37
Citaat van: coyote1980 op 29-04-2012 15:50:08
Citaat van: sander2 op 29-04-2012 15:43:59
.....

I......

Waar komt toch dat idee vandaan dat HRA absoluut over de volle 100% van iedereen zijn woning moet blijven gelden? Zijn we bang dat we zelf ook iets moeten inleveren?

Zullen we dan (in het kader van 'gelijke monniken, gelijke kappen') ook meteen de huursubsidie afschaffen?

goed nieuws : ik heb geen van beide, en wil over de laatste 10 jaar gecompenseerd worden voor mn verlies !

Maar ik wacht wel tot de huizenmarkt zover instort dat de gedwongen verkopen komen, en koop dan een hutje in de veiling.
tuba or not tuba, that's the question

gerardgrobben

Citaat van: Jack v op 29-04-2012 22:36:44
Bert van werken zul je nooit rijk worden. Vooral als je meer dan 55 uur maakt. Boven de 220 uur in de 4 wkn worden je overuren zwaarder belast en houd je er niks meer van over. Ook 1 van de redenen dat ik als chauffeur gestopt ben.

volgens mij moet je aam het eind van het jaar pas afrekenen met de belastingdienst, en dan heb je dus teveel betaald, en krijg je je teveel betaalde voorschotten terug.
Kan een mooi spaarcentje zijn...
tuba or not tuba, that's the question

Marc O.

Citaat van: gerardgrobben op 30-04-2012 08:32:04
Maar ik wacht wel tot de huizenmarkt zover instort dat de gedwongen verkopen komen, en koop dan een hutje in de veiling.

Dan zou ik niet te lang meer wachten want dat is al een aantal jaar gaande. M'n broer leeft ervan.
...The Nile isn't just a river in Africa...

sander2

Citaat van: BBS op 30-04-2012 07:42:32
Citeer

In wijken waar je nog niet dood gevonden wil worden en in hutten waar je of maar met 2 mensen in past of oude troep.