Dakraam wil niet open

Gestart door gerryberrie, 02-06-2009 15:58:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

gerryberrie

Het dakraampje van mijn 850 wil niet open

bij het drukken op de knop is wel het motortje hoorbaar , maar klinkt een beetje alsof die vastzit

dakraampje blijft ook mooi dicht zitten

nou heeft de auto wel 5-6 maanden stilgestaan, dus het is mogelijk dat het daardoor komt

heb de rand van bovenaf al wel schoonmaakt en ingespoten met vaseline [rand zat vol vuil]

wat moet ik doen om het raampje weer los te krijgen?





prefect

Om erbij te komen moet je volgens mij het hemeltje uit je auto verwijderen. Valt qua werk wel mee. Het e.e.a. aan handgrepen,zonnekleppen, interieurverlichting, binnenspiegel en dakrandplastics loshalen.

gerryberrie

Ah gezellig klusje, dat volgende week maar, er valt mee te leven, eerst moet die maar weer eens rijden  :P

-D©©©L-

Is het een origineel dakraam of een exemplaar dat achteraf ingebouwd is ?

gerryberrie

Is volgens mij een origineel, ziet er iniedergeval niet als een 'achterafje' uit

-D©©©L-

Als de binnenverlichting even verwijderd dan zie je de motor zitten. Als je de drie schroeven losneemt kan je eerst eens even kijken of deze nog rond wil.
Pas wel op voor vlekken in de hemelbekleding.

gerryberrie

Ok...

maar binnenverlichting zit bij het voorraam, en het motorgeluid komt vanachter het dakje ??? [dus midden van de auto]

???

Emiel

Waar zit de bedieningsknop van 't raam, tussen de dashboardschakelaars of bij het dakraam?

gerryberrie

Tussen de dashboard schakelaars iets boven de verlichtings draai knop en naast de achteruit verwarming als ik het goed heb

Emiel

Oke, even voor de zekerheid checken of het orgineel is..:evil:

Zou eerst de handeling uitvoeren die DCCCCCCCL hierboven aangeeft. Motortje zit onder die deksel, kijk of voel of de kabels meegaan.

Als het echt van achterkomt dan ontkom je er niet aan om de plafond eruit te halen.

gerryberrie

Ok komt voormekaar, zal eerst DCCCCCCCCCCCCCCCCCCL zijn handeling eens uitvoeren, en ja anders ontkom ik er jammer genoeg niet aan, bale :'(

die motor herrie komt echt vanuit het midden van het dakje, ik bereid me maar voor op het ergste :P

gerryberrie

Ik heb ook een klein beetje het gevoel dat het misschien aan het knopje licht, en dat het motortje maar 1 kant opdraait [dicht dus] want als je het knopt indrukt en dan rap naar de ankere kant, merk je geen enkele verandering  ???

elianmars

Bij Bouke zit het motortje toch echt aan de achterkant, hoor.

Bovendien zit er in zijn wagen geen "harde" hemel, maar eentje die gespannen is op de zijkanten. Was een takkenwerk om dat los te halen en later ook weer strak te krijgen  :-\

rberge

Het originele 850 dak heeft de motor voor; een Vermeulen-Hollandia TVS dak (wat technisch bijna gelijk is aan het originele dak) heeft de motor achter. In beide gevallen is het raadzaam te controleren of de motor wordt aangestuurd. Hiervoor dient alleen de motor te worden uitgebouwd (bij het originele dak gaat dit gemakkelijker omdat de motor achter het verlichtingspaneel zit).

Neem de motor in de hand en bedien de schakelaar en controleer of de motor beide kanten op kan draaien. Eventueel nog even de motor bedienen met een aparte voeding.

Als dat de motor normaal functioneert, is er een probleem in de SCU (sunroof control unit). Zie andere topics over m.b.t. schuifdaken over het uitwisselen van de SCU.

Als de SCU de motor wel goed aanstuurt, is er waarschijnlijk een probleem in het mechaniek van het dak.
345 GLS '81 / ..... / 850 GLT 2.5 20V lpg '92 / V70 TDI-A '98 / . / 850 T5R-A '96

johan283

Citaat van: rberge op 11-06-2009 13:13:39
Het originele 850 dak heeft de motor voor; een Vermeulen-Hollandia TVS dak (wat technisch bijna gelijk is aan het originele dak) heeft de motor achter. In beide gevallen is het raadzaam te controleren of de motor wordt aangestuurd. Hiervoor dient alleen de motor te worden uitgebouwd (bij het originele dak gaat dit gemakkelijker omdat de motor achter het verlichtingspaneel zit).

Neem de motor in de hand en bedien de schakelaar en controleer of de motor beide kanten op kan draaien. Eventueel nog even de motor bedienen met een aparte voeding.

Als dat de motor normaal functioneert, is er een probleem in de SCU (sunroof control unit). Zie andere topics over m.b.t. schuifdaken over het uitwisselen van de SCU.

Als de SCU de motor wel goed aanstuurt, is er waarschijnlijk een probleem in het mechaniek van het dak.

Ja Rob is de schuifdak expert  :eusa_dance: Hij heeft mij toentertijd met mijn schuifdak ook perfect geholpen, nogmaals dank daarvoor  :eusa_clap: :eusa_clap: