Afstand spatbord naar midden wiel bij standaard 850R Sedan

Gestart door Piet, 03-06-2009 11:45:06

Vorige topic - Volgende topic

Piet

Tegenwoordig raak ik bij een heuveltje in de weg bij volle bepakking (tijdens op vakantie gaan bv) met mijn trekhaak grond met mijn 850R sedan.

Hij heeft er nu bijna 300K opzitten met de originele veren en schokdempers.
Nou is een originele 850R standaard natuurlijk al wel vrij laag, maar dit had ik in het begin toch niet (heb hem bijna 10 jaar).

Nou denk ik erover om in ieder gval nieuwe schokbrekers achter er onder te doen, maar ik vraag mij af of de veren ook gelijk zal gaan vervangen.

De afstand vanaf spatbord tot midden wiel is aan beide kanten 32 cm. Ik heb op internet proberen te vinden wat de afstand zou moeten zijn bij een standaard 850R om te zien of de veren ingezakt zijn, maar kon niets hierover vinden.

Weet iemand wat deze afstand bij een nieuwe 850R was??

)()()sT

Nee, maar in onderstaande link wel een lijst met afstanden en welk type onderstel ze hebben...
Misschien heb je er wat aan.

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,32547.0.html

Ludo

Citaat van: Piet op 03-06-2009 11:45:06
(heb hem bijna 10 jaar).

Nou denk ik erover om in ieder gval nieuwe schokbrekers achter er onder te doen,

dat word wel tijd ja.
tenzij je maar een paar duizend kilometer per jaar hebt afgelegd.  ;D

V3lv3T

Citaat van: Ludo op 03-06-2009 12:11:48
(heb hem bijna 10 jaar).

Nou denk ik erover om in ieder gval nieuwe schokbrekers achter er onder te doen,

dat word wel tijd ja.
Hij heeft er nu bijna 300K opzitten

rifwachter

je hebt toch nivomats onder je R, werken deze nog wel goed ?

Rene
Volvo S70 2.5, Volvo 850R, Volvo S60R, Volvo V70 D5, Volvo S60 D5, Volvo C70 D5 en een citroën CX 2500 prestige turbo

Piet

Naar mijn weten zijn het geen Nivomats (zal er vanavond nog maar naar kijken voor de zekerheid).
Werden die ook bij de R niet alleen onder de Estates standaard geleverd?

Hoe ik bovengenoemd lijstje bij het zoeken op het forum nou gemist kan hebben is me een raadsel.

Piet

Citaat van: Ludo op 03-06-2009 12:11:48
(heb hem bijna 10 jaar).

dat word wel tijd ja.

Nou........ Ze zitten  er toch al bijna 300.000 km onder en hebben het altijd nog goed gedaan en je merkt nu wel dat ze wat minder gaan worden maar zijn nog steeds niet echt slecht.  :eusa_boohoo:

Het is denk ik ook niet hoeveel km je er mee rijdt maar hoe je ermee rijdt wat de levensduur bepaalt. Als je bijvoorbeeld als een bezetene en niets ontziend (wat ik erg veel mensen zie doen) zonder remmen over elke verkeersdrempel scheurt zullen inderdaad ze we een stuk minder lang mee gaan. ;)

Even afremmen voor een verkeersheuvel is weer een mooi excuus om erna weer eens lekker fors op te trekken en ongeduldjes achter je weer eens het na kijken te geven. ;D

Ludo

Tegenwoordig raak ik bij een heuveltje in de weg bij volle bepakking (tijdens op vakantie gaan bv) met mijn trekhaak grond met mijn 850R sedan.

Citaat van: Piet op 03-06-2009 14:16:40
Nou........ Ze zitten  er toch al bijna 300.000 km onder en hebben het altijd nog goed gedaan en je merkt nu wel dat ze wat minder gaan worden maar zijn nog steeds niet echt slecht.  :eusa_boohoo:

als je al bij een heuveltje in de weg, de trekhaak over de grond sleurt, zal het effect niet veel minder zijn als een fietspomp...

maar als jij ze nog steeds niet slecht vind, dan moet je ze ook niet vervangen.
misschien kan je dan beter ieder heuveltje of drempel stapvoets 'oversteken'....  ;D

UserID6342

Piet

Uuuh Ludo, je begrijp me niet helemaal goed denk ik!

Wel.......... zoals ik al schreef: ik raak met de trekhaak alleen alleen bij tamelijk steile heuveltjs af en toe de grond bij.....volle vakantiepakking dus met 5 personen en de kofferbak tot de nok toe vol bagage.....

Onder normale omstandigheden kom ik dus helemaal nooit tegen de grond. En kan ik er nog redelijk strak een snelle bocht mee nemen, en ik dein  ook de auto niet uit bij oneffenheden. Een verkeerheuvel hoef ik ook lang niet stapvoets te nemen.

Ik bedoel ook niet dat je als een oud wijf over de verkeersheuvels moet rijden, maar een beetje respect voor de techniek is toch wel op zijn plaats: alles kan je kapot krijgen. En geef toe: hoe vaak zie niet mensen hun auto als een debiel, zonder ook maar enigzins vaart te minderen, over een heuvel heenjagen alsof er niets kapot kan.

Nee, mijn dempers zijn nog lang geen fietspompen, maar zijn nu pas na 294.000  km merkbaar minder strak
aan het worden, daarom ga ik ze dus, zoals ik dus ook al eerder schreef, dan ook wel vervangen en blijf er niet mee doorrijden.

Sterker nog ik tijfel eraan of het verstandig is ook gelijk de veren mee te vervangen. Daar ging het mij feitelijk om bij het starten van dit  topic.  

(En dus heus niet iemand de les te lezen, ik wil alleen maar zeggen dat als je een beetje normaal rijdt je tamelijk lang kan doen met onze dempers)

Ludo

Citaat van: Piet op 03-06-2009 21:41:53

jawel hoor.
daarom staat er op het eind ook een  ;D

maar het is een verkeerde gedachte dat dempers nog goed zijn na 3 ton.
monteer eerst maar eens nieuwe, dan voel je het verschil vanzelf wel.
dan kan je altijd nog opteren voor nieuwe veren.
die kosten doorgaans ±100 euro, daar zal je ook niet aan failliet gaan.  ;)

thuur

Een schokdemper heeft echt wel de meeste schokken gedempt na een ton. Thuurlijk doen ze nog iets en worden ze niet afgekeurd (mits niet lek), maar met nieuwe dempers merk je het wel degelijk.

Veren beginnen slap te worden na zo'n 300/350dkm.

Gr 8)

-D©©©L-

Wel.......... zoals ik al schreef: ik raak met de trekhaak alleen alleen bij tamelijk steile heuveltjs af en toe de grond bij.....volle vakantiepakking dus met 5 personen en de kofferbak tot de nok toe vol bagage.....

Onder normale omstandigheden kom ik dus helemaal nooit tegen de grond. En kan ik er nog redelijk strak een snelle bocht mee nemen, en ik dein  ook de auto niet uit bij oneffenheden. Een verkeerheuvel hoef ik ook lang niet stapvoets te nemen.

Ik bedoel ook niet dat je als een oud wijf over de verkeersheuvels moet rijden, maar een beetje respect voor de techniek is toch wel op zijn plaats: alles kan je kapot krijgen. En geef toe: hoe vaak zie niet mensen hun auto als een debiel, zonder ook maar enigzins vaart te minderen, over een heuvel heenjagen alsof er niets kapot kan.

Nee, mijn dempers zijn nog lang geen fietspompen, maar zijn nu pas na 294.000  km merkbaar minder strak
aan het worden, daarom ga ik ze dus, zoals ik dus ook al eerder schreef, dan ook wel vervangen en blijf er niet mee doorrijden.

Sterker nog ik tijfel eraan of het verstandig is ook gelijk de veren mee te vervangen. Daar ging het mij feitelijk om bij het starten van dit  topic. 

(En dus heus niet iemand de les te lezen, ik wil alleen maar zeggen dat als je een beetje normaal rijdt je tamelijk lang kan doen met onze dempers)

Met zo'n zware belading is het niet gek dat ie aan de grond gaat. Een paar steviger (of progressieve) veren lost dat wel op. Nieuwe zijn natuurlijk ook weer steviger en niet eens zo gek duur (de originele dan). De dempers gaan inderdaad lang mee, maar na 100.000 km is het fijne er wel af. Dat merk je pas echt als je ze vervangt door nieuwe.

Piet

Citaat van: -D©©©L- op 04-06-2009 07:39:49
Met zo'n zware belading is het niet gek dat ie aan de grond gaat. Een paar steviger (of progressieve) veren lost dat wel op. Nieuwe zijn natuurlijk ook weer steviger en niet eens zo gek duur (de originele dan). De dempers gaan inderdaad lang mee, maar na 100.000 km is het fijne er wel af. Dat merk je pas echt als je ze vervangt door nieuwe.

Ik denk er over om mijn veren te vervangen door een Eibach pro-kit.  De 850R is al standaad verlaagd  en ik wil hem eigenlijk niet nog verder verlaagd hebben. Dus mijn vraag is nu:  zal er nog een verdere velaging optreden met een Eibach Pro kit t.ov. de standaardverlaging??

V70geRwin

Citaat van: Piet op 07-06-2009 12:07:22
Citaat van: -D©©©L- op 04-06-2009 07:39:49

Ik denk er over om mijn veren te vervangen door een Eibach pro-kit.  De 850R is al standaad verlaagd  en ik wil hem eigenlijk niet nog verder verlaagd hebben. Dus mijn vraag is nu:  zal er nog een verdere velaging optreden met een Eibach Pro kit t.ov. de standaardverlaging??

Eibach pro is een fijne kit, zelf ook gehad. Voor is het bijna gelijk aan de T-5R veren maar achter zakt het nog wel 2/3 cm. Zelf vind ik dit erg mooi omdat de auto dan meer horizontaal komt te liggen ipv met de kont hoger dan voor, maar dat is persoonlijk natuurlijk. Overigens op ebay.de vindt je ze regelmatig tegen goede prijzen.