V70 TDI loopt stationair onregelmatig

Gestart door Jostni, 03-06-2009 20:49:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jostni

Hallo,

Onze v70 TDI heeft het volgende probleem. De auto loopt erg goed en ook de automaat is lekker soepel. Echter als er een aantal keren achter elkaar flink gas wordt gegeven wil het stationair niet meer zo lekker lopen.  :(Lijkt wel of hij op 4 van de vijf cilinders loopt. Toerental blijft wel netjes op 800rpm. In Drive voel je ook dat de motor niet lekker draait. Wat kan dit zijn?

Meestal gaat het na verloop van tijd weer weg. Lijkt wel of 1 van de 5 cilinders niet voldoende brandstof krijgt. Heb er nu dieselreiniger in gegooid. Hoop dat dit iets helpt. Heb ook de vacuumslang naar de EGR dicht gezet, maar weet niet of de egr wel helemaal sluit. Ik zit te denken aan het opnieuw op tijd zetten van de brandstofpomp maar weet niet of de symptomen hier bij passen. Verder heb ik een keer het lambda lampje zien branden maar dat is al weer een week geleden.

JayJ

Pomptiming niet meer juist is het eerste wat mij te binnen schiet.
Draait nu 296pk, 508Nm en een emmer op 1

kyro

Citaat van: JayJ op 03-06-2009 20:51:14
Pomptiming niet meer juist is het eerste wat mij te binnen schiet.

zou 't dan niet constant zijn ipv dan wel, dan niet ?

JayJ

Zou je wel denken inderdaad, maar ik kom wel meer rare dingen tegen tijdens mijn werk. Het was ook maar een suggestie, en kan nooit kwaad om het in ieder geval te controleren, kun je het uitsluiten en staat hij tevens weer goed. Altijd mooi meegenomen.
Draait nu 296pk, 508Nm en een emmer op 1

reneetje

Klinkt als een gevalletje LMM , wat is je top van de wagen ?
Moet toch probleemloos in 1 streep naar de 200 gaan , gaat dit met moeite en blijft hij daar ver onder hangen dan zal het je LMM zijn.
Kapotte LMM sluipt er langzaam in en merk je dus niet zo snel.
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

Jostni

Pomptiming heb ik zoals gezegd ook al aan zitten denken idd. Maar de pompriem is nog niet zolang geleden vervangen bij de dealer, mar kan geen kwaad om nog eens te laten checken.

Als ik het goed heb zit er op deze wagen geen lmm maar een lhm of zo iets? Weet niet precies hoe het zit maar deze zou ook minder gevoelig zijn dan de lmm? Kan ik dat ding ook schoonmaken/repareren of is te zien wanneer deze kapot is?

Ben altijd gewend geweest om mijjn auto's (ongeveer alle typen volvo's voor de v70 en op LPG) zelf rijdend te houden maar heb nog weinig kennis van diesels. En als de lmm opspeelde was dat meestal geen probleem.

Top heb ik nooit geprobeerd. Maar vind 'm wel lekker vlot. :evil: Weet je een plek waar ik die 200 kan halen   :police:

ik-rol

Op dit forum is veel te lezen over een lmm of lhm en tot wanneer die zijn ingebouwd en met links die de verschillen in werking geven. Ook is te lezen wanneer die kapot is. Maar dat schijnt niet in 1 keer te gebeuren (nog niet bij de hand gehad).

Succes,
ik-rol

Jostni

Nou vandaag maar weer de egr aangesloten. Had geen effect op het trekker effect. Daarna brandstoffilter afgetapt maar daar kwamen maar een paar druppels water en wat olie achtige diesel uit. Zag er allemaal wel helder uit. Toen eens naar het luchtfilter gekeken en daar zat wel flink wat vuil in. Deze heb ik met perslucht schoongeblazen.

Toen maar eens geprobeerd of de stationairloop anders was maar helaas.

Na warmrijden met veel verschillende toeren ging op de snelweg bij 170 het lambdalampje branden en ik heb de indruk dat daarna het vermogen een beetje zoek was.  Na ongeveer 5 km (vlot normaal doorrijdend) is het weer uitgegaan. Het gekke is dat de motor daarna perfect liep. Heb m nog even een aantal minuten stationair laten lopen en liep gedurende die minuten perfect. :eusa_clap:

Als het zo blijft zou dat mooi zijn maar ... :eusa_pray:

Ga toch maar eens de pomptiming laten checken.

gjg

hoi,

ik heb een soortgelijk probleem gehad en wat bleek:  krukassensor en diesel temp sensor vervangen. Nu doet alles t weer. Wellicht bij jou t zelfde probleem ???

GJ

Pentaforce

@ gjg: brandde toen het storingslampje ook? Waren die storingen aan betreffende sensoren uit te lezen? Heb namelijk ook de zelfde klachten.
Heb er al eerder een topic over gestart.
Ben opzich wel blij dat er meer zijn met deze klacht.

Ward

Ik heb iets gelijkwaardig. Na het vervangen van de cylinderkop in december loopt de motor na gasloslaten eventjes niet lekker stationair, alsof hij even te weinig brandstof krijgt ofzoiets.
Hij slaat niet af maar loopt gewoon even niet mooi, er gaat dan ook een lichte trilling door de auto. Nogal irritant, vooral merkbaar bij het remmen voor verkeerslichten.
Is vlak na de kopwissel wat erger geweest, maar is nu een heel stuk minder. Dacht een tijdje dat het weg was maar helaas..

Vwb de brandstofpomp, ik heb het idee dat deze prima staat afgesteld want hij rookt een stuk minder dan voorheen, en start erg goed. Verder loopt de motor prima, ook stationair, en trekt ook prima. Alleen dus die trilling na gasloslaten.

Mijn garage wist de oplossing niet, ik ga ze er nog maar eens naar laten kijken, en anders misschien maar eens langs bij de dealer.