inhouden bij hoge snelheden

Gestart door emjee67, 04-06-2009 13:37:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

emjee67

Hallo,

mijn V70 2.5D houdt in bij een snelheid van zo'n 150 km/uur (op de Duitse Autobahn  :)) EGR is uitgeschakeld door slang af te sluiten. Motorstoringlampje brandt vanwege afsluiten EGR.

Wat zou het probleem van het inhouden kunnen zijn?

breakman

doordat je EGR-klep is afgesloten werkt het motormanagementlampje niet echt meer als controle.
Wanneer het wel zou branden wanneer je klep was aangesloten zou ik de LuchtMassaMeter eens nakijken

emjee67

Het lampje brandde ook al toen de EGR nog werkte. LMM zit er net in, 5.000km geleden nieuwe in gezet.

Er is wel een ander inlaatspruitstuk gemonteerd. Kan het daar mee te maken hebben?

Of is het een kwestie van alle stekkertjes nalopen en voorzien van WD40?

-D©©©L-

Handbak/ Automaat ? Hoe staat het met de injectoren en de inspuit druk ? Brandstof filter ?

emjee67

Het is een handgeschakelde diesel. Hij trok eerst als een beer. Nu wil ie niet meer boven de 150. Er komt dan ineens een soort van smoor in de motor en trekt niet meer door. Als ik dan terugzak naar 120 en vervolgens weer snelheid maak gebeurt het weer.

Injectoren en etc. doen het prima gezien het feit dat ie op andere snelheden wel goed rijdt.

Brandstoffilter zou kunnen. Nog niet naar gekeken.

-D©©©L-

En je luchtfilter ? ook nog schoon ?

emjee67

Luchtfilter ook schoon, ik heb het idee dat ie ergens valse lucht vandaan haalt.

Vandaag uit laten lezen bij Volvo. Permanente foutcode is van de EGR. Ik had het vacuumslangetje eerst weer bevestigd. Ik merkte geen verschil; of hij nou afgedicht is of niet.

Voordat ik vele eurootjes verspil aan onderzoekskosten bij de dealer, wil ik eerst een beetje meer weten, snap je?

Is er geen dieselspecialist in de Achterhoek?

jan piet

Citaat van: emjee67 op 05-06-2009 19:00:37
Luchtfilter ook schoon, ik heb het idee dat ie ergens valse lucht vandaan haalt.

Vandaag uit laten lezen bij Volvo. Permanente foutcode is van de EGR. Ik had het vacuumslangetje eerst weer bevestigd. Ik merkte geen verschil; of hij nou afgedicht is of niet.

Voordat ik vele eurootjes verspil aan onderzoekskosten bij de dealer, wil ik eerst een beetje meer weten, snap je?

Is er geen dieselspecialist in de Achterhoek?

Kan ook nog een sensor zijn in je kanaal van de turbo. Dan ben je inderdaad ineens vermogen kwijt. Ook heb ik nog een storing met dergelijke symptomen gehad wat een ventiel in de brandstofpomp was. Staat ergens in de diesel topic. Ben daarvoor bij een dieselspecialist geweest in Mijnsherenland, Terlouw. Haalde er direct storingen uit die de dealert niet kon uitlezen...

Beide door mij genoemde storingen geven de door jouw genoemde klachten. In die EGR gaat het volgens mij écht niet zitten....kreng heeft ook volgens Terlouw geen enkel nut.

Gr, JP

emjee67

oke, bedankt voor de info. Ik ga maar eens langs de dieselspecialist.

Ik heb nog wel even gecheckt of het ventieletje bovenaan links aan het inlaatspruitstuk open was. Zou het kunnen dat de symptomen mede worden veroorzaakt omdat dit ventieltje dicht zit met roet? Als dat zo is dan zal trouwens het hele spruitstuk wel vervuild zijn van binnen.

Het blijft vreemd. als ik de snelheid even weer op 120 houd, zeg maar 20 sec. en vervolgens weer gas geeft lijkt het wel of de smoor zich weer heeft gereset. Maar bij 150 treedt het weer in.

Zou dus heel goed iets met een electronische geregelde klep kunnen zijn.....

hathü

#9
 Mijn TDI had onlangs dezelfde kuren. Kreeg van de monteur te horen dat er vele oorzaken kunnen zijn en het advies eerst maar eens een flesje injectorreiniger in de tank te deponeren.  Na een paar honderd kilometer rijden trok hij weer in 1 streep door naar de topsnelheid.
Is inmiddels een maand geleden en hij rijd nog steeds perfect.

NB hij had de kuren vanaf 120 km en bij gebruik van de kickdown.

In Doetinchem zit Keizer motorenrevisie,(specialiteit MB) is volgens zeggen goed in diesels.

emjee67

oke, bedankt voor de tips! ik ga maar eens wat proberen. Ik laat nog even horen wat er is gedaan aan het probleem. Doei!

emjee67

hallo, even een bericht over de problemen van het inhouden:

EGR foutcode blijft (lampje brandt) na het volgende te hebben gedaan:

injectorvloeistof aan tank diesel toegevoegd en 1000km gereden
aerosolpreparaat in ISP gespoten tbv schoonbranden tijdens rijden

resultaat: lampje brandt nog steeds, auto houdt nog steeds in en de motor bibbert nu in bepaalde toerentallen.

het blijft raadselachtig!

Terlouw een mail gestuurd met probleemschets (alvorens ik daar naar toe rijd) nog geen reactie.

Ik hoop op betere tijden!  :)

emjee67

nog even een bericht: wat kan het betekenen als de EGR foutcode "te veel stroming" aangeeft?

jan piet

Citaat van: emjee67 op 09-06-2009 12:16:24

Terlouw een mail gestuurd met probleemschets (alvorens ik daar naar toe rijd) nog geen reactie.


Schat zo voorzichtig in dat je Terlouw beter kunt bellen.... dat zijn geen e-mail fanaten... dan krijg je gelijk heldere antwoorden, indien natuurlijk mogelijk.
Gr,JP

de boekhouder

Even voor mijn beeldvorming: bij 150 km/u of met de bijbehorende/zelfde toerentallen ook bijv. in z'n 4 ? (of was die 150 in z'n 4  ;D )
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)