Toen was er... een kerstboomdashboard (diverse storingen)

Gestart door Misha, 05-06-2009 22:58:03

Vorige topic - Volgende topic

Misha

Vanavond reed ik met de S70. Ik moest 4 man oppikken, dus er stappen er drie achterin.

Opeens schiet het ABS lampje aan, een seconde later TRACS erbij, samen met het rode 'handrem' lampje en de motorstoringslamp. Automaatpijl begint te knipperen.

Auto bleef verder prima rijden, geen noodloop of zo.

Auto stil gezet; ABS lamp gaat uit, 'handrem' lamp ook. STC bleef knipperen, net als automaatbakpijl. Motorstoring bleef aan. Boordcomputer springt op Disconnect
Contact uit en weer aan: Motorstoringslamp blijft aan, automaatpijl blijft knipperen.

Accupolen los gehad, nu brand alleen motorstoringslamp nog.
???
Wasdah ?

Auto blijft prima rijden overigens.

Heb een keer eerder zoiets gehad, reed op de A2 op cruisecontrol. Richel in de weg, het lampje 'cruise' gaat uit en ik kreeg CC er ook niet meer op. ABS brandt, STC brandt. Maar geen 'handrem' lamp.
Na contact afzetten en accu los alles weer ok, tot nu dus (half jaar geleden).

Het leek of er een direkt verband was tussen de zware belading van de auto en de storing nu.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Marc O.

Niet toevallig even een aanlopend wiel gehad doordat de auto (vanwege de zware belading) doorzakte?
...The Nile isn't just a river in Africa...

Misha

Citaat van: Marc O. op 05-06-2009 23:01:52
Niet toevallig even een aanlopend wiel gehad doordat de auto (vanwege de zware belading) doorzakte?
Mwah, hij is achter standaard, zou op zijn bumpstops tot stilstand komen.
Nee, ik denk van niet.

Ronald21

los contact of kabel die ineens strak getrokken wordt en minder goed contact maakt in de stekker.

Probeer deze storingen te reproduceren (na reset uiteraard) door  je vrienden over een week weer eens te laten instappen.

mvg,

Ronald

Misha

Citaat van: Ronald21 op 05-06-2009 23:03:38
los contact of kabel die ineens strak getrokken wordt en minder goed contact maakt in de stekker.

Probeer deze storingen te reproduceren (na reset uiteraard) door  je vrienden over een week weer eens te laten instappen.

mvg,

Ronald
Maar welke dan ?

Marc O.

Citaat van: Misha op 05-06-2009 23:05:31

mvg,

Ronald
Maar welke dan ?

ABS sensor?

Misha

Citaat van: Marc O. op 05-06-2009 23:06:32
Citaat van: Misha op 05-06-2009 23:05:31

mvg,

Ronald
Maar welke dan ?

ABS sensor?
Dan kan ik de link met de AT storing niet maken.

Is het niet zo'n typische contactslot storing of een ralle gasinbouwbedrading die verkeerd massa maakt denk ik dan

razorx

Citaat van: Misha op 05-06-2009 23:55:38
Is het niet zo'n typische contactslot storing of een ralle gasinbouwbedrading die verkeerd massa maakt denk ik dan
Contactslot zou met wat langzaam naar links rechts boven onder duwen misschien reproduceerbaar zijn.

Vanwege de disconnect mededeling van de bc zou ik het eerder bij de connectoren van de klokkenwinkel zoeken.
Een ralle massa kan de raarste storingen opleveren.

Daarnaast kunnen de relais bij de zekeringkast erg vreemde effecten geven als ze geen goed contact maken (zowel de voetjes als intern).
Ik had met Nrfh de raarste storingen door die relais.

Dat je lampje bleef branden met de accupool los kan nog veroorzaakt worden door een tweede accu(tje) voor het alarm in combinatie met een slecht massacontact.

thuur

Bij de STC controllers gaan er 3 lampjes branden ipv. voorheen 1 of 2. Niet het handremlampje maar het remlampje (!). maar dat is bij een ABS storing.

Gezien de overige lampjes en de verwachting dat je geen foutcodes gaat aantreffen denk ik aan een slecht contact. Controleer de massapunten (achter koplamp, achter bobine, 2 aan motor, 1 aan bak) en maak verdachte plekken schoon. Zekeringen een voor een eruit halen en controleren op corrosie, wederom verdachte zekeringen vervangen. Anders moet je het in een relais zoeken.

Boordcomp. op DISC lijkt me een gevalletje strak toeval. Dat is een compleet andere kabel dan de lampjes/stroomvoorziening voor je klokkencircus.

Gr 8)

Misha

Okee, gaan we dat maar eens doen vanochtend, ben toch al wakker.
Achter de bobine zal niet opgaan denk ik, maar ik zal de aardepunten van de 5 bobines ook maar eens nakijken.

Nare resonantie rechtsachter blijft ook doorgaan en er is ook nog een motorbijgeluidje bij 1200 rpm onbelast.

Boohoo ?

Marc O.

Joh...je hebt de auto met waarschijnlijk de laagste km-stand, het lekkerste motorkarakter, de minste kraakjes etc, dus niet zeuren over een resonantie bij 1200rpm onbelast. Inderdaad Boohoo! :eusa_boohoo: :evil:

;)

;D

Misha

Citaat van: Marc O. op 07-06-2009 08:59:36
Joh...je hebt de auto met waarschijnlijk de laagste km-stand, het lekkerste motorkarakter, de minste kraakjes etc, dus niet zeuren over een resonantie bij 1200rpm onbelast. Inderdaad Boohoo! :eusa_boohoo: :evil:

;)

;D

Sprak hij wiens ETM het al tonnen storingsloos doet ?
Boohoo²

Marc O.

Citaat van: Misha op 07-06-2009 09:23:11
Citaat van: Marc O. op 07-06-2009 08:59:36

;)

;D

Sprak hij wiens ETM het al tonnen storingsloos doet ?
Boohoo²

;D

Misha

Citaat van: Misha op 07-06-2009 07:22:11
Okee, gaan we dat maar eens doen vanochtend, ben toch al wakker.
Achter de bobine zal niet opgaan denk ik, maar ik zal de aardepunten van de 5 bobines ook maar eens nakijken.

Mmm.. zoals al een beetje verwachtis al het aardewerk in de motorruimte prima in orde. Schoon, vlak, geen corrosie.

Omdat de lading in de kofferbak er niet toe doet en drie zwaargewichten op de achterbank iets leken te triggeren hoewel ik dat niet als zekerheid aanneem (ughe), heb ik ook nog maar even de achterbank eruitgehaald, maar daar loopt echt veel draadwerk onder. Vluchtige inspectie liet alles in orde zien, maar als ik meer tijd heb zal ik de boel eens grondig inspecteren.

Weet iemand waar de kabels van de ABS/STC sensoren naar de achterzijde loopt ? Ook via de bank ?

elianmars

Citaat van: Misha op 07-06-2009 10:17:58

Weet iemand waar de kabels van de ABS/STC sensoren naar de achterzijde loopt ? Ook via de bank ?

Ja, gaan naar buiten naast de kabels van de brandstofpomp.