verversen automaat

Gestart door martin 1978, 06-06-2009 20:44:52

Vorige topic - Volgende topic

martin 1978

Gisteren de distributie vervangen Nu wil ik mijn automaat ook eigenlijk verversen. Iemand er ervaring mee of nog tips? Kun je het carter gewoon leeg laten lopen en dan via de peilstok weer vullen?
Gr.
Martin

mehn

Citaat van: martin 1978 op 06-06-2009 20:44:52
Kun je het carter gewoon leeg laten lopen en dan via de peilstok weer vullen?

Dat kan, alleen komt er dan maar een liter of 3 olie uit. De rest (hoeveel dat is verschillen de meningen over; 5 of 8 liter) komt er op die manier niet uit.

Je kunt 2 dingen doen.
1. Leeg laten lopen en bijvullen en dat een paar keer herhalen (bijvoorbeeld bij elke 15000km beurt).
2. De automaat spoelen. Zoek op dit forum maar eens op "automaat flushen".

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

arjenT5R

bij het flushen heb je ongeveer 10 liter nodig....
als ik jou was zou ik gewoon aftappen en bijvullen.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

breakman

hoeveel bedraagt het prijsverschil ongeveer tussen flushen en opnieuw vullen.

Ik twijfel er ook sterk aan om het binnenkort te laten doen want de automaat van de 850 schakelde toch soepeler dan die van de V70.
Ik heb de wagen net dus ik weet niet of hij al ooit geflushed is geweest hij heeft nu 148.000 km mss toch maar eens flushen dan ??

Is er buiten het aantal liters een groot verschil in werkuren ? Ik heb namelijk noch het materiaal noch de knowhow om dit zelf te doen...

Gr. Thomas

Lampje

Je weet niet wat er aan bezinksel ligt in je oliekoeler. Dat zou ook allemaal ineens los kunnen weken en richting je automaat spoelen. Wat gaat dat vuil daar dan eventueel aanrichten?

Nu zijn er van diverse leden diverse theoriƫn: als je automaat toch al op het randje van 'slecht' was ja, dan kan hij ineens overlijden.

Ik heb besloten het liever gefaseerd aan te pakken...

martin 1978

Op mijn werk is de ATF voor mij gratis. De olie wordt nu echt bruin. Ik wist alleen niet of je moet ontluchten. Als ik in de haynes manual kijk moet je ontluchten. Ik tap het carter af en vul dezelfde hoeveelheid bij. Peil iss nugoed. Dan rij ik een week en doe het weer. Als de olie dan nog niet mooi rood is doe ik het nog een keer. Eind juni heerlijk naar Zuid Italie met mijn Roffel. Kan alles lekker heet worden.

Was trouwens bijna einde oefening voor de kop. De spanrol van distributie was al een vast gelopen. Hele zwarte rubbervlek was te zien. Gewoon originele Volvo delen. Zat er pas 110k in. Over 100k de riem maar vervangen. Was alweere eng genoeg.   

Lampje

Hoe ontlucht je de bak dan?

mehn

Citaat van: Lampje op 07-06-2009 10:33:05
Hoe ontlucht je de bak dan?

Die ontlucht zichzelf. Als je telkens maar 2,5 of 3 liter vervangt kan er niets misgaan.

XC60 D4 AWD:

mehn

Citaat van: martin 1978 op 07-06-2009 09:59:41
Op mijn werk is de ATF voor mij gratis. De olie wordt nu echt bruin. Ik wist alleen niet of je moet ontluchten. Als ik in de haynes manual kijk moet je ontluchten. Ik tap het carter af en vul dezelfde hoeveelheid bij. Peil iss nugoed. Dan rij ik een week en doe het weer. Als de olie dan nog niet mooi rood is doe ik het nog een keer.

Dat is de eenvoudigste manier.

XC60 D4 AWD:

martin 1978

We gaan het gewoon proberen. Zo ver ik in de geschiedenis van de auto kan zien is de bak nooit ververst. Hij is dealer onderhouden. Dus flushen maar niet doen. Zal vanaf nu elke 15k de bak leeghalen en vullen. Zo heb ik altijd verse olie. Teller staat pas op 206 k.

pwassink

Citaat van: martin 1978 op 07-06-2009 12:42:58
We gaan het gewoon proberen. Zo ver ik in de geschiedenis van de auto kan zien is de bak nooit ververst. Hij is dealer onderhouden. Dus flushen maar niet doen. Zal vanaf nu elke 15k de bak leeghalen en vullen. Zo heb ik altijd verse olie. Teller staat pas op 206 k.

Dan heb je altijd voor een deel verse olie, maar das vaak al wel genoeg,
bekijk de atf gewoon als je de boel aflaat even, na een paar x deels verversen zal die rood blijven
en voooral niet verbrand stinken.  ;)
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

martin 1978

Even 2 liter vesre olie erin. Even peilen en rijdt / schakeld een stuk beter. Misschien komt het ook doordat ik de verdeelkap heb schoongemaakt. Van het weekend even kijken hoe de olie is. Anders nog een keer 2 liter nieuw erin. Voortaan elke beurt 2 liter vervangen. Maar goed verschil merk je nu al.