lekke koppakking of iets anders??

Gestart door pac, 28-06-2009 01:10:12

Vorige topic - Volgende topic

pac

Vandaag, na een wilde TT-nacht, weer lekker naar huis geroffeld toen mijn koelvloeistoflampje ging branden. Raar want 2 weken terug nagekeken en bijgevuld. De temperatuurmeter bleef echter netjes staan dus geen stress. Na ongeveer 500 meter begon het olielampje te knipperen en toen de motor toch begon te roken begon de stress. Auto aan de kant en klep omhoog. Reservoir van koelvloeistof leeg en flinke rook. ANWBman was snel ter plaatse en die vond een lekke slang...ergens achter/onder heb blok. Hij kon/wilde het niet maken omdat de motor, volgens hem, erg heet was geworden en dat hij bang was voor een kapotte koppakking. Olie was nagenoeg op in het blok aan de peilstok te zien

Dus.....wat kan het zijn...kapotte slang of moet ik toch bang zijn voor een koppakking. ik heb gelezen dat kapotte koppakkingen zeldzaam zijn bij een roffel. Maar kan hij, bij extreem hoge temperaturen, alsnog kapot gaan?? Heb hooguit 3 kilometer doorgereden met de branden lampjes.....

De roffel gaat naar Auto en Emotie dus ik neem aan dat Camiel wel een goed oordeel kan geven maar zou toch graag van het forum willen weten wat jullie ervan vinden

-D©©©L-

Bij het rijden zonder water (of veel te weinig) kan de temperatuurmeter niet meer de juiste waarde aangeven, er is immers geen vloeistof bij de sensor meer.
Gevolgschade kan van alles zijn Van koppakking tot lagerschade door overtemperatuur en alles er tussen (radiateur, turbo etc etc).
Lekkage maken en diagnose stellen.

pac

maar als er geen water of vloeistof inzit dan gaat bij mij het controlelampje branden dus langdurig kan het niet geweest zijn. Is +/- 3 kilometer voldoende zijn om van alles stuk te maken. Heb eeder nooit last gehad met temperatuurverschillen of vloeistof problemen

RRRRR_Ramon

Citaat van: pac op 28-06-2009 01:10:12
.... Heb hooguit 3 kilometer doorgereden met de branden lampjes....

Niet erg slim en het kan ruim voldoende zijn om je hele motor te slopen. Maar net wat Marco zegt: lekkage verhelpen en systeem onder druk zetten, dan wordt er veel duidelijk denk ik. Niet vergeten olie bij te vullen.

Succes!
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

arjenT5R

Waarom rijden mensen toch altijd door als er lampjes gaan branden  :-[
slang vernieuwen en olie verversen zou ik zeggen... als er metaal gruis uit je carterpan komt gelopen
dan weet je hoe laat het is... zo niet dan kun je het weer eens proberen
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

UserID6342

Ik hoop voor je dat het mee gaat vallen, maar als hij zijn eigen olie al heeft verbruikt als koelmiddel dan vrees ik het ergste want dan is het blok idd errug heet geworden.  Zou doen wat Arjen ook zegt, lekkage eerst zien op te lossen, olie aftappen en de aftapplug goed bekijken / controleren op slijpsel.  Bij geen of weinig slijpsel, filter + olie vervangen en heel misschien heb je de mazzel.  Maar ik vrees voor jou het ergste dat het blok suf is getrapt door deze aktie.

thuur

Knipperend olielampje? ???

Als je nog olie aan de peilstok hebt hangen zal het wel meevallen. Vloeistoffen op peil brengen, lekkage verhelpen en doorkachelen.

Gr 8)

pac

Nou update over de knipperende lampjes. De AnwB vreesde voor mijn koppakking maar na een controle op de brug bij Auto en Emotie bleek dat de hele onderzijde onde olie zat....en dacht men aan een defecte krukaskering...ook een bak met geld maar goed. Nadat er begonnen was met sleutelen kwam er een losse slang naar boven die in mijn carterventielatie had moeten zitten. Deze lekte op een slang die, door de olie aan de buitenzijde en koelvloeistof aan de binnenzijde helemaal sompig geworden was en dus gesprongen. Slang weer vastgemaat aan de carterventilatie, kapotte slang vervangen en olie en koelvloeistof bijgevuld......en hij rijdt weer als een tiet en het scheelt me klauwen met geld.

Met dank aan Camiel van Auto & Emotie in Utrecht voor zijn goeie zorg en verstandige kijk. Wat mij betreft een wereldgarage. Ik kan hem bij een ieder aanraden.

Eugene

Citaat van: thuur op 28-06-2009 10:35:28
Knipperend olielampje? ???

als de olie door de warmte zo dun als water is geworden kan de pickup problemen hebben en/of de pomp niet genoeg druk creeeren met als gevolg een olielampje dat af en toe gaat knipperen.

Heb ditzelfde al een keer gezien bij een 850. Geen koelvloeistof meer en toch doorrijden. Resulteerde in een defecte koppakking, kop krom getrokken en lagerschade aan de drijfstanglagers. Dit was een 2.5 20v en hier is toen een 2ehands blokje uit een andere roffel in gekomen.

If it's not blown, it sucks...