Niet of slecht schakelen tussen benzine en gas

Gestart door Pennyfield, 15-06-2009 20:45:58

Vorige topic - Volgende topic

Pennyfield

Hallo,

Ik heb even het e.e.a. aan onderwerpen doorgespit maar ik kan de vinger nog niet helemaal op de "zere" plek leggen...

Als ik bij mijn 855 2.5 10v (MY96) met Vialle G3 installatie wil overschakelen naar benzine gaat dit perfect, echter als ik weer terug wil naar gas dan valt de motor uit en lijkt het alsof er geen verbrandingsproces meer plaatsvindt.  Als ik dan weer snel overschakel op benzine komt de motor weer tot leven.  De lampjes van het knopje blijven gewoon normaal werken.

In vele gevallen moet ik eerst een behoorlijk stuk op benzine rijden voordat ik weer zonder problemen kan overschakelen op gas, of als ik 3000+ toeren maak wil het overschakelen ook nog wel eens lukken.

Bij een koude start stottert de auto iets, en als ik na een lang stuk rijden tot stilstand kom wil de auto bij het wegrijden ook nog wel eens stotteren.

De zekeringen rechts evenals de stekker linksvoor heb ik nagekeken en schoongemaakt en kort geleden heeft de auto een grote beurt en riemenwissel gehad.  Het probleem was hiervoor al aanwezig.

Over het algemeen rijd de auto erg lekker en rustig, al voelt het wel alsof ik wat "power" en "felheid" mis met mijn vorige 2.5 10v. 

Alvast bedankt voor het meedenken!

A3GLT

Is het een installatie met een verdamper of een LPi? (kan het allebei zijn met Vialle G3)

Pennyfield

Citaat van: A3GLT op 16-06-2009 18:47:36
Is het een installatie met een verdamper of een LPi? (kan het allebei zijn met Vialle G3)

Het gaat om een Vialle met verdamper (zit bij mij onder de accubak gemonteerd)

A3GLT

Dingen die je zou kunnen controleren zijn:
- Koelwaterniveau, (zou eigenlijk met de grote beurt gedaan moeten zijn). Te weinig koelwater zorgt voor bevriezingsverschijnselen in je verdamper.
- Je ontsteking, komt op lpg wat gevoeliger als op benzine, weet je wanneer deze voor het laatst is vervangen? rotor en verdeelkap zijn eenvoudig te vervangen, (ongeveer 40Euro samen) evt ook bougies + kabels.
- functioneren van de afsluiters, je kunt dit checken door de gasslang los te halen en over te schakelen op lpg. Je ruikt vanzelf of er gas uit komt. 
Je kunt ook de stekkers loshalen en er even regelrecht stroom op zetten, of even de weerstand meten. Weerstand dichtbij lager dan 1.5 of een oneindig hoge weerstand zijn niet goed.
- In het slechtste geval is je verdamper aan het sterven. Heb het zelf vergelijkbare problemen gehad, maar deze werden toen snel erger. Bijkomend verschijnsel was ook dat het starten op benzine, na een poging tot omschakelen op lpg, erg moeilijk ging, doordat de motor was verzopen op lpg. De membramen in de verdamper laten dan te veel gas door.

Hoop dat je er wat aan hebt,

gr Adri

Pennyfield

Bedankt Adri!

Ik heb weer even wat punten om te controleren!  Het is gelukkig alleen maar een hinderlijk probleem en (nog) niet direct dringend, desalniettemin toch de aandacht waard!

Thanks   :)

Rik