20 of 18 tanden

Gestart door spitsrijder, 14-06-2009 17:52:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

spitsrijder

Hej allen te saam,

Een vraag voor de dieselaars onder ons.
Vandaag was ik voornemens om de distributie incl. waterpomp te gaan vervangen.
Helaas kwam ik erachter dat nadat de distri. kap eraf was dat ik een 18 -tands waterpomp op mijn V70 tdi van '98 heb zitten.
En wat had ik gekocht........... juist een 20-tands..........H-base gaf allebei de pompen aan  ???, en de automaterialen zaak zei dat de 20 -tands het vaakst voorkwam.

Mijn vraag is: Is het zo dat als ik deze 20 -tands wp monteer, de riem verder zonder problemen gaat passen, of kom ik in de knoop met de distributie spanner, of zijn er andere muurtjes waar ik tegen aan loop?

Groet, Menno.

-D©©©L-

Als de tanden even groot zijn, dan zal de pomp met de 20 tands poelie langzamer lopen dan de pomp met de 18 tands poelie. Minder omwentelingen = minder opbrengst.

spitsrijder

Citaat van: -D©©©L- op 14-06-2009 17:55:26
Als de tanden even groot zijn, dan zal de pomp met de 20 tands poelie langzamer lopen dan de pomp met de 18 tands poelie. Minder omwentelingen = minder opbrengst.

Klopt als een bus....... maar aangezien de diameter dan dus ook groter is van een 20 tov 18, wordt mijn riemspanner dus ook anders belast, en heeft deze genoeg "reserve" om dit op te vangen.

n.b. bij benzine motoren schijnt er een ander nokkenas tanwiel gemonteerd te moeten worden bij vervanging van een 18 naar een 20 tands pomp,
wordt met geen woord gerept over de diesel in deze.

ed

Menno, de 20 tands pomp is de vervanging van de 18 tands. Deze heeft dus het verbeterde lager zodat de pomp niet zo snel kapot draait. Volgens mij verandert hierdoor wel de pomptiming, dus even goed opletten. Lees ook even hier:
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?pid=93992
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

spitsrijder

Citaat van: ed op 14-06-2009 21:57:57
Menno, de 20 tands pomp is de vervanging van de 18 tands. Deze heeft dus het verbeterde lager zodat de pomp niet zo snel kapot draait. Volgens mij verandert hierdoor wel de pomptiming, dus even goed opletten. Lees ook even hier:
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?pid=93992

Hej Ed,

Thanx, kijk daar heb ik wat aan, top gozer!

De tandriem die er nu opzit ziet er ok uit, maar ik vraag mij af waarom er nog een oude pomp opzit, terwijl de auto bij een Volvo dealer onderhouden is geweest, althans volgens de stempels in het onderhouds boekje.......
Hmmmm, moet maar es uitzoeken hoe ik de pomp timing een beetje grofweg kan afstellen, zodat ik naar de dealer kan rijden om 'm dynamisch te laten afstellen.

Groetz, Menno.

Robby72

Petje af dat je het zelf doet, is een stukje ingewikkelder dan de benzines heb ik me laten vertellen.
Zijn er eigenlijk merktekens aanwezig op onze audi blokken of is blokkeren de regel ipv aftekenen als de oude riem er nog op zit?

spitsrijder

Citaat van: Robby72 op 16-06-2009 13:52:33
Petje af dat je het zelf doet, is een stukje ingewikkelder dan de benzines heb ik me laten vertellen.
Zijn er eigenlijk merktekens aanwezig op onze audi blokken of is blokkeren de regel ipv aftekenen als de oude riem er nog op zit?

Tsja, vroeger had ik geen geld genoeg om naar de dealert te brengen............. En nu eigenlijk nog steeds nie! ;D
T ís ook leuk om 't zelluf voor mekaar te bakken (vin ik dan hè), jammer dat ik er alleen niet makkelijk de tijd voor kan vinden.

Wat betreft de merktekens heb ik wel wat zien zitten op de nokkenas riemwielen, maar aangezien ik heb begrepen dat deze alleen maar conisch gemonteerd zitten vraag ik me af wat ze er te zoeken hebben............ Denk dat blokkeren de betrouwbare oplossing is.

spitsrijder

Job's done!

Gisteren tijd kunnen vinden en vol goede moed begonnen aan de klus: distributie & pompriem vervangen incl. 20 -tands waterpomp en alle spanners en rollen & centrale bout v/d krukaspoelie.
Nokkenas tandwiel is inderdaad alleen conisch gemonteerd, dus geen probleem met de timing correct te zetten vanwege de grotere diameter van de wp, ook de tandriem was nog lang genoeg om te kunnen passen.
Pomp riem was wel aan vervanging toe, en dit ging echt te simpel voor woorden, deed er 20 minuten over, en dan nog 20 minuten staren of het wel goed was.
Was wel een zwaar klusje om de centrale krukas bout los te krijgen, maar met dank aan Ed  :eusa_clap: :-*, en zijn gereedschap is ook dit gelukt.
Wil nog wel een laatste check doen.................

............................kan iemand mij leveren/verkopen of lenen Volvo gereedschap met een part nummer: 999 5645.

Heb al een tiental kilometers gereden, met wisselende snelheden en het voelt allemaal goed aan, maar toch hè..................



pimsam

Knap werkje  :eusa_clap:

Hoe heb je de krukas geblokkeerd?

spitsrijder

Citaat van: pimsam op 05-07-2009 22:28:29
Knap werkje  :eusa_clap:

Hoe heb je de krukas geblokkeerd?

Thanx!
Tsja,  hoe-heb-ik-de-de-krukas-geblokeerd................................. hoe zal'k 't zeggen...............NIET DUS! :o :eusa_doh:

Vandaar mijn vraag naar het Volvo tool met nummer 999 5645.

De bout is nu vastgezet met een luchtsleutel die een moment van +/- 500 Nm kan leveren, daarna nog een paar goede klappen op de boutkop gegeven.
Maar wat ik eigenlijk wil is 160Nm en dan 180 graden hoekverdraaing toepassen op de bout, dus ben je al snel aangewezen op bovengenoemd tool.
Als er iemand is die een andere uitgekookte manier heeft om dit voor elkaar te krijgen, hou ik mij  uiteraard van harte aanbevolen!

Grtz, Menno

spitsrijder

Als iemand er nog baat bij heeft; Volvo tool 999 5645 (krukas blokeer tool) wordt geleverd door verschillende fabrikanten, maar verschilt in uitvoering.
AST levert een tool, nummer AST4448 of de AST4446, de eerste heeft ook de nokkenas mal/strip & sleutel erbij zitten.
Midlock heeft er ook 1 in het programma.