Pendel frequentie Airco pomp

Gestart door Frans 50, 15-06-2009 11:37:11

Vorige topic - Volgende topic

Frans 50

Mag een airco pomp pendelen... zo ja wat is dan zoal de frequentie.. ik merk dat als ik de fan op standen 1, 2, 3 zet dat de pomp ongeveer om de 20 sec uit en weer aan gaat... op stand 4 is dat beduidend minder. ik heb geen climate control.

Koelen doet ze nog prima maar kan me voorstellen dat dit niet zou mogen.. of moeten.

thuur

Uiteraard, anders bevriest de boel. Als de verdamper rond de 2 graden komt gaat de pomp uit. Ook als de druk te hoog of te laag wordt overigens.

Als je zoekt op 'pomp klikken' of 'airco schakelen' (wees eens creatief ;D) zul je genoeg vinden over de frequentie en waarom.

Gr 8)

Liber0

Afhangelijk van buiten temperatuur en systeemdruk

bij koud weer dus anders als bij warm weer

Theostek

Citaat van: Liber0 op 18-06-2009 17:16:26
Afhangelijk van buiten temperatuur en systeemdruk

bij koud weer dus anders als bij warm weer

Volledig mee ééns, maar deze vlieger gaat niet altijd op!!
Te denken aan accumulator, (filter/droger) vulgraad, gemonteerde compressor? enz.

Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

Frans 50

Citaat van: thuur op 15-06-2009 13:22:02

Als je zoekt op 'pomp klikken' of 'airco schakelen' (wees eens creatief ;D) zul je genoeg vinden over de frequentie en waarom.

Gr 8)

Hoi Thuur.....,
Nou dat valt reuze tegen... zoveel is dat niet hoor... 'airco schakelen'  krijg ik maar twee hits...  :(
Ik heb nog geen postings gezien die de pendel frequency goed en duidelijk defineerd!

Theostek

Citaat van: Frans  50 op 15-06-2009 11:37:11
Mag een airco pomp pendelen... zo ja wat is dan zoal de frequentie.. ik merk dat als ik de fan op standen 1, 2, 3 zet dat de pomp ongeveer om de 20 sec uit en weer aan gaat... op stand 4 is dat beduidend minder. ik heb geen climate control.

Koelen doet ze nog prima maar kan me voorstellen dat dit niet zou mogen.. of moeten.

Hoi Frans 50,

Het is en blijft moeilijk om de frequentie aan te geven van aan en afslaan van de compressor (gezien posting van thuur en Liber0)

Instelling is van belang maar ook de snelheid van de aanjager en temperatuur van binnen en buiten.
Fase verandering zal alleen geschieden indien er genoeg warme lucht wordt aangevoerd!!
Je dient hierbij te denken aan de warmte en snelheid,? stel het is 25 °C buiten en er moet gekoeld worden naar 20 °C en de aanjager staat op stand 1 of 2 dan zal de frequentie van aan en afslaan van de compressor beduidend hoger liggen.
Een hogere aanjager stand zal dan gezien de omstandigheden veel meer lucht verplaatsen, en beduidend minder aan en afslaan van de compressor.
Ofwel draait men de te koelen temperatuur iets omhoog t.o.v de ventilator stand., vice versa
Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

Frans 50

Kijk een mooi antwoord.. bedankt...

Ik ging er vanuit dat de koppeling als de AC aanstaat altijd bekractigd was.. en dat het pendelen extra slijtage aan de koppeling zou veroorzaken.
Uit jou verklaring begrijp ik dat dit dan wel mee valt....

Als ik nog even tijd heb en voordat we naar de Toscane gaan zal ik eens de uitstoom temp meten de laatste keer was dat 6,5 Gr bij 19 Gr buiten temp...
Volgens mij doen onze AC iets van 10 Gr onder de buiten temp koelen.. en op recirculatie natuurlijk onder de binnen temp... maar die is natuurlijk variabel.. die zakt immers... ;)

Theostek.. nogmals bedankt.

thuur

Citaat van: Frans  50 op 18-06-2009 22:31:28
Hoi Thuur.....,
Nou dat valt reuze tegen... zoveel is dat niet hoor... 'airco schakelen'  krijg ik maar twee hits...  :(
Ik heb nog geen postings gezien die de pendel frequency goed en duidelijk defineerd!

Je probeert dus maar 1 zoekterm en geeft het daarna op? Er staan zoveel bruikbare tips in het Zoekfunctie topic (in Off Topic)...

Gr ???