Koppeling defect!!!

Gestart door Paco, 17-11-2003 19:25:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Paco

Jaja... de koppeling doet ut nie meer  :'(

Sinds een weekie maakte die een geluid bij het intrappen van de koppeling... en sinds vandaag doet de koppeling niets meer. Pedaal staat onderin (ingetrapt zeg maar). Je kan hem wel omhoog halen; dan blijft ie zo staan, als je hem intrapt wordt ie naar beneden getrokken en blijft ie onderin staan. Motor loopt verder nog wel prima.

Wie weet wat het is?

Heb even een garage opgebeld en die zei waarschijnlijk de druklager... kosten 800 euro.

Duur geintje dus. Blok heeft inmiddels dikke 4 ton gelopen... wat is wijsheid? mocht het een dure ingreep zijn van bijna 1000 euro, dan toch laten maken of direct een blok van rima erin hangen met 150000km op de klok? Zo'n blokje kost me 1250 euro zonder bak excl. inbouw. Zijn die kmstanden trouwens te achterhalen bij hun?

Misschien iemand die mijn koppeling kan fixen in de avonduren? Mag me dan prive mailen.


falcon11

#1
kijk eens naar de veer onder je pedaal kan zijn dat die niet goed zit.


kun je nog wel koppelen?

Marc 0101.001

#2
Citaat van: falcon11 op 17-11-2003 19:46:17
kijk eens naar de veer onder je pedaal kan zijn dat die niet goed zit.


kun je nog wel koppelen?

Welke veer? Het is een hydraulisch bediende koppeling, dus ik verdenk eerder de drukgroep zelf of de commando- c.q. werkcilinder. Druklager lijkt me erg stug, dan moet je hem altijd nog vrij kunnen trappen.

Marc 0101.001

Citaat van: Paco op 17-11-2003 19:25:34
of direct een blok van rima erin hangen met 150000km op de klok? Zo'n blokje kost me 1250 euro zonder bak excl. inbouw. Zijn die kmstanden trouwens te achterhalen bij hun?

Een andere motor omdat de koppeling kapot is  ??? De koppeling is een los onderdeel, op een andere motor zit wellicht niet eens een koppeling.... ben je toch nog steeds net zover? En nee, de km-standen kun je vaak niet checken, wie weet uit welke auto het blok komt?

Paco

ik kan nu niet bij de auto ...

hij koppelt niet meer. In de 1ste versnelling kan ik hem niet duwen/rollen met de koppeling naar ingetrapt.


Marc 0101.001

#5
Voel eens aan de ontkoppelingsvork die aan de zijkant uit de bak steekt, kun je die met de hand op en neer doen? Dan zou het ook best kunnen dat die vork gewoon is afgebroken of krom.

Johann

Misschien dat Micdee nog even kan reageren, die heeft ook zoiets gehad.
De sluit ring van de koppeling cylinder was er bij hem uitgevlogen en toen is de hele cylinder uit de houder geschoven.
Je moet het aan de voorkant van 't blok kunnen zien bij de bak.

Micdee had er een foto van maar die kan ik zo gauw niet vinden.
Mocht 't wel 't druklager zijn dan kun je beter gelijk drukgroep en frictie vervangen. Totaal zou dat in onderdelen grofweg 400 Euro mogen kosten en dan de uren nog. Beetje monteur moet dat in een uur of 6-8 kunnen doen denk ik.

Paco

#7
Super dat jullie meedenken, maar ik kan nu niet bij de auto helaas.

De koppeling maakte wel een slepend/piepend geluid bij het "koppelen" sinds een week...
In beginstadium hoorde je het heel zachtjes en later iets harder.

Misschien een belangrijk detail?

Johann

Citaat van: Paco op 17-11-2003 20:23:07
Super dat jullie meedenken, maar ik kan nu niet bij de auto helaas.

De koppeling maakte wel een slepend/piepend geluid bij het "koppelen" sinds een week...
In beginstadium hoorde je het heel zachtjes en later iets harder.

Misschien een belangrijk detail?

Dat kan maar als 't aan de bediening ligt dan zou je bak ook moeten kraken. Ik denk dat het in dit geval dan wel het druklager is welke is vast geslagen.

Reitse

De foto's van MicDee (zonder enige vorm van toestemming geplaatst.)



Marc 0101.001

Citaat van: Johann op 17-11-2003 20:25:14
Citaat van: Paco op 17-11-2003 20:23:07
Super dat jullie meedenken, maar ik kan nu niet bij de auto helaas.

De koppeling maakte wel een slepend/piepend geluid bij het "koppelen" sinds een week...
In beginstadium hoorde je het heel zachtjes en later iets harder.

Misschien een belangrijk detail?

Dat kan maar als 't aan de bediening ligt dan zou je bak ook moeten kraken. Ik denk dat het in dit geval dan wel het druklager is welke is vast geslagen.

Denk het niet. Dat verklaard namelijk niet waarom hij 'm niet meer vrij getrapt krijgt en waarom het pedaal zowel onderin als bovenin gewoon blijft staan. Ik 'gok' op een kromme of afgebroken kopp.vork of een defect diafragma. Wat MicDee meegmaakt heeft zou eventueel ook nog kunnen.

Paco

ik zal (zo snel als ik kan; woensdag??) kijken hoe het met de kopp.vork zit...

Dit is niet zo'n grote klus om te vervangen mocht die krom/gebroken zijn toch?

Marc 0101.001

Als de koppelingsvork vervangen moet worden dan moet de bak er toch nog steeds af.... Deze vork loopt namelijk vanaf de buitenkant door de behuizing van de bak naar het druklager. Deze vork wordt door de werkcilinder geactiveerd.

2.0keijzer

Als er een nieuwe koppelingset in moet: bij Brezan koop ik een set voor 280.- (voor Turbo, merk denso),, scheelt zo'n 100.- met volvo en mijn garage wil het loon (50.-/uur) wel een keer zonder bon doen (7x50.-=350).

Betekent 630.- vs. 950.- die mijn Volvodealer laatst opgaf......
Laat maar weten.

Freulig

695 ex BTW bij dealer voor volledige koppelingsplaten, druklager +kruskaskeerring.