Motorblok V 70 AWD vervangen

Gestart door pimfranssen, 15-06-2009 22:26:50

Vorige topic - Volgende topic

pimfranssen

Heb begin dit jaar verlies aan koelvloeistof geconstateerd op mijn V70 AWD uit 1997. Daarna tevens uitlaatgassen in de koelvloeistof gemeten. Eerste conclusie = lekke koppakking. Vervolgens blok laten demonteren  waarbij bleek dat op diverse - onlogische - plaatsen siloconenkit aanwezig was, o.a. in de oliekanalen en stoters. Koppakking is vervangen, cilinderkop afgeperst (niet lek) en kapotte turbo vervangen. Kortom een leuke klus en een leuke rekening van ruim € 3000...
Op het oog was geen schade aan het onderblok te ontdekken, dus dat hebben we maar op hoop van zegen laten zitten.

Nou, deze zegen is van korte duur geweest, want wederom schrikbarend verlies van koelvloeistof die (deels?) ter hoogte van de onderkant van de distributieriem is terug te vinden. Motor stottert ook af en toe bij gasgeven. Eerste voorzichtige diagnose is dat toch het onderblok gescheurd is.
Vraag is nu wat is wijsheid? Auto snel weg doen (wie biedt...)? Probleem is dat ik een nieuwe G3 installatie heb laten inbouwen, dus dat is dan nog meer extra weggegooid geld...
Alternatief is nog meer Euris investeren, maar dan: waarin? Vervanging van het onderblok of van het gehele blok (B5254T?).  Op zich heb ik de AWD niet nodig, dus eventueel zou er ook een 'gewoon' blok in kunnen en dan de aandrijfas naar achter weghalen als dat kan. Of zit het AWD deel alleen in de versnellingsbak? Ik heb nog een 850 met 535000 op de teller die het nog prima doet, maar ik weet niet of dat blok erin past. Wie heeft er een goed advies????

JayJ

Heb je die "lekkages" gevonden door middel van het koelsysteem onder druk te zetten? Of gewoon gevonden met het blote oog.  Want lekkage plekken ter hoogte van het distributietandwiel lijkt in mijn ogen eerder op een lekke oliepomp pakking of krukaskeerring.
Draait nu 296pk, 508Nm en een emmer op 1

FelixB

Pfff wat een horror-verhaal.....

Volgens mij staan hier wat topics met soortgelijke problemen.

Zit zelf aan een V70R AWD LBP te denken, maar als ik alles zo een lees ...
855R & C70 T5 cabrio automaat

Laserblue

Citaat van: FelixB op 15-06-2009 22:35:46
Pfff wat een horror-verhaal.....

Volgens mij staan hier wat topics met soortgelijke problemen.

Zit zelf aan een V70R AWD LBP te denken, maar als ik alles zo een lees ...

de blokken met problemen zijn alleen de 2.4l blokken volgens mij  :eusa_think:
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

Sbv

Misschien eens shoppen in Engeland. Daar een complete S70 met zelfde blok zoeken en dan wat je niet nodig hebt in onderdelen verkopen. Met een beetje mazzel kost het blok je dan niets. Hiervan dan het onderblok gebruiken en weer pogen te gaan genieten

thuur

Citaat van: Sbv op 15-06-2009 22:39:22
Misschien eens shoppen in Engeland. Daar een complete S70 met zelfde blok zoeken en dan wat je niet nodig hebt in onderdelen verkopen. Met een beetje mazzel kost het blok je dan niets. Hiervan dan het onderblok gebruiken en weer pogen te gaan genieten

Ik zou het complete blok omzetten, het lekke blok is al open geweest en het euvel nog niet gevonden. Bovendien minder werk.

Als die blokken scheuren is het in de kop of tussen de cilinderbussen.

In ieder geval sterkte met het verhaal!

Gr :-\

Wibren

Ik zou gewoon een goed c/s/v T5/R blok zien te scoren en die compleet overzetten. Wel even kijken naar de injectoren dan igv een t5 blok. En het hele awd verhaal staat los van het type motorblok dat je erin hebt  :)
1997 V70R ex-AWD: Trackday driver

elianmars

)()()sT

Tegenwoordig is inderdaad een Engelse 850/*70 scoren een goede en relatief goedkope optie.
Ik heb in mijn V70R ook een blok+bak van een 850R liggen, dit is bijna 1op1 over te zetten.

Van de AWD kun je zo een FWD maken, door de aandrijfas eronderuit te laten. Wil je de haakse overbrening ook ertussenuit, dan moet je volgens mij ook de versnellingsbak van de donorauto dan overzetten aangezien de behuizing van een AWD-bak + aandrijfassen voorzijde anders zijn.

Succes met de zoektocht!

pimfranssen

De opmerking 'siliconenkit'? is terecht; waarom die is aangetroffen is  mij ook niet duidelijk. Volgens iemand die mij helpt met sleutelen wellicht gebruikt om het bovendeksel waar de nokkenassen mee vast zitten vastgelijm??
Ook twijfel ik inmiddels over het soort blok wat ik heb. B5254T of B5254T2... of B5244 T... Het is voor zover ik weet een 2.5 liter blok met turbo en 142 KW
Kan in de overdaad aan types, modellen, jaartallen niet helder voor ogen krijgen welke blokken eenvoudig over te zetten zijn en welke niet.
Eenvoudig is dan met zo min mogelijk ombouwen van delen van het blok en passend in de bestaande motorsteunen, want dat lijkt me ook niet op een zaterdagmiddag gefixed...  Of vraag ik nu teveel... :eusa_doh:
Begrijp uit de reacties wel dat het voor de AWD niet uitmaakt.

De lekkage is overigens in eerste instantie ontdekt doordat er wel erg veel koelvloeistof verdween... Toen bleken er bij draaiende motor nogal wat luchtbellen in het reservoir te komen. Verder is nog geen actie ondernomen, behalve dan dat vandaag bij een quickscan in de garage deze luchtbellen niet meer werden vastgesteld.....
Wel bleek er olie bij de ontsteking te zitten waardoor de motor slechts op 4 cylinders draaide. Na wegpoetsen was het stotteren verholpen.
Degene die het blok gereviseerd heeft heeft er absoluut vertrouwen in dat het niet in de kop kan zitten, maar verder ondezocht is het nog niet.

axelvr

wij zijn momenteel bezig met ons (t5)onderblok te vervangen door een nieuwe van European Tuning  , deze kost een respectievelijke 1600 eckkies volledig gereviseerd , gehoont gevlakt , alles.

misschien eens informeren bij Marc van ET?

;D succes iig

Jeroentjuh

Niet gewoon een lekke waterpomp?

Scooby Doo

Citaat van: Jeroentjuh op 18-06-2009 00:08:05
Niet gewoon een lekke waterpomp?

Dat kwam ook spontaan bij me op, ze zit mee in de distributie, en dat kan snel oplopen tot 2L per dag.  ::)

Een B5244T zal het niet zijn, dat zijn de recentere motoren (MY'00), jij zal een B5254T blokje hebben.

Puppy Power!!!

pimfranssen

De waterpomp heb ik inderdaad nog niet gecontroleerd; ga ik wel doen, maar verklaart niet de aanwezigheid van uitlaatgassen in de koelvloeistof...
Een recent blok is dus geen optie, maar wat is het verschil tussen B5254T of B5254T2?

thuur

Naast turbo en kop is de radiator nog een plek waar koelwater en olie bij elkaar kunnen komen...

Gr ;)