benzinepomp, te weinig opbrengst bij vollast?? OPGELOST

Gestart door gltman, 16-06-2009 23:04:18

Vorige topic - Volgende topic

gltman

hallo,
ben aan het puzzelen met men 850, 2.5 20V op LPi, heb hetvolgende probleem, als ik op benzine rijdt, dan hapert hij/gaat hij niet vloeiend in toeren zeg maar, op gas is dit (minder) tot niet merkbaar. dit begon onregelmatig, maar nu doet hij het constant, kan dit nog van invloed zijn op het lopen op gas?? lijkt mij eigenlijk niet.

mijn vermoeden zit nu nog in de brandstofpomp en relais. Verder is alles NIEUW aan de auto.....

starten gaat altijd goed (tot nu toe dan ;D)

zit een fasttech chip in.

groeten

Misha

Citaat van: gltman op 16-06-2009 23:04:18
hallo,
ben aan het puzzelen met men 850, 2.5 20V op LPi, heb hetvolgende probleem, als ik op benzine rijdt, dan hapert hij/gaat hij niet vloeiend in toeren zeg maar, op gas is dit (minder) tot niet merkbaar. dit begon onregelmatig, maar nu doet hij het constant, kan dit nog van invloed zijn op het lopen op gas?? lijkt mij eigenlijk niet.

mijn vermoeden zit nu nog in de brandstofpomp en relais. Verder is alles NIEUW aan de auto.....

starten gaat altijd goed (tot nu toe dan ;D)

zit een fasttech chip in.

groeten
Simpel gezegd volgt LPi de benzinedata.

Dus eigenlijk kun je dan de electronica wel uitsluiten, je diagnose lijkt me in de goede richting zitten.

een GLT met Fasttech chip ? Interessant ! Wat doet dat nu precies ? Eventueel via PB, ben serieus benieuwd en niet uit op lolligheden of zo.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

thuur

Ik zou de brandstofdruk meten (ook op toeren) en anders zijn de injectors verdacht.

Merk je verschil als je een stuk op benzine met injectorreiniger hebt gereden?

Gr ;)

Walvo

Ik lijk hetzelfde te hebben met mijn T5, die geen chip heeft.
Echter is bij mij ook alles nieuw, dus ook relais en brandstofpomp.
Bij mij moet alleen de benzinedrukregelaar nog vervangen worden.
De auto rijdt alsof cruisecontrole aanstaat en hij steeds met gas of rem moet bijregelen wanneer je heuvel op en afgaat. (Een hele hele hele flauwe heuvel dan)Gaat bij zowel gasgeven als bij gas loslaten niet vloeiend in toeren.
2.3 T5 estate '94 (kleur 412)

Jeroentjuh

Wanneer is voor het laatst je brandstof filter vervangen? En anders ff x rijden met een brandstofdruk meter eraan. Vervuilde injectoren zou ook nog kunnen.....

gltman

filter is 7500km geleden vervangen, injectoren zijn gereinigd en getest *(heb er bij gestaan) drukregelaar is nieuw.. alle sensoren zijn al nieuw, behalve vliegwiel sensor. zal eerst maar een even met de tester eraan proefrijden, kijken of er een bepaalde waarde uit zen bereik loopt, en de brandstof druk maar eens meten tijdens vollast. weet anders ook niet waar het in moet zitten, het begon onregelmatig, maar nu doet hij het op benzine constant.

razorx

Je diagnose lijkt juist.
Toch voor de zekerheid en een opsomming:
-Injectoren gereinigd.
-Brandstof filter 7500km oud, dus niet waarschijnlijk als oorzaak.

Tja dan blijft de pomp over.
Over de vervanging en wat kostenbesparing vind je hier een juweeltje:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,19791.0.html

Succes er mee!

edit: Relais en zo zijn minder waarschijnlijk aangezien je het probleem alleen bij hogere belasting/acceleratie hebt als ik je goed begrijp.

gltman

zo ben er uit als het goed is, met brandstofdruk meter gereden, constant 3bar tijdens vollast, geen schommelingen erin, en tijdens deellast +/- 2,5 bar. Gewoon goed dus. (gelukkig nog geen nieuwe pomp gekocht) Het aparte is dat ik nu eigenlijk voor het eerst met de radio uit reedt, en goed aan het luisteren kwam dat het spruitstuk flinstert tijdens het rijden en doortrekken, ik de tester eraan en rondrijden ermee, alle waarden goed behalve de langte termijn (deellast) adaptie.... deze registreerde een arm mengsel, waardoor deze hem rijker ging regelen met als oorzaak..... inderdaad het spruitstuk.  Ga van het weekend een ander spruitstuk met kat monteren en als het meezit is het dan weg.

en misschien nog mooier, dan zal het verbruik ook weer iets dalen :) dacht dat het door mijn rijstijl kwam, sinds de chip haha

sas

Citaat van: gltman op 24-06-2009 16:54:20
zo ben er uit als het goed is, met brandstofdruk meter gereden, constant 3bar tijdens vollast, geen schommelingen erin, en tijdens deellast +/- 2,5 bar. Gewoon goed dus. (gelukkig nog geen nieuwe pomp gekocht) Het aparte is dat ik nu eigenlijk voor het eerst met de radio uit reedt, en goed aan het luisteren kwam dat het spruitstuk flinstert tijdens het rijden en doortrekken, ik de tester eraan en rondrijden ermee, alle waarden goed behalve de langte termijn (deellast) adaptie.... deze registreerde een arm mengsel, waardoor deze hem rijker ging regelen met als oorzaak..... inderdaad het spruitstuk.  Ga van het weekend een ander spruitstuk met kat monteren en als het meezit is het dan weg.

en misschien nog mooier, dan zal het verbruik ook weer iets dalen :) dacht dat het door mijn rijstijl kwam, sinds de chip haha

Ander spruitstuk met kat? Je bedoelt inlaatspruitstuk toch?

gltman

inlaat??? nee uitlaat spruitstuk heb ik het over. hij lekt zeg maar tussen de motor en lambdasonde  (op de flens van de voorpijp/kat aan het spruitstuk, hier meet hij die extra lucht

sas

Citaat van: gltman op 24-06-2009 17:57:32
inlaat??? nee uitlaat spruitstuk heb ik het over. hij lekt zeg maar tussen de motor en lambdasonde  (op de flens van de voorpijp/kat aan het spruitstuk, hier meet hij die extra lucht

Ok ben benieuwd, heb zelf wel is de 3'' DP los zitten (trilt wel is los) maar dit heeft geen effect op het rijden. Je hebt ook óverdruk in het uitlaatspruitstuk, behalve bij gas los eventueel.
Hij meet geen extra lucht naar mijn idee, de Lambda meet of je lucht/brandstof verhouding goed is, en dat is tie gewoon.
Maar misschien heb ik ongelijk en vergeet ik iets...

thuur

Als je uitlaat lekt dan komt op er op die plek rook naar buiten, geen frisse lucht naar binnen.

Gr :D

bassie81

Ben geen technicus maar volgens mij kan een arm mengsel maar op twee manieren ontstaan:

1) te weinig brandstof, maar de druk is goed en injectoren zijn goed.

2) teveel lucht, dit kan als de LMM een te lage waarde doorgeeft of als er ná de LMM nog lucht bijkomt door bijv een lek.

Uitlaatspruitstuk lijkt me onwaarschijnlijk

gltman

Citaat van: bassie81 op 25-06-2009 10:16:51
Ben geen technicus maar volgens mij kan een arm mengsel maar op twee manieren ontstaan:

1) te weinig brandstof, maar de druk is goed en injectoren zijn goed.

2) teveel lucht, dit kan als de LMM een te lage waarde doorgeeft of als er ná de LMM nog lucht bijkomt door bijv een lek.

Uitlaatspruitstuk lijkt me onwaarschijnlijk

ja als je had niet snapt .. maar je zegt het zelf al OF ALS ER NA DE LMM NOG LUCHT BIJKOMT DOOR BIJV EEN LEK> en daar reageert de lambdasonde op, de lange termijn adaptie gaat de factor aanpassen,

in de uitlaat zit trek (net zoals in een schoorsteen) en deze kan echt lucht naar binnen halen,  meten is weten....

bassie81

Bedoel je daarmee te zeggen dat een lek in het uitlaatspruitstuk zorgt voor aanzuiging van extra lucht wat de lmm niet registreert??