ervaringen... roken bij wegrijden na 5 minuten stationair stilstaan (wamre motor

Gestart door PaulBroere, 19-06-2009 15:03:15

Vorige topic - Volgende topic

PaulBroere

Ik heb dit verschijnsel aan eens langs zien komen, maar ben op zoek naar mensen die een zelfde ervaring hebben.

Mijn S70 2,5t automaat (260.000km) is altijd perfect onderhouden en rustig bereden.
De turbo maakt (zelfs wanneer koud) absoluut geen bijgeluiden.

(mijn 850 t5 maakte met versleten turbo een erg gierend geluid bij koude motor, dat bij warme motor iets zachter werd.

Bij de S70 dus GEEN bijgeluiden, geen rook bij koude start, geen rook bij VOLGAS optrekken etc. etc.

alleen: laatst braakte hij een redelijk blauwe rookwolk uit nadat ik met warm weer na een stukje hard rijden bijna 10 minuten voor het stoplcith stationair stil stond.
Bij wegrijden liet ik een baluwe pluim achter.

Niets merkbaar aan de motor, en na 2 seconden was het ook weg.

Volgens mensen zou dit verschijnsel duiden op een versleten turbo, ik vraag em echter af waarom hij voor de rest perfect rijdt en start en ook de turbo maakt geen vreemde geluiden en blaast lekker mee...

ervaringen gevraagd: turbo kort erna moeten vervangen? of lang door kunnen rijden??
Kan verstopte carter ventilatie hetzelfde probleem geven, of heeft dat andere oorzaken?
Auto's:
- Porsche taycan Sport Turismo (2023)
- BMW Z4M Roadster
- Mazda MX-5

thuur

Carterventilatie, turbo, klepsteelrubbers. Je kunt flushen. Zoek maar even goed, er staan tig verhalen over dit onderwerp.

Gr :)