Airco OK, temp. niet lager dan 17 graden

Gestart door Mona850, 25-06-2009 19:41:54

Vorige topic - Volgende topic

Mona850

Zojuist de CC van mijn 850 laten vullen (leeghalen, op druk zetten, vacuum en vullen). Dat was allemaal prima in orde. Geen lek, drukken ok, etc. Je zag ook duidelijk dat de leidingen condenseren. Kreeg ook te horen dat het een deltamill betreft, dus later ingebouwd. Ik heb echter wel het klokkenhuis (van de cc) met drie ronde knoppen (geen digitale bediening)

Maar goed, de uitstroomtemp. werd niet lager dan een graad of 16 a 17, en gaf nog verschil tussen links en rechts. De analyse was dat waarschijnlijk de kleppen van de verwarming niet (meer) geheel sluiten. Dan ben je dus aan het koelen en aan het verwarmen tegelijk. Het leek geen probleem van de aansturing van kleppen, omdat bv de temp stijgt indien de temp omhoog wordt gedraaid.

Is dit probleem bij iemand bekend?
kent iemand de (een) oplossing?
Zou het stiekem toch de aansturing van de kleppen kunnen zijn (dus dat de CC unit niet goed functioneert)?

Alle tips zijn welkom. Wil graag volgende week naar Oostenrijk op vakantie, bijvoorkeur met een cool klimaat.

-D©©©L-

Het is me niet helemaal duidelijk wat je bedoelt met het klokkenhuis van de cruisecontrol.  :eusa_think: :eusa_think:

Vermoedelijk heb je een ventilatie/airco regeling zonder automatische temperatuur regeling (dus alleen een rood/blauwe verdeling bij de buitenste knoppen). Die knoppen zijn door middel van kabels gekoppeld met de kleppen. Die kabels zijn nastelbaar.

Mona850

CiteerHet is me niet helemaal duidelijk wat je bedoelt met het klokkenhuis van de cruisecontrol

Ik heb op het forum ook van Detamill een digitale besturing gezien (met tiptoetsen, etc.,). Deze heb ik niet. Ik heb gewoon drie ronde knoppen voorop, de linker en de rechter met een verdeling van blauw naar rood.

De CC unit zit dus met kabels gekoppeld aan de kleppen. Gebeurt het vaker dat deze "gesteld" moeten worden?

Als iemand een foto heeft ....

thuur

Gewoon de panelen onder het dashboard losnemen en naar het kachelhuis kijken (groot wit geval in het midden achter het dashboard). De bowdenkabels (zoals de remmen van je fiets) zie je zo zitten. Waar de mantel ophoudt moet gelijk met het klemmetje vallen zodat de binnenkabel vanaf het klemmetje zonder mantel verder loopt. Kan een mm in zitten, maar meer niet.

Gr 8)

Theostek

Citaat van: Mona850 op 25-06-2009 19:41:54
Zojuist de CC van mijn 850 laten vullen (leeghalen, op druk zetten, vacuum en vullen). Dat was allemaal prima in orde. Geen lek, drukken ok, etc. Je zag ook duidelijk dat de leidingen condenseren. Kreeg ook te horen dat het een deltamill betreft, dus later ingebouwd. Ik heb echter wel het klokkenhuis (van de cc) met drie ronde knoppen (geen digitale bediening)

Maar goed, de uitstroomtemp. werd niet lager dan een graad of 16 a 17, en gaf nog verschil tussen links en rechts. De analyse was dat waarschijnlijk de kleppen van de verwarming niet (meer) geheel sluiten. Dan ben je dus aan het koelen en aan het verwarmen tegelijk. Het leek geen probleem van de aansturing van kleppen, omdat bv de temp stijgt indien de temp omhoog wordt gedraaid.

Is dit probleem bij iemand bekend?
kent iemand de (een) oplossing?
Zou het stiekem toch de aansturing van de kleppen kunnen zijn (dus dat de CC unit niet goed functioneert)?

Alle tips zijn welkom. Wil graag volgende week naar Oostenrijk op vakantie, bijvoorkeur met een cool klimaat.

Wat was de buiten temperatuur ??
Heb zojuist nog iets gelezen uit het land der sprookjes...?

Mona 850 als de buiten temperatuur 25 graden celsius betreft ? mag je echter niet verwachten en/of ervan uitgaan dat het a/c systeem koelt totdat je bevroren oren of neus ervan krijgt. !!!!

Stel en dan zeg ik STEL dat de buiten temperatuur 25 graden celsius is !! en er wordt een uitstroom temp gemeten van 16 á 17 graden ? zeg ik op mijn beurt... niks aan de hand.
Een goed afgevuld systeem zal nooit verder koelen dan een graad of 7 tov de buiten temperatuur.

Dus de uitstroom is 17 graden Celsius en buiten temp is 25 graden celsius !!
Dan koelt het a/c systeem 7 graden celsius lager dan de buiten temperatuur!!!

Moest je nu naar warmere oorden rijden waar bijvoorbeeld een buiten temp is in volle zon van 35 graden celsius, zal het a/c systeem echt niet koelen tot 18 graden celsius!! ECC zal dat zelfs niet halen.

Laat ik dan ook nog even het fenomeen aan halen
Citeergaf nog verschil tussen links en rechts.
?

De linkse lucht uitlaat zit meer verwijderd van de verdamper tov de rechter lucht uitlaat, deze zijn dan weer verder verwijderd van de centrale midden lucht uitlaten!!
Bij een dergelijke lucht uitstroom zet ik altijd links en rechts dicht! om de uitstroom temp te meten direkt achter de verdamper en dat is zijn/de midden roosters.... de aanjager op volle poeier.
De lucht uitstroom wat gemeten wordt direkt achter de midden roosters! geeft een indicatie aan van koeling ?

M.a.w. zal er altijd een verschillende temperatuur gemeten worden ! indien de linkse / rechtse of midden roosters open/dicht staan.
De buiten temperatuur is van groot belang...moest de buiten temp 30 graden celsius zijn dan zal de uitstroom of binnen temp nooit lager zijn dan een graad of 7 - 8.
Binnen temp zal dan een graad of 22 - 23 zijn..

Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

Mona850

Theo, ik hoopte stiekem al op een reactie van jou.

De buitentemp zat echt wel tegen de 30 aan (de temp meter in mijn computertje van de roffel). We stonden in een loods met brug waar de zon in stond. Het was warm.....

De testkast gaf aan, zo heb ik mij laten vertellen, dat de temp van het gas (of nu juist het vloeitstof, ben geen kenner) rond de 1 a 2 graden lag.  Conclusie was dat de uitstroomtep. lager zou moeten (kunnen) liggen.

Zoals gezegd, het systeem zelf werkt naar behoren. Ik ben niet bekend met de uitstroomtemp. die het systeem moet halen. Naar mijn gevoel koelt de CC wel degelijk, maar weet niet of de volle capaciteit wordt benut. Ik hoor sommige op dit forum roepen dat zij een uitstroomtemp. verkrijgen van 6 graden, terwijl het buiten een graad of 25 is.....

Het klinkt idd realistisch dat het systeem niet 25 graden van de buitentemp af haalt, maar ik ben geen kenner. Er was natuurlijk ook geen luchtcirculatie daar binnen (dus geen verse lucht).

De temp rechts was hoger (een graad of twee) dan links. De instelling van de CC was: temp in het blauw, alle roosters stonden open, aanjager op opgeveer standje 3 van de 6 (halverwege) en de temp. meter in de binnenste roosters.

Theo (of anderen) zou het kunnen dat de klep van de verwarming niet goed sluit, dus dat er en verwarmd zou worden en gekoeld? Of is eigenlijk de conclusie dat het allemaal wel redelijk in orde is. Even kijken naar de afstelling zoals Thuur aangaf is niet heel veel werk (kijken dan, het afstellen weet ik nog niet...)

Veel dank alvast
:eusa_clap:

thuur

Je kunt de kabel gewoon met je vingertjes schuiven hoor ;D

Gr 8)

Theostek

@Mona850,

Onder ideale temperaturen komt het voor dat een uitstroomtemp van 5 of 6 graden gemeten wordt, deze temperatuur ligt tussen de 18 en 21 graden buiten temperatuur.
30 graden buiten, in een loods waar dan ook nog ééns de zon in schijnt is niet erg ideaal te noemen.
CiteerDe testkast gaf aan, zo heb ik mij laten vertellen, dat de temp van het gas (of nu juist het vloeitstof, ben geen kenner) rond de 1 a 2 graden lag.  Conclusie was dat de uitstroomtep. lager zou moeten (kunnen) liggen.

2 graden is de verdampingstemperatuur van het koudemiddel waar een druk bij hoort van 2 bar, lager dan 2 graden of uitstroomtemperatuur is niet mogelijk, dan zou in principe nog lager gekoeld moeten gaan worden naar bijvoorbeeld -1 °C .
Dit kan dus niet want dan moet de druk verlaagd worden in het systeem, zou de druk naar  1,5 bar gebracht worden dan wordt de verdampingstemperatuur van het koudemiddel  - 4 °C.

CiteerDe temp rechts was hoger (een graad of twee) dan links. De instelling van de CC was: temp in het blauw, alle roosters stonden open, aanjager op opgeveer standje 3 van de 6 (halverwege) en de temp. meter in de binnenste roosters

Op deze manier kan geen fatsoenlijke uitstroom temp gemeten worden, de snelheid van de aanjager bepaalt de luchtstroom die door de verdamper gaat.
Hoe harder de aanjager, des te meer luchtverplaatsing, als alle roosters open staan is er ook veel minder weerstand en zeker op een stand van 3.
Zouden nu alle roosters dicht hebben gestaan, behalve midden roosters, de aanjager op vol vermogen inclusief de koude stand dan zou een andere uitstroom temp gemeten zijn geweest, die beduidend lager lag dan wat eerst gemeten was.

Dan zou onder de voorgaande omstandigheden (temp, zon, loods, warmte) nog geen 5 - 6 °C uitstroom gemeten worden.

Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

Mona850

Nou, dan ga ik van het weekend eens kijken naar de kleppen en kabels van het kachelhuis, en voor de rest maar eens aankijken hoe een en ander nu werkt.

Niveau koelmiddel is iig weer op 900g (zat nog maar 400g in).

dank voor de reacties zover