brandende ogen

Gestart door canecorsoeric, 26-06-2009 08:17:11

Vorige topic - Volgende topic

canecorsoeric

Nog nooit eerder gehad maar met de airco aan heb ik 's avonds al brandende ogen / verstopte neus. Nooit last van een dergelijke reaktie op airco gehad. Nu in mijn nieuwe V70 D (bj 2000) wel. Iemand tips ?
Chiaro e Tondo

thuur

Interieurfilter rap vervangen!

Gr :eusa_sick:

elianmars

Citaat van: thuur op 26-06-2009 08:56:51
Interieurfilter rap vervangen!

Gr :eusa_sick:

Inderdaad........... :-X

-D©©©L-

Yeup, en een bus airco (lees: verdamper en buizen) cleaner er doorheen.

canecorsoeric

filter is vervangen bij de aflevering 3 weken geleden. Gaan as maandag cleaner loslaten op verdamer etc.
Chiaro e Tondo

elianmars

Citaat van: canecorsoeric op 26-06-2009 09:44:56
filter is vervangen bij de aflevering 3 weken geleden.

Zeker weten?  :eusa_whistle:

Lampje

Niet meer parkeren onder een zomereik?

canecorsoeric

Jip is zekervervangen. Zomer eik  ???
Chiaro e Tondo

Lampje

In de maanden mei, juni en juli komt in delen van Nederland de eikenprocessierups voor. Dit is een rups van de eikenprocessievlinder die alleen in zomereiken leeft. Omdat de brandharen van deze rups gezondheidsklachten kunnen veroorzaken (jeuk en irritatie van de huid en irritatie aan ogen en luchtwegen) worden de rupsen in een zo vroeg mogelijk stadium bestreden.
Brandharen

De gemeente heeft pas sinds vijf jaar te maken met de eikenprocessierups. Voorheen kwam ze alleen in de zuidelijke delen voor. De eikenprocessierups is een harige rups die van juli tot september eitjes legt in de toppen van zomereikenbomen. De jonge rupsen komen vanaf mei uit de eitjes te voorschijn. Ze gaan 's nachts vanuit de nesten in optocht (processie) op zoek naar voedsel dat ze vinden in de eikenbladeren. Voordat ze zich ontpoppen tot vlinder, maken ze een aantal vervellingsstadia door. Na de derde vervelling krijgen de rupsen zogeheten 'brandharen'. Als de menselijke huid in aanraking komt met deze brandharen, is de kans groot dat er een allergische reactie ontstaat, zoals jeuk, branderigheid, roodheid en zwelling. Dat kan soms zeer heftig zijn en kan tot twee weken aanhouden. Brandharen in de ogen kunnen leiden tot een rode, pijnlijke en jeukende zwelling. Inademing van de brandharen kan leiden tot irritaties en ontstekingen van het slijmvlies van neus, keel en luchtwegen. Hoe vaker het contact, des te heftiger de reacties over het algemeen zijn.   

Even ter illustratie: de haren zijn dusdanig klein en scherp dat ze gewoon door doek heengaan. Zal me niets verbazen dat als je geen pollenfilter hebt dat je ze opzuigt en in het interieur verspreid. Deze haren kunnen ook gewoon een jaar blijven liggen op de grond en dan alsnog problemen geven indien ze omgewoeld worden en in de lucht dwarrelen. Bij mij zijn ze gewoon door mijn thermoshirt heengegaan: ruim een week jeuk...

Thijssie!

Het kan ook eens helpen het complete systeem uit te roken, hebben ze bij de dealer een heel slim apparaatje voor ;) Het dood alle bacterien in het systeem :eusa_whistle:

rogerV701998

Dit allemaal volgend vroeg ik mij het volgende af:

Ik heb ook zo'n filter. Vervangen (aantoonbaar want gecontroleerd) november 2008. Tussen toen en nu 14.500 km gereden. Het filter ziet er nu zo uit:

Vervangen of kan het nog even blijven zitten?

Gr. roger

thuur

De termijn staat op 15dkm. Maar binnen 5dkm ziet het al zo ranzig eruit hoor. Ik zou nooit langer dan 20dkm met hetzelfde filter rijden, dan nog beter zonder.

Gr ;)

rogerV701998

Citaat van: thuur op 26-06-2009 10:28:30
De termijn staat op 15dkm. Maar binnen 5dkm ziet het al zo ranzig eruit hoor. Ik zou nooit langer dan 20dkm met hetzelfde filter rijden, dan nog beter zonder.

Gr ;)

Heb jij mijn torx gezien? :eusa_shifty: ;D

Lampje

Citaat van: Thijssie! op 26-06-2009 10:22:15
Het kan ook eens helpen het complete systeem uit te roken, hebben ze bij de dealer een heel slim apparaatje voor ;) Het dood alle bacterien in het systeem :eusa_whistle:

Dit zijn bij de eikenprocessierups geen bacteriën maar naalden, microscopisch dun. Maar mocht het zo zijn dat er bacteriën woekeren in je aircosysteem, dan is dat misschien geen slecht idee!

Thijssie!

Citaat van: Lampje op 26-06-2009 11:25:40
Citaat van: Thijssie! op 26-06-2009 10:22:15

Dit zijn bij de eikenprocessierups geen bacteriën maar naalden, microscopisch dun. Maar mocht het zo zijn dat er bacteriën woekeren in je aircosysteem, dan is dat misschien geen slecht idee!

bacterien woekeren ook genoeg doordat het systeem constant warm-koud wordt...