Au!

Gestart door groningen850, 26-06-2009 12:02:12

Vorige topic - Volgende topic

groningen850

De 850 rijdt nog steeds, 350.000 staat er nu op de teller. Maar voelde de laatste tijd al wat weker allemaal. In 4 jaar tijd was er nooit echt iets mee aan de hand, aan onderhoud was er niet zoveel nodig.

Werd net gebeld door de garage:

remklauw rechts voor
Koppelingscylinder lek
homokineet hoezen links en rechts
remblokken rondom
distributieriem vervangen
multiriem + rol
multiriemspanner
2 nieuwe banden voor
olie+filter
bakolie (om gevraagd, volgens mij nog nooit vervangen)
LPG toevoer afstellen
APK

Wist bijna alles al wel, is niet dat ik ze niet vetrouw, dit klopt wel. Kosten ongeveer € 2000,- Lijkt me ook wel aardig te kloppen. Maar wel even schrikken natuurlijk. Een auto uit 1993 en dan nog zo'n bedrag er in steken. Het is dat ik er nog wel 100.000 bij wil rijden en ook denk dat dit kan, maar anders was ie de deur uit gegaan. Omdat ie de afgelopen 4 jaar zo goedkoop was vergeef ik het haar ook maar, autorijden kost geld en dit is allemaal nomale slijtage...

Jeroen 

FGG

Ai, dat doet idd pijn. Vervelend dat 't allemaal in 1x komt, dit soort kosten spreidt je liever. Aan de andere kant, dan hoef je voorlopig niet weer.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

denkweb

Precies; in 'goedkope' jaren preventief zaken vervangen voorkomt dat je voor dergelijke verrassingen komt... maar fijn is anders!

Ludo

4 jaar geen kosten gehad, en momenteel komt er 2000 euro voor onderhoud aan?.
dat komt dan overeen met 500 euro per jaar.

ik wil meteen met je ruilen...  :eusa_dance:

mehn

Citaat van: Ludo op 26-06-2009 12:17:14
ik wil meteen met je ruilen...  :eusa_dance:

En anders ik wel  :eusa_shifty:

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Emiel

Tsktsktsk aanstellert.... :eusa_shifty:

Afgelopen half jaar zit ik al aan de 2000 euro. ;D

Joris_Scholte

Volgens mij ben je nog wel redelijk goedkoop uit, als je het uitsmeert over 4 jaar. En een beetje preventief onderhoud kan op zijn tijd ook geen kwaad.... ;)

Eric Kubbe

Vindt het nog wel meevallen, heb de mijne nu een jaar en ben dat al ruim schoots kwijt. Alleen hoop ik er nu de komende jaren wel van af te zijn. Je hebt gewoon geluk gehad dat je de eerste jaren bijna geen kosten had. Daarnaast kan je er wel weer even tegen, zeker gezien de km. stand. Succes ermee.

henry classic v70

't Lijkt nu veel geld maar als je rekent wat het vervangen van de distr.riem alleen al kosten en ja dat alles nu in 1 keer gebeurt :eusa_think:
Het gemiddelde van 500,= per jaar is zeer redelijk te noemen
En als je er nog 100000km mee wil blijven rijden kan dat makkelijk uit
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Quota

pfff, heb net even gekeken, maar ben in twee jaar tijd (65000km) al ruim 5900 euro gespendeerd aan onderhoud. Dat is dan wel met een nieuwe koppeling, distributieriem en nieuwe bandjes, maar toch..

Ik zou zeggen, "niet zeuren" maar rijden...

elianmars

't Is wel veel geld voor zo'n 'oude' auto, maar als je vier jaar geen kosten hebt gehad, is het logisch dat je een keer aan de beurt bent ;)

Ik denk dat ik dat bedrag alleen al preventief in de wagen heb gestoken, in anderhalf jaar tijd.
Buiten het gewone onderhoud en een pechgevalletje van 2600 euro, een half jaar geleden :eusa_shifty:

Lampje

Er zijn toch al wat preventieve dingen die je zelf had kunnen doen:
- remvloeistof en blokken
- koelvloeistofsysteem doorspoelen
- olie + filter

Olie vervangen kan je makkelijk zelf met zo'n wateropvangbak voor de wasmachine. Kost 10 euro!

Tip: vul altijd je ruitenwisservloeistofreservoir af voordat je naar de garage gaat :eusa_whistle:

UserID6342

Citaat van: elianmars op 26-06-2009 21:09:40
't Is wel veel geld voor zo'n 'oude' auto, maar als je vier jaar geen kosten hebt gehad, is het logisch dat je een keer aan de beurt bent ;)
Ik denk dat ik dat bedrag alleen al preventief in de wagen heb gestoken, in anderhalf jaar tijd.
Buiten het gewone onderhoud en een pechgevalletje van 2600 euro, een half jaar geleden :eusa_shifty:
Precies Marcel, geld hier net zo.. en ik zit er dan ook ver over heen.  Maakt ook niets uit, is een hobby mag wat geld kosten wat mij betreft.  De ene kant is het meer preventief onderhoud en de andere kant wat "opleuken".

thuur

Citaat van: Lampje op 27-06-2009 08:26:17
- olie + filter

Olie vervangen kan je makkelijk zelf met zo'n wateropvangbak voor de wasmachine. Kost 10 euro!

Tip: vul altijd je ruitenwisservloeistofreservoir af voordat je naar de garage gaat :eusa_whistle:

Hadden is hebben te laat..

Een oude kattenbak (wel 7.000x uitspoelen met chloor) of een bestekbak van de Sligro werken ook perfect.

Gr :D

reneetje

Citaat van: thuur op 28-06-2009 10:45:50
Citaat van: Lampje op 27-06-2009 08:26:17
- olie + filter

Hadden is hebben te laat..

Een oude kattenbak (wel 7.000x uitspoelen met chloor) of een bestekbak van de Sligro werken ook perfect.

Gr :D

Heb enkele weken terug een nieuwe olie opvang bak gekocht (oude per ongeluk overheen gereden), ding kost 12,50 euro. 8)
Zit een makkelijk uit schenk tuitje aan en biedt mogelijkheid tot uitlekken van het oude olie filter, dan ga je toch niet klooien met kattenbakken of weet ik veel voor bakken ::)

:eusa_whistle:
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)