Foutcode A1 3-2-3: Lock-up wordt niet geactiveerd. *Forté helpt! p.2*

Gestart door --BUMP--, 27-06-2009 15:39:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

--BUMP--

Beste medeforummers,

Donderdagavond reed ik rustig naar huis met een snelheid van plusminus 100 km/h. Plotseling begon het pijltje van de automaat te knipperen op het moment dat ik het gas losliet. Ik ben dus gelijk even gestopt, heb de pook even tig keer heen en weer gehaald door alle standen en hoopte dat dat het geweest was.
Niet dus. Rustig naar huis gereden, de automaat schakelde normaal, alleen de lock-up kwam er niet in.  :eusa_doh:
Thuis de foutcodes uitgelezen, en OBD-1 gaf het volgende aan:
A1  1-4-3
A1  3-2-3
A1  3-3-2

Vervolgens heb ik hem gereset en het lampje was weer uit.

Nu reed ik vandaag op de A50 met een gangetje van 125 km/h en plotseling begon 'ie weer te knipperen en had ik geen lock-up meer. Ik dus een parkeerplaats opgezocht, weer foutcodes 1-4-3 en 3-2-3. Weer gereset (wat moet je anders?) en verder gereden, geen problemen.
Nu op de terugweg weer hetzelfde verhaal.  :eusa_wall:

Weet iemand toevallig wat dit betekent en waar het probleem vandaan komt?
Aangezien ik de auto best veel gebruik, zou ik graag willen weten of dit verder schadelijk is of dat het weinig kwaad kan.

Alvast bedankt voor het meedenken!

UserID6342

1–4–3 Sluiting met massa in stroomkring kickdowncontact lamp uit

3–2–3 Overbrugging slipt of is niet geactiveerd lamp Knippert

3–3–2 Breuk in stroomkring magneetklep lamp Uit

Wellicht heb je hier iets aan ?  Succes !

--BUMP--

De betekenis van alle codes had ik inderdaad ook al gevonden, heb ze gelijk maar uitgeprint. Toch bedankt hoor.  ;)
De eerste twee storingen zijn dus allebei aan de orde, maar wat houdt het in?
Ik bedoel, hoe kan ik ze verhelpen?  :-\

UserID6342

Ik weet zo niet uit me kop of onze bakken een aparte kickdown schakelaar hebben, dit zou bij mij in ieder geval de eerst verdachte zijn.  Zal kijkenof iker iets over kan vinden.


--BUMP--

Oh ja, bedankt voor die link. Ik zal eens proberen of het lampje uit gaat als ik de pook 20x heen en weer haal, als dat helpt schijnt het de PNP-switch te zijn?

--BUMP--

Hmmm.... ik heb vandaag weer een flink stuk gereden, in het begin werkt de lock-up normaal. Als je een poosje aan het rijden bent geweest doet 'ie het echter niet meer, maar het pijltje begint niet te knipperen....

Iemand een idee?

V70geRwin

Hoe is het met je bak olie? Een wissel/flush heeft ook veel effect op hoe fijn/grof de lock-up er in komt dus wie weet helpt nieuwe olie voor jouw probleem ook.

--BUMP--

Goed dat je het zegt, de vorige keer dat ik keek was alles nog prima, mooi helder rood. Nu heb ik even snel gekeken (niet gepeild), maar de olie ruikt verbrand en is niet meer helder rood van kleur.
Dat zal dan het euvel zijn?

Volstaat het als ik alleen nieuwe olie erin gooi, of moet ik de automaat flushen?

--BUMP--

Na het wisselen van de olie (in totaal 10 liter gespoeld) schakelt de lock-up weer gewoon in, heb ook geen last meer van knipperende pijltjes.  :eusa_clap:
Echter, de eerste en laatste storing blijven. De eerste kan ik inderdaad even kijken bij het pedaal, maar die laatste? WTF is een magneetklep en waar zit die??  ???

--BUMP--

Van de week heb ik contact gehad met een specialist op het gebied van 850/x70's, die raadde me aan om er 'automatic transmission treatment' van Forté bij te gooien. Volgens hem (telefonisch consult) kon het zijn dat er een klep blijft kleven door vervuiling. Dat spul van Forté gebruikte hij regelmatig en volgens hem was het een wondermiddel.
Dus, heb het er nu ingegooid, eens kijken of de klachten verdwijnen. Volgens de specialist kon het wel 4 à 5 duizend kilometer duren voor het goed werkte.

V70geRwin

en anders over een poosje nog een keer spoelen, automaten olie heeft zelf ook een reinigende werking van zich zelf. ben benieuwd naar evt resultaten van die forte!

--BUMP--

Volgens de specialist hoeft de 'ouderwetse' 4-traps nooit gespoeld te worden. De 5-trpas wel, maar de 4-traps dus niet. Had hij nog nooit gedaan, en had er ook nog nooit problemen mee gehad.
Toen ik namelijk vertelde dat ik de bakolie vervangen had omdat 'ie bruin was en stonk, zei hij dat dat niet nodig was.

V70geRwin

Citaat van: --BUMP-- op 13-08-2009 15:50:00
Volgens de specialist hoeft de 'ouderwetse' 4-traps nooit gespoeld te worden. De 5-trpas wel, maar de 4-traps dus niet. Had hij nog nooit gedaan, en had er ook nog nooit problemen mee gehad.
Toen ik namelijk vertelde dat ik de bakolie vervangen had omdat 'ie bruin was en stonk, zei hij dat dat niet nodig was.

sommige dealers roepen hetzelfde maar er zijn ook dealers die meegaan met de pos resultaten van spoelen/verversen. kwaliteit onderscheidt zichzelf  ;D

bij mijn vorige flush kwam er toch slootwater uit, als je dat ziet weet je zelf ook wel dat het nodig is, snap niet goed dat je dan nog kan beweren dat het niet nodig is.

--BUMP--

Ik heb de beste man vandaag nogmaals gesproken, nu zei hij inderdaad dat na een km of 4 à 5 duizend, de oude olie eruit moet en nieuwe erin. Als het goed is komt dan alle troep er ook uit. Maar kapotgaan doen deze bakken niet, dat bevestigde de lokale Volvo-specialist ook: 'Die dingen gaan nooit kapot'.

:eusa_clap: