EEN V70 OMGEBOUWD TOT AANHANGER

Gestart door Volvo Felipe, 28-06-2009 12:10:53

Vorige topic - Volgende topic

V70 classic

Citaat van: Ludo op 16-12-2009 17:11:51
Citaat van: V70 classic op 16-12-2009 15:34:53
Maar je bent natuurlijk wel een blikvanger en de KLPD kijkt direkt ...

Dat maakt voor ons, als Belgen, weinig uit.  :P

Zwaantjes

zo beters  ;D
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

wepster

echt wel ook belgen worden in nederland bekeurd als er iets niet klopt hoor ;D

Ludo

Citaat van: wepster op 16-12-2009 18:58:41

Dat moet de KLPD toch op de hoogte zijn van de Belgische wetgeving, anders wil ik het wel meemaken...  :P

V70 classic

Citaat van: Ludo op 16-12-2009 19:08:12
Citaat van: wepster op 16-12-2009 18:58:41

Dat maakt voor ons, als Belgen, weinig uit.  :P

Dat moet de KLPD toch op de hoogte zijn van de Belgische wetgeving, anders wil ik het wel meemaken...  :P

Ludo, als jij in nedeland rijdt moet je gewoon aan de nederlandse wetgeving voldoen.
Al kom je uit tjlitjaptja met een auto die 30 jaar niet is gekeurd, dan wordt deze gewoon van de weg gehaald ook al voldoet hij aan de eisen die daar gelden.

Zo mag een vrachtauto hier tot 50 ton wegen (vergunningsvrij).
Maar ga je Belgie in blijf dan maar onder de 44 ton want je bent het haasje.

Piere

Citaat van: V70 classic op 16-12-2009 19:25:04
Ludo, als jij in nedeland rijdt moet je gewoon aan de nederlandse wetgeving voldoen.
Al kom je uit tjlitjaptja met een auto die 30 jaar niet is gekeurd, dan wordt deze gewoon van de weg gehaald ook al voldoet hij aan de eisen die daar gelden.

Dat lijkt mij ook vrij logisch...
Ander zou het leuk zijn hè :P
Dan zou je bv naar de VSA kunnen gaan als 16-jarige om daar je rijbewijs te gaan halen en hier rondrijden  :eusa_think:

Komt op hetzelfde neer
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

Ludo

Doorgaans zal het wel hetzelfde zijn, maar als er technische eisen (daar gaat het om) in NL en Belgie verschillend zijn, moet ik als Belg voldoen aan de Belgische eisen, zéker niet aan de Nederlandse, ook al rij ik in NL.

V70 classic

Citaat van: Ludo op 16-12-2009 19:52:52

Doorgaans zal het wel hetzelfde zijn, maar als er technische eisen (daar gaat het om) in NL en Belgie verschillend zijn, moet ik als Belg voldoen aan de Belgische eisen, zéker niet aan de Nederlandse, ook al rij ik in NL.

Ik denk dat als jij een ongeluk krijgt met een ongeremde aanhanger van b.v. 1.5 ton omdat beremming van dit deze aanhanger in B niet verplicht is dat jij een gigantische probleem hebt.
Is dus een voorbeeld (die 1.5 ton).

Jij moet gewoon aan de eisen voldoen die gelden in het land waar jij rijdt.
Nu is het 1 europa en doet zwitserland leuk mee.
Maar in het verleden gelden daar andere eisen met betrekking tot de max breedte van het voertuig.
Dat wil zeggen het was gewoon 2.60 meter net als hier maar het werdt anders gemeten.
Dit betekende toen gewoon dat die auto's andere spiegels kregen omdat deze de boosdoener waren.
In bepaalde landen moet je een bepaald vermogen per ton terreingewicht hebben.
Haal het maar niet in je hoofd om met te weinig HP te komen want je kunt gewoon afladen of omdraaien.
Nu de meeste tegen de 500 PK of meer hebben is het geen probleem meer.
Maar b.v. scania bouwt zijn auto's zo dat ze ruim boven deze limiet zit ook al is er die regeling niet in het land van verkoop.

Zomaar 2 voorbeelden over afwijkende regels.

Het is natuurlijk wel zo dat zolang het goed gaat er geen haan naar kraait maar dat is iets anders.

wepster

Citaat van: Ludo op 16-12-2009 19:52:52

dat klopt maar de kogeldruk is bijvoorbeeld in belgien (eh geloof zelfs in europa maar daar ben ik me niet zeker van ) ook 75 kilo dus daar ontkom je niet aan en kwa gewicht geld voor die 750 kilo (aanhanger plus lading) dus als hij leeg al 750 weegt mag je er in principe niets in vervoeren ook niet als belg in nl ;D

Ludo

Citaat van: V70 classic op 16-12-2009 20:07:27
Ik denk dat als jij een ongeluk krijgt met een ongeremde aanhanger van b.v. 1.5 ton omdat beremming van dit deze aanhanger in B niet verplicht is dat jij een gigantische probleem hebt.
Is dus een voorbeeld (die 1.5 ton).

Ik weet niet hoe Nederlandse verzekeringspapieren uit zien, maar als hier bv 1,5ton ongeremd toegestaan zou zijn, en je hebt een geldige verzekering (dat betekent ook een typegoedkeuring), staat er op de verzekeringspapieren ook (kleine lettertjes) in welke landen dat je daarmee mag komen.
Dus als ik daarmee in orde ben, heb ik helemaal geen probleem.

Citaat van: V70 classic op 16-12-2009 20:07:27
Jij moet gewoon aan de eisen voldoen die gelden in het land waar jij rijdt.

Dus als NL beslist om enkel nog gele koplampen te gebruiken, en Belgie zegt enkel witte, betekent dat dat ik bij de grens telkens m'n lampen moet gaan verwisselen?.  ;D

Ludo

Ben even gaan snuffelen in de Belgische Koninklijke Besluiten hierover.  ;D

Een aanhangwagen (maximaal toegelaten massa tot 750 kg) dient voorzien te zijn van een chassisnummer en een identificatieplaatje.
Doch is een aanhangwagen van dit formaat niet onderworpen aan een typegoedkeuring.
(Koninklijk besluit van 15 maart 1968, artikel 3 en artikel 16)

Zonder typegoedkeuring word het wel meteen wat dubbelzinniger, en kan het kloppen wat er eerder gezegd is door V70 classic.
d.w.z. er moet onderscheid gemaakt worden tussen de landen die één of meerdere verdragen inzake het internationaal verkeer hebben ondertekend, en de overige landen.

Er word gesteld dat doorgaans alle Europese landen eensgezind zijn, maar uitzonderingen zijn er wel.
Die antwoorden zijn dan weer hier te vinden: http://www.unece.org/trans/conventn/legalinst.html#rts

Verder vind ik nog volgende:
CiteerDe identificatie van voertuigen (chassisnummer & identificatieplaatje) behoort tot het domein van de technische eisen en deze wetgeving is normaliter alleen voor de voertuigen die rijden onder dekking van een kenteken(plaat) van dat land in kwestie. In het KB 15/03/68 (technische eisen van ons land) staat bv. omschreven :

Artikel 2: Toepassingssfeer
§1. De bepalingen van dit algemeen reglement zijn toepasselijk op de auto's die rijden onder dekking van een Belgische inschrijvingsplaat en op de erdoor getrokken Belgische aanhangwagens.

Hieruit kan je afleiden, dat als Nederland dezelfde verdragen als Belgie heeft ondertekent, in beide landen dezelfde regels gelden.
Zijn er omtrent deze materie niet dezelfde verdragen ondertekent door beide landen, gelden voor Belgen die rijden in NL/buitenland, de Belgische (technische) regels.
;)

Freakybaby

Er bestaat een verschil tussen de permanente technische eisen en de regelingen omtrent gebruik.

Het is voor een duitser verplicht om van elke wijziging aan zijn voertuig dat te doen met een TUV goedgekeurd iets, en de papieren daarvan bij de autopapieren te dragen. Voor mij als nederlander is het niet verplicht om TUV papieren van wijzigingen te hebben of bij me te dragen, ook niet als ik in Duitsland rij.

Een aanhangwagen die dus in B op kenteken/registratie staat mag in NL ook gewoon getrokken worden door een belgisch voertuig, mits aan de dynamische eis zoals belading voldaan wordt. Let hierbij ook bijvoorbeeld op de rijbewijzen waarmee men onderweg is. (tijdelijke belgische rijbewijzen zijn in NL bijvoorbeeld niet geldig, dus rijden zonder rijbewijs)
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

razorx

Om het nog leuker te maken: EU regelgeving staat daar weer boven.
Maar een leuk project om te volgen.  :eusa_clap:
Succes er mee!

V70 classic

En zo zie je maar weer.
Het is nog niet zo simpel als het lijkt.
Voor elke regel is er weer een verdrag dat het tegen lijkt te spreken.
Zo diep ben ik er nooit op in gegaan ik spreek gewoon uit ervaring die ik heb opgedaan in het beroeps goederen vervoer.
Misschien dat hier het verschil zit (beroeps) hier moesten we voor elke afwijking een ontheffing aanvragen.
Maar goed we gaan off topic maar ook hier blijkt dur dat het groooooote europa nog niet echt 1 is  :eusa_wall: .

nogmaals wel een mooi project

Scooby Doo

In het eengemaakte Europa is er nog zeeeer veel verschil tussen de regelgeving in de lidstaten. :eusa_wall:
Staat ook ergens in de wet dat je geen aanhanger mag maken van afgedabkte auto-onderdelen. vroeger zag je heel veel afgezaagde R4 aanhangertjes, maar dat mocht opeens niet meer.

Maar eigenlijk zitten we hier een beetje Philip's topic te vervuilen.  :eusa_shifty:

IK ben benieuwd naar het resultaat, en ben er zeker van dat het gezien mag worden.  8)
Puppy Power!!!

Turbo-Geek

Waarom de vlakke voorkant ?
Zeker met het goedkope trekdeel van de aanhanger ervoor (tov een nette triangel).
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------