Airco in orde toch koelt hij niet voldoende?!?!

Gestart door JorritV70, 04-07-2009 20:52:37

Vorige topic - Volgende topic

Eric Kubbe

Nu we het over drukken hebben in het systeem. Kan iemand mij vertellen wat de inschakeldruk is van de hoge druk sensor welke de fan vrij geeft. Ik heb een hand matige airco. Tijdens het controleren van het systeem viel mij op dat als de compressor aan gaat en wanneer de druk in het systeem een bepaalde waarde heeft bereikt, dan pas de fan aan gaat om de condensor te koelen waardoor de druk weer zakt. Tijdens het rijden gaat soms hierdoor de fan ook niet aan. :eusa_doh:

JorritV70

Ma
Citaat van: BenC70ES op 25-08-2009 20:38:03
Citaat van: JorritV70 op 25-08-2009 17:29:58
het lijk inderdaad te kloppen. In de vakantie als ik in de file belande stopte de airco er mee, zo gouw er voldoende rijwind was deed de airco het beter (nog niet om over naar huis te schrijven, als het buiten 35gr. dan heeft de ECC het moeilijk om het op 22gr. te houden).

De speling van je magneetkoppeling zal veel te groot zijn en dat is de reden dat de pomp niet meer pakt bij weinig rijwind en extreme hitte.

Maar dan zal de magneetkoppeling ook niet moeten pakken in stilstand, toch?

Heeft dit niet te maken met de drukschakelaar waar Theostek het over had?

Die Airco blijft voor mij toch maar Abracadabra.

GRoet Jorrit

Theostek

Citaat van: JorritV70 op 25-08-2009 17:29:58
het lijk inderdaad te kloppen. In de vakantie als ik in de file belande stopte de airco er mee, zo gouw er voldoende rijwind was deed de airco het beter (nog niet om over naar huis te schrijven, als het buiten 35gr. dan heeft de ECC het moeilijk om het op 22gr. te houden).

Wat mij trouwens wel op viel is dat bij het file rijden de aanjager niet ging draaien vanwege de warmte van de motor, temp. liep ook niet op, zijn die oude diesels zo efficiƫnt?

GRoet Jorrit

Dat haalt de ECC of Airco ook niet met geen mogelijkheid om 13 graden lager te koelen.
Dat de aanjager niet ging draaien in de file? kan zijn dat de airco te hoge druk had en schakelt de airco uit. je zegt zelf als er voldoende rijwind was deed de airco het.

Citaat van: johan283 op 25-08-2009 20:24:19
Dat herken ik ook, had ook hetzelfde.

Volgens mij heeft dit met de maximale koelcapaciteit van het airco systeem te maken en de maximale sruk die dan wordt opgebouwd......

Ligt dit aan de specificaties van de airco of is er wat stuk aan mijn airco?

Je zit kort in de buurt Johan283...
Hoe warmer het wordt hoe hoger de druk enz,  en dan krijgen de airco's het zwaar te verduren.
Vaak wordt er geen rekening gehouden met de vulgraad of het land van bestemming waar de reis naar toe gaat.
Bij JorritV70 zijn Volvo is een vulgraad van 825 gram of 750 gram van toepassing een verschil van 75 gram.
De 750 gram is voor een warm klimaat, als jij of JorritV70 naar warmere oorden zijn afgereis geweest en de airco installatie bevat 825 gram, dan krijgt de airco het zwaar te verduren, ook in Nederland kan even een tropisch klimaat voorkomen.
Als deze was afgevuld geweest op 75 tot 100 gram minder, had het probleem zich waar schijnlijk niet voor gedaan.

De Volvo S60 heeft 1000 gram aan vul graad, en ik heb er wel geteld 7 gehad deze zomer! die te kampen hadden met een te hoge druk bij stil staan, drie ervan hadden het probleem ook onder het rijden, zei trokken een caravan.
Bij ze allemaal heb ik 100 gram uit het systeem gehaald en hebben geen last meer gehad.

Citaat van: Eric Kubbe op 25-08-2009 20:38:38
Nu we het over drukken hebben in het systeem. Kan iemand mij vertellen wat de inschakeldruk is van de hoge druk sensor welke de fan vrij geeft. Ik heb een hand matige airco. Tijdens het controleren van het systeem viel mij op dat als de compressor aan gaat en wanneer de druk in het systeem een bepaalde waarde heeft bereikt, dan pas de fan aan gaat om de condensor te koelen waardoor de druk weer zakt. Tijdens het rijden gaat soms hierdoor de fan ook niet aan. :eusa_doh:

De inschakeldruk is ongeveer 1,8 bar bij enkele en dubbele schakelelmomenten.
De lage druk schakelaar heeft 1 schakelmoment, als deze onder de 1,8 bar komt wordt de compressor aan/uit geschakeld, de hogedrukschakelaar kan 1 schakelmoment hebben of 2 schakelmomenten.
Het verschil zit in werking en op welke plek deze is gemonteerd.
De enkelvoudige hogedrukschakelaar kan zowel in de pers of zuigleiding gemonteerd zijn, het nadeel van deze druk schakelaar is dat die druk blijft opvoeren en niet stopt.
De dubbele hogedrukschakelaar schakelt de compressor uit als de druk van 25 bar wordt gehaald, deze schakelaar zit altijdin de persleiding gemonteerd.

Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

johan283

Citaat van: Theostek op 26-08-2009 09:19:53

Citaat van: johan283 op 25-08-2009 20:24:19
Dat herken ik ook, had ook hetzelfde.

Volgens mij heeft dit met de maximale koelcapaciteit van het airco systeem te maken en de maximale sruk die dan wordt opgebouwd......

Ligt dit aan de specificaties van de airco of is er wat stuk aan mijn airco?

Je zit kort in de buurt Johan283...
Hoe warmer het wordt hoe hoger de druk enz,  en dan krijgen de airco's het zwaar te verduren.
Vaak wordt er geen rekening gehouden met de vulgraad of het land van bestemming waar de reis naar toe gaat.
Bij JorritV70 zijn Volvo is een vulgraad van 825 gram of 750 gram van toepassing een verschil van 75 gram.
De 750 gram is voor een warm klimaat, als jij of JorritV70 naar warmere oorden zijn afgereis geweest en de airco installatie bevat 825 gram, dan krijgt de airco het zwaar te verduren, ook in Nederland kan even een tropisch klimaat voorkomen.
Als deze was afgevuld geweest op 75 tot 100 gram minder, had het probleem zich waar schijnlijk niet voor gedaan.

De Volvo S60 heeft 1000 gram aan vul graad, en ik heb er wel geteld 7 gehad deze zomer! die te kampen hadden met een te hoge druk bij stil staan, drie ervan hadden het probleem ook onder het rijden, zei trokken een caravan.
Bij ze allemaal heb ik 100 gram uit het systeem gehaald en hebben geen last meer gehad.

Ok het heeft dus echt te maken met de omgevingstemperatuur en de vulgraad.

Dus als ik naar een gebied ga met een buiten temperatuur van zeg 35 graden. Moet ik dus max 750 gram vulgraad hebben ipv de 825 gram zoals voor geschreven voor ons nederlandse klimaat.

Ludo

Citaat van: johan283 op 26-08-2009 23:18:43
Dus als ik naar een gebied ga met een buiten temperatuur van zeg 35 graden. Moet ik dus max 750 gram vulgraad hebben ipv de 825 gram zoals voor geschreven voor ons nederlandse klimaat.

Volvo schrijft 750 gram voor, voor warme(re) landen, 825 gram voor koude landen.
Nederland behoort niet tot de koude landen...