Airco in orde toch koelt hij niet voldoende?!?!

Gestart door JorritV70, 04-07-2009 20:52:37

Vorige topic - Volgende topic

JorritV70

Hallo allemaal,

Ik heb vorig jaar mijn verdamper (die radiator in het dashboard) vervangen, daarna nog een aanrijding gehad waarbij mijn claxons een afdruk in mijn airco-radiateur hadden achter gelaten. Aan het begin van de zomer deed de airco het niet, pomp sloeg niet aan. Druk schakelaar doorverbonden en toen sloeg de pomp wel aan vanuit daar geconcludeerd dat ik geen druk had. Dus de airco-radiateur vervangen en er kwam idd niets uit. Nu weer laten vullen en de lucht is wel iets koeler dan de buiten lucht maar koud is het zeker niet, ik verwacht dat er ongeveer 5 gr. verschil zit tussen airco aan of uit, pomp draait wel gewoon.

Iemand enig idee waar dit aan ligt?

Alvast heel erg bedankt!!!

GRoet Jorrit

Theostek

Hoi Jorrit,

Ik begrijp het één en ander niet gezien verklaring?
CiteerDus de airco-radiateur vervangen en er kwam idd niets uit

Mij zegt dan dat het de condensor moet zijn,..maaar stel dan een ? wat er niet uit kwam???

CiteerNu weer laten vullen en de lucht is wel iets koeler dan de buiten lucht maar koud is het zeker niet, ik verwacht dat er ongeveer 5 gr. verschil zit tussen airco aan of uit, pomp draait wel gewoon.

Waar of waarom verwacht je 5 °C verschil! met airco aan of uit!!
Er kan geen uitstroom temperatuur gemeten worden van 5 °C indien de buiten temperatuur ver boven gemiddelde ligt.?

Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

JorritV70

Toen ik de radiateur verving kwam er geen vloeistof uit, op de een of andere manier was alles er uit (geen vloeistof). Dus ik ben er toen vanuit gegaan dat dat de oorzaak geweest moest zijn. Maar nu is de airco weer gevult en als ik de airco aan zet dan blaast hij naar mijn mening hooguit 5°C lagere temp. lucht als met de airco uit. Ook als ik de Climat control helemaal naar het minimum draai.

Naar mijn mening hoort de uitstromende lucht dan koud aan de hand aan te voelen.

Alvast bedankt!

GRoet Jorrit

JorritV70

Weet iemand wat het verschil moet zijn in temperatuur tussen de uit stromende lucht zonder airco aan en met de airco aan. Ik heb het gevoel dat dat bij mij maar maximaal een 10 °C verschilt. Bij mijn schoon vader (S60 uit 2006) is de uit stromende lucht echt koud aan de handen. Ligd dit er aan dat zijn systeem 7 jaar moderner is of dat mijn systeem niet goed werkt?

Alvast bedankt!

GRoet Jorrit

Theostek

Oké er begint duidelijkheid te komen,

1. De verdamper is vervangen.
2. Daarna de condensor vervangen (aanrijding)

Citaat van: JorritV70 op 04-07-2009 23:09:14
Toen ik de radiateur verving kwam er geen vloeistof uit, op de een of andere manier was alles er uit (geen vloeistof). Dus ik ben er toen vanuit gegaan dat dat de oorzaak geweest moest zijn. Maar nu is de airco weer gevult en als ik de airco aan zet dan blaast hij naar mijn mening hooguit 5°C lagere temp. lucht als met de airco uit. Ook als ik de Climat control helemaal naar het minimum draai.

Naar mijn mening hoort de uitstromende lucht dan koud aan de hand aan te voelen.

Alvast bedankt!

GRoet Jorrit

Systeem wordt vloeibaar gevuld, bij een lek komt er GÉÉN vloeibaar koudemiddel naar buiten!
Koudemiddel is onder de 21°C gasvormig, boven de 21°C vloeibaar, zou dan een lek ontstaan bij 22 of 23°C dan spuit het vloeibaar koudemiddel naar buiten en bevriest meteen, waarna het verdampt. Dit is alleen mogelijk aan de hogedrukzijde bijv: condensor.

Hoe lang heeft het systeem dan open gelegen ?
gezien je 1ste vraagstelling op 4-7.
Is de filter/droger (accumulator ook vervangen)?

Wat zijn de drukwaarde?
Slaat de pomp aan?
Draait de condensor ventilator ?
Zijn er foutcode's ?

Als bijvoorbeeld de condensorventilator niet aanslaat! vind er geen drukdaling plaats, druk wordt te hoog en slaat de compressor af..
Van koelen is er dan geen sprake? Zuig en verdampingsdruk komen dan niet overeen, vraag is dan groter en krijgt niets aangeleverd.

Citaat van: JorritV70 op 08-07-2009 05:59:08
Weet iemand wat het verschil moet zijn in temperatuur tussen de uit stromende lucht zonder airco aan en met de airco aan. Ik heb het gevoel dat dat bij mij maar maximaal een 10 °C verschilt. Bij mijn schoon vader (S60 uit 2006) is de uit stromende lucht echt koud aan de handen. Ligd dit er aan dat zijn systeem 7 jaar moderner is of dat mijn systeem niet goed werkt?

Alvast bedankt!

GRoet Jorrit

Dit verschilt p/dag en temperatuur, zonder airco nagenoeg bijna geen verschil in temperatuur.

JorritV70

Hallo Theo,

Heel erg bedankt voor je reactie. Na de aanrijding had ik niet door dat de airco er mee opgehouden was, het groene lampje van de ECC ging gewoon groen branden en door de koude buiten temperaturen is mij nooit opgevallen dat hij het niet deed. Ik heb vorig jaar voor de zomervakantie de verdamper laten vervangen, en ging er vanuit dat hij het wel weer een paar jaar ging doen, eens in de2 jaar bij vullen en dat was het dacht ik.

Echter toen ik op de eerste hete dag mijn airco aan zetten bleek deze helemaal geen koude lucht te blazen. Contact gehad met de man die mijn verdamper had vervangen en deze gaf aan dat het niet kon dat hij zomaar leeg liep na het vorige zomer te hebben gedaan. Toen bedacht ik mij een aanrijding gehad te hebben vorig jaar oktober, niet heel ernstig maar motorkap en bumper waren flink gekreukeld. en de claxons zaten tegen de condensor aan gedrukt. Maar er was hier niet echt duidelijke schade aan zichtbaar dus deze heb ik toen niet vervangen.

omdat het mijn inziens het enige kon zijn wat de lekkage veroorzaakte heb ik er een in Enter gehaald en gemonteerd, de ene eruit en de andere er gelijk weer in. ik heb toen niet het filter/ droger vervangen (ik ga er vanuit dat dat de pot is die voor bij pomp hangt. Het interieurfilter is wel afgelopen jaar nog vervangen.

De waardes van het vullen kan ik even niet vinden, ik weet dat er 750 gr vul middel in ging, en dat hij volgens mij op 9 bar na 5 min. geen druk verlies had en daarna volgens mij maar dat weet ik niet zeker 3 bar is gezet.

de pomp slaat aan en blijft aan, moet de koelfan die achter de radiateur hangt altijd draaien als de airco aan staat of slaat deze pas na een tijdje aan? Er waren de laatst keer toen hij is uitgelezen geen foutcode's aanwezig.

Ik hoop dat je me hier verder mee kan helpen!

Alvast heel erg bedankt!!

GRoet Jorrit

thuur

Citaat van: JorritV70 op 11-07-2009 09:35:00
de pomp slaat aan en blijft aan, moet de koelfan die achter de radiateur hangt altijd draaien als de airco aan staat of slaat deze pas na een tijdje aan? Er waren de laatst keer toen hij is uitgelezen geen foutcode's aanwezig.

Een ECC laat de aircopomp na een 5 tot 15 seconden inslaan. De fan draait dan mee op standje 1.

Gr 8)

Theostek

Het antwoord is al gegeven door thuur, JorritV70.
Bij handmatige airco systemen slaat en draait altijd de condensorventilator mee/aan en blijft draaien ook met rijwind.

Ecc daar integen moet een druk op gaan bouwen, wanneer stationair gedraaid wordt! als er voldoende rijwind beschikbaar is wordt de condensorventilator uitgeschakeld...
Dit heeft dan weer te maken met compressoren die een vast of variabel slag volume hebben.

JorritV70

Alles nog een keer gecontroleerd, de fan slaat idd na ongeveer een 1/2 minuut aan en slaat dan na iets van 10 sec weer uit en dit blijft hij doen als je stil staat. Dus dat lijkt in orde, misschien moet ik gewoon accepteren de dat airco van een 11 jaar oude auto niet is te vergelijken met die van één van 3 jaar oud.

Toch heb ik de indruk dat hij vorig jaar koeler was :eusa_think:

GRoet Jorrit

Theostek

Citaat van: JorritV70 op 14-07-2009 09:20:41
de fan slaat idd na ongeveer een 1/2 minuut aan en slaat dan na iets van 10 sec weer uit en dit blijft hij doen als je stil staat. Dus dat lijkt in orde, misschien moet ik gewoon accepteren de dat airco van een 11 jaar oude auto niet is te vergelijken met die van één van 3 jaar oud.

Toch heb ik de indruk dat hij vorig jaar koeler was :eusa_think:

GRoet Jorrit

Dit klopt niet   :eusa_naughty:

De fan moet gewoon blijven draaien bij stilstand, het kan zijn dat ie uitslaat als de druk is verlaagd, maar niet op zo'n kort tijdbestek van 10 sec.
Naar mijn gedachten zit er een verstopping in het systeem.
Kijk ééns wat de compressor doet als de fan afslaat? slaat de compressor dan ook af ?
Zoja dan wordt de druk te hoog in het systeem, en wordt er te weinig koudemiddel aangevoerd!!
Dan kan er natuurlijk ook géén sprake zijn van voldoende koeling.

Als de compressor ook afslaat, airco NIET meer gebruiken totdat de oorzaak is gevonden/opgelost.

JorritV70

Nee de compressor blijft gewoon draaien, dus die wekt de indruk dat de druk in orde is.

Theo je schrijft dat bij een ECC als er voldoende rijwind beschikbaar is de fan uitschakelt hoe wordt dit gemeten?

GRoet Jorrit

Theostek

Dit wordt gemeten via de drukschakelaar die de condensorventilator aanstuurt.

In veel gevallen hebben de drukschakelaars een vaste waarde. (fabrikant/type verschillend)
bijvoorbeeld: 1500kPa (1,5 bar) beneden of tot deze druk zal de condensorventilator niet aangestuurd worden, als de druk een hoger bereik krijgt 1,8 bar zal de ventilator aangestuurd worden, om de druk te doen dalen.
Als je dan aan het rijden bent en de rijwind voldoende is om de druk te laten dalen tot 1,5 bar wordt de ventilator uitgeschakeld.

Er zijn verschillende drukschakelaars in omloop de enkele/dubbel voudige, trinary en de lineaire drukschakelaars.
De laatste lineaire zit o.a op Italiaanse makelij.

JorritV70

het lijk inderdaad te kloppen. In de vakantie als ik in de file belande stopte de airco er mee, zo gouw er voldoende rijwind was deed de airco het beter (nog niet om over naar huis te schrijven, als het buiten 35gr. dan heeft de ECC het moeilijk om het op 22gr. te houden).

Waar kan ik deze schakelaar vinden en is hij makkelijk zelf te vervangen?

Wat mij trouwens wel op viel is dat bij het file rijden de aanjager niet ging draaien vanwege de warmte van de motor, temp. liep ook niet op, zijn die oude diesels zo efficiënt?

GRoet Jorrit

johan283

Dat herken ik ook, had ook hetzelfde.

Als de buiten temperatuur >30 graden is kan de airco het nog maar matig aan. En op bepaalde momenten slaat de airco zelfs af. Na een tijdje (>5 minuten) de airco (ECC) uit te hebben geschakeld en voldoende rijwind (bij 140 km/h) doet de airco het weer.

Volgens mij heeft dit met de maximale koelcapaciteit van het airco systeem te maken en de maximale sruk die dan wordt opgebouwd......

Ligt dit aan de specificaties van de airco of is er wat stuk aan mijn airco?

BenC70ES

Citaat van: JorritV70 op 25-08-2009 17:29:58
het lijk inderdaad te kloppen. In de vakantie als ik in de file belande stopte de airco er mee, zo gouw er voldoende rijwind was deed de airco het beter (nog niet om over naar huis te schrijven, als het buiten 35gr. dan heeft de ECC het moeilijk om het op 22gr. te houden).

De speling van je magneetkoppeling zal veel te groot zijn en dat is de reden dat de pomp niet meer pakt bij weinig rijwind en extreme hitte.

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!