Inkoopwaarde bepaalt bpm bij import

Gestart door widebody, 11-07-2009 09:21:53

Vorige topic - Volgende topic

widebody

bupozaanstad

Citaat van: widebody op 11-07-2009 09:21:53
http://www.telegraaf.nl/binnenland/4376908/__Zelf_importeren_auto_goedkoper__.html?p=1,1

Benzine zal hierdoor wel weer duurder worden :P

Mzzl

Marc

Voor het uit de krant is, hier de txt.

Zelf importeren auto goedkoper

door Sameer van Alfen
AMSTERDAM -  Nederlanders die in het buitenland een gebruikte auto kopen en zelf invoeren, zijn voortaan voordeliger uit.

De fiscus moet namelijk een andere methode hanteren voor de berekening van de bpm (belasting van personenauto's en motorrijwielen). Hierbij moet niet langer de verkoopprijs of de koerslijst centraal staan, maar de inkoopprijs zoals die geldt in de handel. Dit heeft de Hoge Raad vrijdag bepaald.

Volgens deskundigen is de uitspraak duidelijk in het voordeel van de consument, handelaar of importeur die een tweedehandsauto in bijvoorbeeld Duitsland koopt en daarna hier registreert. Dat kan soms vele honderden euro's schelen.

V70geRwin

Citaat van: bupozaanstad op 11-07-2009 10:21:57
Citaat van: widebody op 11-07-2009 09:21:53
http://www.telegraaf.nl/binnenland/4376908/__Zelf_importeren_auto_goedkoper__.html?p=1,1

Benzine zal hierdoor wel weer duurder worden :P

Mzzl

Marc
Voor het uit de krant is, hier de txt.

Zelf importeren auto goedkoper

door Sameer van Alfen
AMSTERDAM -  Nederlanders die in het buitenland een gebruikte auto kopen en zelf invoeren, zijn voortaan voordeliger uit.

De fiscus moet namelijk een andere methode hanteren voor de berekening van de bpm (belasting van personenauto's en motorrijwielen). Hierbij moet niet langer de verkoopprijs of de koerslijst centraal staan, maar de inkoopprijs zoals die geldt in de handel. Dit heeft de Hoge Raad vrijdag bepaald.

Volgens deskundigen is de uitspraak duidelijk in het voordeel van de consument, handelaar of importeur die een tweedehandsauto in bijvoorbeeld Duitsland koopt en daarna hier registreert. Dat kan soms vele honderden euro's schelen.

Nog met terugwerkende kracht  :eusa_whistle:
Wel goed nieuws voor welke opvolger dan ook  :eusa_naughty:

-D©©©L-

Niks nieuws, op die manier importeren is altijd mogelijk geweest.

coyote1980

Op zich fijn, maar hoe weet je als particulier wat de 'inkoopwaarde handel' bedraagt voor een auto?
1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
1995 Volvo 480 Turbo Collection#12 Dark Green Metallic

-D©©©L-

Citaat van: coyote1980 op 11-07-2009 17:25:15
Op zich fijn, maar hoe weet je als particulier wat de 'inkoopwaarde handel' bedraagt voor een auto?

Je weet toch wat je betaald als je hem koopt in het buitenland ? Als je dat laat vastleggen in een taxatie is het bruikbaar.

Ben

De bpm moet voortaan berekend worden op basis van de inkoopprijs in Nederland en niet op de verkoopprijs van het voertuig. Dat heeft de Hoge Raad afgelopen vrijdag bepaald met als gevolg dat de Belastingdienst een wijziging moet doorvoeren in de berekeningsmethode. In sommige gevallen levert dat een lager bedrag aan rest-bpm op, waardoor de totale prijs van het voertuig lager uitvalt dan voorheen. De zaak is aangespannen door Bovia, de belangenorganisatie voor internationale automobielhandel.   

Bij de import van een auto uit het buitenland kan het te betalen bpm-bedrag op twee manieren berekend worden: via de afschrijving op tabelbasis of via de tegenbewijsregeling. De meest gebruikte methode is de berekening op basis van een forfaitaire tabel om het te betalen bpm-bedrag bij invoer van een auto uit het buitenland vast te stellen en deze verandert niet. Op basis van de leeftijd van de auto en de oorspronkelijke cataloguswaarde wordt een deel van het totale bij de auto horende bpm-bedrag afgeschreven.

Bij bpm-aangifte volgens de tegenbewijsregeling verandert er nu wel het een en ander. Die methode is bedoeld voor die gevallen waarbij de af te dragen rest-bpm van de auto aantoonbaar lager ligt dan op grond van de tabel zou moeten worden aangenomen. Deze regeling kent twee methoden op basis waarvan het bpm bedrag vastgesteld wordt: middels een officieel taxatierapport van het voertuig of via een (Nederlandse) koerslijst. In beide gevallen was tot vrijdag de verkoopwaarde van het voertuig aan particulieren in Nederland bepalend om het afschrijvingspercentage te berekenen. Door de uitspraak van de Hoge Raad is nu niet meer de verkoopwaarde aan particulieren bepalend, maar de inkoopprijs van de auto door de handelaar. Omdat de inkoopprijs vrijwel altijd lager ligt dan de verkoopprijs, zal het te betalen bpm-bedrag ook lager uitvallen.

bron: Autokompas.nl

darius

O , ik moet de "wiedergutmachungs"T-5R nog op Nederlandse papieren zetten. Ik heb daar 2000 euro betaald. Moet ik nu wel of niet een taxatie rapport overleggen ??
Ik wil uiteraard zo weinig mogelijk BPM betalen. Er is nog veel werk aan deze auto.. Heb geen ervaring met dit soort zaken.
No show, only go.

elianmars

Dit verhaal stond inderdaad pas in de krant. Ik ben toch wel benieuwd hoe 't nu precies gaat  :eusa_think:

-D©©©L-

In de praktijk veranderd er dus niks voor de invoer van een 850 met wat achterstallig onderhoud; minder dan economisch total-loss (500-900 euro) word ie toch niet waard op papier.

thuur

Hoe bereken je de rest-BPM bij een bepaalde taxatiewaarde?

Gr ???

Rogers XC 70 2000

thuur,
al eens gekeken op http://www.bpmberekenen.com/ ?
ik weet niet zeker of de onderliggende berekening o.b.v. de handelswaarde up to date is, maar het geeft denk ik wel een goed beeld.

pooh

dat zou mooi zijn als die berekening klopt!  ;D

Teken de petitie tegen het dodingsstation en de gemeenten in Cadiz!
Direct naar de petitie: www.petitiononline.com/perrera/petition.html

Rogers XC 70 2000

http://www.douane.nl/variabel/bpm/bpm.html#P0_0

Hier info over de BPM van onze vrienden "centenkloppers".

Overigens:
De handelswaarde van een voertuig kun je zelf beïnvloeden door 'm niet zo fraai ter taxatie aan te bieden.... de auto moet volgens mij wel APK-waardig zijn.

Grtz Roger

thuur

Citaat van: Rogers XC 70 2000 op 21-07-2009 09:59:18
thuur,
al eens gekeken op http://www.bpmberekenen.com/ ?
ik weet niet zeker of de onderliggende berekening o.b.v. de handelswaarde up to date is, maar het geeft denk ik wel een goed beeld.

Geen idee. Uiteraard doen ze niet aan rechten ontlenen..

Ik krijg dit terug: Het doen van BPM aangifte op basis van de BPM afschrijvingstabel is het voordeligst. Ik zou dan op 256 eura BPM uitkomen :eusa_think:

Is dat veel op een 850 T-5 met een beetje werk?

Gr ???

PS: de site van de douane kan ik de komende 12 jaar blijven lezen, dat hangt aan elkaar van voorwaarden, afhankelijkheden, omstandigheden, opties, vrijblijvendheden en de weersvoorspelling ::)